Ratt, vilka modeller passar.

Nyheter, info, diskussion och andra fakta om S80 (07-), V70 (08-), XC70 (08-), S60 (10-), V60 samt XC60 (09-)
matte75

Re: Ratt, vilka modeller passar.

Inlägg av matte75 » tor feb 18, 2016 19:34

ThunderAce skrev:2010 kom ju den nya ratten på V70 med den mindre varianten av airbag

passar samtliga rattar även de nya 3-ekrade från nyare volvo

2008-2009 är den gamla varianten av airbag lite större med 4-ekrad ratt, så ska man byta den så är det både
airbag och ratt medan på nyare så är det bara ratt förutsatt att det är rätt knappar men
de kan man flytta över också, knapparna däremot passar från 2008 och uppåt och återigen så gäller det
att de passar bilspecen
Så jag skulle kunna sätta i min airbag från min fyrekrade ratt från 2010 till en 3-ekrad nyare ratt som tex denna:
https://www.bildelsbasen.se/?link=item& ... d=29287282

Eller i Anjaras84s ratt han säljer?

Bilen jag har nu är ju en diesel. Måste ratten jag byter till komma från en diesel också?
V70 2.4D 2010

Anrajas84

Inlägg av Anrajas84 » tor feb 18, 2016 19:41

Då fick vi det problemet löst :)

Tack för förklaringen.

ThunderAce

Inlägg av ThunderAce » tor feb 18, 2016 20:07

japp, kika på lite olika bilder på bildelsbasen och ha de bredvid varandra så ser du att
skillnaden börja precis nedanför där airbagen slutar, det finns naturligtvis olika artikelnummer
på airbag som ser i stort sett likadana ut men där är järnmärket som är skillnad i det fallet
den har blivit större med tiden, sen har man säkert förfinat själva airbagen men stoppat in
den i samma skölje

ratt till en diesel har mer stoppning och är lite skönare att hålla så det är en smaksak
har själv en diesel som jag ska byta till men den du länkar till är lite tjockare i rattringen
en den vanlige tunna
VIDA/DICE/EWD (med en påse bullar kommer man långt)

Däckmontering/Balansering

matte75

Inlägg av matte75 » tor feb 18, 2016 20:22

ThunderAce skrev:japp, kika på lite olika bilder på bildelsbasen och ha de bredvid varandra så ser du att
skillnaden börja precis nedanför där airbagen slutar, det finns naturligtvis olika artikelnummer
på airbag som ser i stort sett likadana ut men där är järnmärket som är skillnad i det fallet
den har blivit större med tiden, sen har man säkert förfinat själva airbagen men stoppat in
den i samma skölje

ratt till en diesel har mer stoppning och är lite skönare att hålla så det är en smaksak
har själv en diesel som jag ska byta till men den du länkar till är lite tjockare i rattringen
en den vanlige tunna
Ok, för om jag kollar på http://accessories.volvocars.com/sv-se/ ... 09/2012/D5
så visar det bara att det finns två olika varianter. En med ljus söm och en med mörk.
Står inget om olika till diesel eller bensin.
V70 2.4D 2010

Användarvisningsbild
Westholm_A
VIP
VIP

Inlägg av Westholm_A » tor feb 18, 2016 21:19

Anrajas84 skrev:Obs att knapparna till vänster om tumrullen kommer bytas till dom som sitter på den nya ratten, enda skillnaden är istället för att högtalare med streck över sig är att där är en gubbe som ser ut som pratar, menas nog samma med att musiken tystas, men vill ha den kvar.
Nej. Knappen med "gubben som ser ut att prata" är den du trycker på när du vill ge ett röstkommando till infotainmentsystemet.
Nuvarande Volvo: V70 T5 -02 Geartronic; V70 D4 -15 Geartronic
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut

ThunderAce

Inlägg av ThunderAce » tor feb 18, 2016 21:48

matte75 skrev:
ThunderAce skrev:japp, kika på lite olika bilder på bildelsbasen och ha de bredvid varandra så ser du att
den i samma skölje

en den vanlige tunna
Ok, för om jag kollar på http://accessories.volvocars.com/sv-se/ ... 09/2012/D5
så visar det bara att det finns två olika varianter. En med ljus söm och en med mörk.
Står inget om olika till diesel eller bensin.
den ratten du kolla på är "sportratt" med tumgrepp den är tjockare i sig, eftersom du tittar på just din bil
så får du inte upp de som sitter på S60/V60 och de nyare bilar

om du jämför den ratt du länkar till med denna så ser du att rattringen är tjockare på den ena, lite mjukare stoppning och mer
greppvänlig

https://www.bildelsbasen.se/se-sv/Volvo ... -30756610/

de med lite tjockare rattring har jag sett på diesel, brorsan har en bensinare på sitter den tunnare ratten, när man beställer en bil så är inte
ratt det första man tänker på, det blir det som volvo har angett att det ska vara, men man kan byta hur man vill

Anrajas84

Inlägg av Anrajas84 » tor feb 18, 2016 22:17

Okej tack för den infon,

Hur är det med knapparna, samma anslutningar? Att det bara plug and play så man kan lätt flytta över dom gamla knapparna till den andra ratten?
Bör ju fungera då det är förinprogramerat med det som redan finns i bilen så länge man anväder samma knappar?

Användarvisningsbild
MartinS

Inlägg av MartinS » fre feb 19, 2016 10:13

ER skrev:Martin, det finns ju 3 eker med ljust och mörkt skinn på i två olika varianter dessutom.
Jag har inget annat svart/grått/mörkt skinn i min bil, så det går tyvärr bort.
Kör XC60 T6 AWD Polestar och V40CC D2 vea

Ju oftare jag tankar desto roligare har jag haft det!

Användarvisningsbild
Westholm_A
VIP
VIP

Inlägg av Westholm_A » fre feb 19, 2016 10:53

Anrajas84 skrev:Okej tack för den infon,

Hur är det med knapparna, samma anslutningar? Att det bara plug and play så man kan lätt flytta över dom gamla knapparna till den andra ratten?
Bör ju fungera då det är förinprogramerat med det som redan finns i bilen så länge man anväder samma knappar?
Jag har inte gjort rattbyte på någon bil i den här generationen så är inte hundra på hur det fungerar med knapparna. Men jag skulle tippa på att en viss knapps funktion bestäms av bilen, inte av knappen. Om den knapp vi pratar om (övre vänstra på höger sida) betyder att du gör "mute" på stereon på din bil gissar jag att den kommer att fortsätta betyda det även om du monterar knappsatsen med "gubben som pratar" istället.
Nuvarande Volvo: V70 T5 -02 Geartronic; V70 D4 -15 Geartronic
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut

ER

Inlägg av ER » fre feb 19, 2016 12:47

MartinS skrev:
ER skrev:Martin, det finns ju 3 eker med ljust och mörkt skinn på i två olika varianter dessutom.
Jag har inget annat svart/grått/mörkt skinn i min bil, så det går tyvärr bort.
Offblack premiummattor, offblack matta i skuffen plast/riktig matta, offblack överdragbart skydd över lastutrymmet. Bara fortsätta addera på temat så det ser ratten ut som om den är hemma.
XC70II D5 Summum AWD -08 Polestaredition, 3X NBB Alpha 225 75W HID på Qpax-båge, MY13 LED belyst R-design växelkonsoll, MY14 facelift.
Erakir DC 19"

Anrajas84

Inlägg av Anrajas84 » lör feb 20, 2016 6:43

Ja jag har pratat med lite folk o dom säger som dig att det är bilen som bestämmer, kommer ha samma betydelse vilka än knappar det är så det är positivt :)

ThunderAce

Inlägg av ThunderAce » lör feb 20, 2016 13:40

Anrajas84 skrev:Ja jag har pratat med lite folk o dom säger som dig att det är bilen som bestämmer, kommer ha samma betydelse vilka än knappar det är så det är positivt :)
ja bilen bestämmer men man kan inte installera knappar där det finns scrollhjul om man inte haft den tidigare
sen om vissa knappar har bytt symbol men har samma funktion har ingen betydelse

ER

Inlägg av ER » lör feb 20, 2016 15:14

Så inte ens standardfunktionerna volym upp/ner samt spår fram/back fungerar på knapp med scrollhjul om man inte haft det innan?
XC70II D5 Summum AWD -08 Polestaredition, 3X NBB Alpha 225 75W HID på Qpax-båge, MY13 LED belyst R-design växelkonsoll, MY14 facelift.
Erakir DC 19"

Anrajas84

Inlägg av Anrajas84 » lör feb 20, 2016 19:10

För min del som har scroll så det ska ju inte vara några större problem då :)

ThunderAce

Inlägg av ThunderAce » lör feb 20, 2016 21:04

Kretskortet i knappsatsen med scrollhjul skiljer mot den som inte har scrollhjul
Bilen kommer inte fatta vad den ska göra när du kör scrollhjulet, det kommer inte
hända nåt helt enkelt

Skriv svar