XC60 D5 AWD -09 Dragbil med tung last

Nyheter, info, diskussion och andra fakta om S80 (07-), V70 (08-), XC70 (08-), S60 (10-), V60 samt XC60 (09-)
Skriv svar
Lars N

XC60 D5 AWD -09 Dragbil med tung last

Inlägg av Lars N » ons jul 13, 2016 23:05

Vi har sedan ett år en xc60 -09 D5 med 185 hk.
Max dragvikt är 2000 kg. I dagsläget har vi en husvagn med totalvikt på 1500 kg, men är sugna på en tyngre vagn, med 2000 kg totalvikt.
Att dra 1500 kg är inga problem alls, men jag undrar hur det blir om man maxar belastningen.
Är det någon som har erfarenhet av att drag en såpass tung vagn med likadan bil som vi har?
Får bilen/växellådan slita onödigt ont? Kanske inga som helst problem?

Jag är tacksam för varje erfarenhet.

Användarvisningsbild
Mr H
VIP
VIP
Kontakt:

Re: XC60 D5 AWD -09 Dragbil med tung last

Inlägg av Mr H » tor jul 28, 2016 9:16

Spontant tänker jag att Volvo knappast hade godkänt 2 ton släpvikt om det skulle innebära fara för bilens hälsa. Normal husvagnskörning ska inte vara några problem så ska du inte köra upp och ner för backar typ Trollstigen varje dag så är det knappast någon fara.

Jag har ingen erfarenhet av XC60 som dragbil men jag drog en stor biltrailer med kåpa lastad med min C70 Coupé efter min förra XC70 D5 (en 06:a) förra vintern men trots att jag hade på tok för mycket vikt på släp efter bilen så upplevde jag det inte som att den fick slita ont. Nu var ju det en nödlösning att dra med min XC och jag körde inte någon längre sträcka (det hade jag aldrig vågat med nästan 2200 kg på släp efter en bil som har max 1800 kg släpvikt) men det gick hur fint som helst både upp- och nerför, trots ett rejält snöväder på hemvägen.

Nu vet jag inte om du har automat eller manuell låda men kör du en automatare är ett tips att hjälpa bilen genom att växla ner manuellt i uppförsbackar. Bilen ligger kvar lite väl länge på högre växel pga sitt vridmoment. Så uppför sig min XC70 D4 -16 (181hk) i alla fall. Det känns lite mindre "ansträngt" om jag växlar ner lite tidigare än vad tekniken skulle göra. Har även testat att putta tillbaka spaken i D-läge efter att ha växlat ner manuellt och då har lådan stannat kvar i den växel jag lagt i så bilen tycker ju uppenbarligen inte att jag har haft helt fel. Det här är min erfarenhet efter att ha dragit min båt på trailern och då handlar det väl om ca 1600-1700 kg men med ett betydligt högre luftmotstånd än vad en husvagn har.

Användarvisningsbild
MartinS

Re: XC60 D5 AWD -09 Dragbil med tung last

Inlägg av MartinS » tor sep 01, 2016 12:03

Lite sent svar, men ändå...

Min XC60, som förvisso är en bensinare har också 2000kg. Jag har kört mycket med 1900-2000kg på kroken och den går som tåget. Några gånger har jag dragit upp mot 2.5t och det har gått utmärkt det med!
Jag brukar dock växla "manuellt" med automaten när man kommit upp i fart då jag tycker den vill ligga på slip lite väl mycket annars.
Kör XC60 T6 AWD Polestar och V40CC D2 vea

Ju oftare jag tankar desto roligare har jag haft det!

Skriv svar