Automatlåda xc70 -08, assistans

Nyheter, info, diskussion och andra fakta om S80 (07-), V70 (08-), XC70 (08-), S60 (10-), V60 samt XC60 (09-)
Skriv svar
Användarvisningsbild
nvanova

Automatlåda xc70 -08, assistans

Inlägg av nvanova » tor mar 06, 2014 11:49

Hejsan!

Jag är igasen att fluscha automatlådan i min xc70 -08 D5 automat, mene jag är lite osäker på hur detta skall göras, tidigare på p2-modellerna så var det hyggligt enkelt, men då fanns det en nivåsticka, de finns det inte längre...

Det jag efterfrågar är pluggen som påfyllkning av oljan skall ske igenom, vad jag har läst så skall det finns en plugg på toppen av lådan som fyllningen sker igenom och sedan en nivåplugg på sidan av lådan där man senare kontrollerar att nivån är rätt, någon som kan hjälpa mig lokalisera fyllningspluggen?

Nivåpluggen tror ja mig ha hittat mene lämpligt att dubbel kolla detta också.

Jag tror att fyllnadspluggen är den till höger uppe vid loggan?

Bild

Obs, bilden är lånad.

Mvh
//Tompa

Användarvisningsbild
MartinS

Re: Automatlåda xc70 -08, assistans

Inlägg av MartinS » tor mar 06, 2014 18:38

Jag tar inget ansvar för något men har läst på lite i Vida kring detta på min XC60 som borde ha en likadan låda, som jag förövrigt skall få spolat lådan på av verkstaden i April. Den auktoriserade verkstaden tar för övrigt 2500kr för jobbet inkl. 12L olja så det känns lätt värt pengarna istället för att hålla på själv.

Påfyllnadspluggen är den stora torxen till höger om länkaget. Den sitter ganska tydlig uppifrån bredvid nedanför luftfilterburken, iallafall på min XC60.

Nivåpluggen sitter I bottenpluggen. Det är alltså en plugg i plugg eller vad man skall kalla det.

Vid spolning är det en ganska omfattande procedur som skall göras. Man skall lossa en slang på oljekylaren vilken oljan kommer pumpas ut igenom, sedan skall man gå igenom alla växlar. Det verkade lite halvknepigt när jag läste förfarandet.
Kör XC60 T6 AWD Polestar och V40CC D2 vea

Ju oftare jag tankar desto roligare har jag haft det!

Användarvisningsbild
nvanova

Inlägg av nvanova » tor mar 06, 2014 21:49

Jo precis, så långt är jag med, det är precis samma procedur som på gamla p2 modellen(har spolat lådan på gamla bilen flera gånger, xc70 -02) Därav tänkte jag att det skulle vara en baggis, många start stopp blir det helt enkelt..

Dock efter att ha läst och begrundat detta flera gånger så verkar det nu även som att jag själv väljer att kontakta en verkstad, dels för att det är kinkigt med fyllningen, tydligen extremt viktigt med temperaturen i lådan när nivån ställs in och det är ett väldigt kort spann, 50-60grader, om nivån ställs in vid för hög temperatur så riskerar man att hamna i ett för lågt läge, dvs när lådan sedan är kall så är nivån för låg.

Mmhm, lokaliserade nivåpluggen idag när jag var ute och tittade, det är en plugg i pluggen så att säga, det verkar vara ett nivårör inne i pluggen och sedan en liten skruv som tätat emot röret för att säkerställa nivån. De är bara de där trassliga med att hålla koll på temperaturen på oljan. Dock så har jag nog rätt mkt hjälp av datorn, tänkte även använda en digital termometer samt en Ir-givare för att avläsa temperaturen på slangarna till/från oljekylaren

När man sitter och skriver om det så verkar det inte vara speciellt svårt, men när man väl står där och klurar så är det lätt att man blir lite osäker :-P
//Tompa

Användarvisningsbild
MartinS

Inlägg av MartinS » tor mar 06, 2014 21:58

Jag kände också så, och bokade tid på en verkstad jag har stort förtroende för. :-)

Användarvisningsbild
nvanova

Inlägg av nvanova » fre mar 07, 2014 16:54

Varit och kollat lite med några verkstäder, oljebyte-Flush med 12l olja, 4470-4800:- ink olja, olja löst kostar 2118:- för 12l, inte riktigt samma summa som du nämnde.. plötsligt blev det lite intressant å skruva själv

Alt, var bor du någonstans för jag kan skulle kunna åka rätt långt för ditt pris, ja menar, 2500kr á dieseln, de är typ 250mil enkelväg, då typ 125mils radie från Stockholm :-D
//Tompa

Användarvisningsbild
MartinS

Inlägg av MartinS » fre mar 07, 2014 17:43

Biltjänst i landvetter, auktoriserad volvoverkstad. Jag kollade offerten igen nu och 9L olja ingick (inte 12 som jag sa), han ansåg det skulle räcka till min bil som gått 10kmil.

Användarvisningsbild
nvanova

Inlägg av nvanova » fre mar 07, 2014 19:56

Låter som att de kan bli en resa till götet med andra ord :-D

Skall ringa dem på måndag å se vad de säger, för nu har jag iallafall köpt oljan, den står i bilen redan, samt alla o-ringar samt den packningen som tydligen behövs, snokade lite i service programmet å såg vad som hade listas för jobbet, så ja passade på att ta dem grejorna också när ja ändå var i farten..

Men pulka har precis gått 18kmil, och ja vet inte om tidigare ägare har gjort något, men hur som helst så tänker jag ta tag i det iallafall :-D

Tack för all info :-)
//Tompa

Användarvisningsbild
MartinS

Inlägg av MartinS » fre mar 07, 2014 20:28

Har du kollat med någon verkstad i katrineholm, flen eller liknande? Lär ju va avsevärt billigare än i sthlms regionen.

Verkar ju sjukt om du skall behöva åka 80mil för att få ett verkstadsbesök till hyffsad peng?

Användarvisningsbild
nvanova

Inlägg av nvanova » fre mar 07, 2014 20:39

Lite tokigt kan ja hålla med om att de låter, men det är säkerligen värt det, dessutom kanske man kan få se lite av götet när man ändå är i farten ;-)

Men du har rätt, jag bör undersöka när områdena först helt klart, säkerligen är sthlmspriserna ganska upptrissade redan från början, jakten fortsätter :-D
//Tompa

Moon_walk
Kontakt:

Inlägg av Moon_walk » ons mar 26, 2014 15:49

jag brukar ta ca 1500kr för flush på dessa lådor

och som sagt oljeplugg på lådan är den stora torxen tror det är torx 60 om jag inte missminner mig

renoverar och dessutom byter å säljer ventilpaket osv till dessa lådor givetvis nya oem delar till riktigt bra priser
Med vänlig hälsning

Mikael Olén
Svanviks Motor & Chassiteknik
Svanvik 532
471 72 Hjälteby
Tel:0706477938 Mail:Mikael@smct.se
http://www.smct.se

Användarvisningsbild
hardinge

Inlägg av hardinge » ons mar 26, 2014 21:48

nvanova skrev:Lite tokigt kan ja hålla med om att de låter, men det är säkerligen värt det, dessutom kanske man kan få se lite av götet när man ändå är i farten ;-)

Men du har rätt, jag bör undersöka när områdena först helt klart, säkerligen är sthlmspriserna ganska upptrissade redan från början, jakten fortsätter :-D
Nu är jag inte alls insatt i nya modellens växellådor eller om det är olika olja men jag betalade runt 2800 för oljesköljning (12 liter) av min låda på min förra V70 T5 -01. Det var på Brabil i Bålsta. Auktoriserad volvoverkstad.

Pm:a om du vill ha namn och nummer till min personliga meck.
Bild
V70 Classic 2,4d -08

Användarvisningsbild
nvanova

Inlägg av nvanova » ons mar 26, 2014 22:05

Mmhm, det verkar som att det skiljer mellan olika verkstäder, de är ganska ordentligt i pris dessutom.

Jag påbörjade ett eget projekt med att flusha lådan själv, dock så avstannade det rätt hastigt pga materialbrist, volvo har förändrat anslutningarna in mot oljekylaren vilket påverkade hela mitt projekt dessvärre.

Däremot så valde jag istället att tappa ner lådans oljetråg, från denna fick jag loss 3,6L återfyllningen gick hur smidigt som helst inte som förr på de äldre lådorna då man fyllde genom stickan, nu finns det ju ett hål stort som oljepluggen ungefär, vilket underlättade och fyllningstiden minskade brutalt, väldigt skönt.
Är medveten om att jag inte bytt all olja, men 47% av oljan är ny, detta gjorde brutal skillnad för lådan iallafall, växlar så mkt bättre.

Jag nöjer mig där tillsvidare, tills jag hittat de grejorna som jag söker för att göra de som jag anser är nödvändigt för flushning, Jag klurar även på att slänga dit ett nya tätningar samt tillhörande b4 lock, då har man liksom gjort vad man kan, nästa steg är renovering vilket ja såg i tidigare i tråden, endast 22lax, men då förutsätter jag att lådan blir komplett genomgången och samtliga slitdelar byts... ?
//Tompa

Moon_walk
Kontakt:

Inlägg av Moon_walk » ons mar 26, 2014 22:10

lättast är att lossa pluggen på ovansidan och övre kylaranslutningen sätt slang som går till lämplig behållare och starta motor på tomgång sen stäng av när det bubblar upprepa tills oljan är röd å fin

efter detta öppna lilla torxen i pluggen starta igen med slang återkopplad till kylare

sen med motor igång fyll på tills det rinner över i pluggen sätt tillbaka både påfyllningsplugg och nivåplugg sen är det klart

tar ca 5-10 min om motorkåpa med mera är borta
Med vänlig hälsning

Mikael Olén
Svanviks Motor & Chassiteknik
Svanvik 532
471 72 Hjälteby
Tel:0706477938 Mail:Mikael@smct.se
http://www.smct.se

Användarvisningsbild
nvanova

Inlägg av nvanova » ons mar 26, 2014 22:17

Japp, de är så jag tänker göra, men mitt bekymmer var att jag inte hade någon bra att samla upp oljan i, de slangarna som jag hade från den gamla bilen bygger på att man sätter slangen på slangen till kylaren, men då var det ju hane i slangen och hona i kylaren, nu är det ju hona i slangen å hane i kylaren, vilket gjorde att jag inte hade så stor slang som passade över hona på slangen, och slangen är både kort och styv vilket medförde jag upp levde det en risk att inte kunna kontrollera/säkerställa att oljan verkligen hamnade i mätdunken..
//Tompa

Skriv svar