Bilen på verkstan för 23:e gången, uppdaterad 11/2-10

Nyheter, info, diskussion och andra fakta om S80 (07-), V70 (08-), XC70 (08-), S60 (10-), V60 samt XC60 (09-)
Pzycic

Bilen på verkstan för 23:e gången, uppdaterad 11/2-10

Inlägg av Pzycic » tor dec 10, 2009 22:25

Hej hej,

På vägen hem idag så fick bilen för sig att inte vilja vara med längre och börjar blinka som en julgran för att sen bara dö. Det bästa med allt var att jag låg i rusningstrafiken och bilen dör mitt på E6an.
Jag lyckades att filma lite av blinkadet innan den dog helt.
http://www.youtube.com/watch?v=MZYpzg20AVA

Problemet är att bilen har varit inne 18gånger tidigare för olika garantijobb och det är nu den 19e gången. Garantin går ut vid årsskiftet. Vad hade ni gjort? Vågar knappast ha kvar den om den skulle börja att krångla efter garantin gått ut.
Senast redigerad av 1 Pzycic, redigerad totalt 0 gånger.
XC70 Cross Country D5 AWD 2005

Användarvisningsbild
jimmy Svensson

Inlägg av jimmy Svensson » tor dec 10, 2009 22:40

Kräv en ny bil.....
http://www.garaget.org/?car=162459 MVH Jimmy Svensson V70 2,5t AWD
Bild

Användarvisningsbild
revill

Inlägg av revill » tor dec 10, 2009 23:09

Ny bil eller byt in den mot något annan bil, som sagt kan ju bli riktigt dyrt, speciellt om det är ett måndagsexemplar.

Användarvisningsbild
Edis
Admin
Admin
Kontakt:

Inlägg av Edis » tor dec 10, 2009 23:23

Vad har det varit för fel tidigare då? Småfel eller liknande det du råkade ut för idag?

Sätt ihop en lista och speca tider på verkstaden och felen som har varit på bilen, gå sedan in till företaget där du köpte bilen och säg att vi måste komma fram till en bra lösning för båda parter. Om det handlar om förlängd garanti eller ett ruggigt bra pris på inbyte kan ju vara en sak man kan diskutera.

Fungerar inte det, skicka det skriftligt till firman (ledningen) där och CC:a gärna några personer på Volvocars också. Kan vara bra att lägga ut info här också.

Men hantera det sakligt och seriöst, det går alltid lättare att diskutera fram till en bra lösning om man är lugn och sansad.

Hade jag lagt 300-350kkr på en bil så hade jag inte accepterat 19 verkstadsbesök. Jag hade gett upp för läääänge sedan... :roll:

Användarvisningsbild
Mr H
VIP
VIP
Kontakt:

Inlägg av Mr H » fre dec 11, 2009 1:26

Edis skrev:Vad har det varit för fel tidigare då? Småfel eller liknande det du råkade ut för idag?

Sätt ihop en lista och speca tider på verkstaden och felen som har varit på bilen, gå sedan in till företaget där du köpte bilen och säg att vi måste komma fram till en bra lösning för båda parter. Om det handlar om förlängd garanti eller ett ruggigt bra pris på inbyte kan ju vara en sak man kan diskutera.

Fungerar inte det, skicka det skriftligt till firman (ledningen) där och CC:a gärna några personer på Volvocars också. Kan vara bra att lägga ut info här också.

Men hantera det sakligt och seriöst, det går alltid lättare att diskutera fram till en bra lösning om man är lugn och sansad.

Hade jag lagt 300-350kkr på en bil så hade jag inte accepterat 19 verkstadsbesök. Jag hade gett upp för läääänge sedan... :roll:
Kan bara instämma med Edis! Speciellt den meningen jag fetmarkerat.

Användarvisningsbild
RockStar

Inlägg av RockStar » tor jan 07, 2010 2:11

Hur har detta fortgått...? Hoppas på det bästa för dig
Volvo S80 II 2,5T | S80 T6 extraallt.

Pzycic

Inlägg av Pzycic » tor jan 21, 2010 20:57

Jag lämnade in ett ärende til Bra Bils kundmottagare vid reklamationsärenden och har inväntat svar.
I tisdags när jag skulle till jobbet så startade bilen utan problem men rörde sig inte en meter. I displayen stod det bara "Parkeringsbroms ur funktion, service erfodras" Bilen gick inte att bärga utan fick lyftas från platsen upp på en storbärgare. Idag så ringde dom tillbaka och imed att det varit en del problem med bilen så erbjud dom fri hyrbil under detta verkstadsbesöket samt att dom står för 50% av kostnaden.

Någon som vet hur jag kan gå vidare för jag gissar på att det inte slutar här, litar inte på den bilen för 5öre. Tips?

Pzycic

Inlägg av Pzycic » tor jan 21, 2010 21:19

Följande fel har varit på bilen hitills:
1: Kommunikationsfel mellan nyckel och bil. Bilen gick inte att starta eller om bilen var startad så kunde nyckel hoppa ut. omprogrammering/Uppdatering av programvara
2: Skrammel i passagerardörr
3: Startfel (bilen startar men dör lika fort igen) detta har hänt 3 gånger. omprogrammering/Uppdatering av programvara. Kabel mellan motor och kupé vid torpedväggen har "renoverats"
4: Innertaket har lossnat och hängde ner
5: Växellådan svarar inte och det går inte att byta växel. Detta har hänt 2 gånger. omprogrammering/Uppdatering av programvara
6: Parkeringssensorn har inte fungerat ibland. omprogrammering/Uppdatering av programvara
7: Skrammel under bilen, visade sig vara en skyddsplåt som lossnat.
8: Fel på airbagen. omprogrammering/Uppdatering av programvara
9: Fel på 2st ECC sensorer. utbyte av sensorer
10: Xenonljusen har fastnat i nedfällt "testläge". omprogrammering/Uppdatering av programvara
11: Bilen gått ojämnt. omprogrammering/Uppdatering av programvara
12: Växellådan har hackat extremt mellan växlarna. omprogrammering/Uppdatering av programvara
13: Varnat för öppen huv. Sensor byttes ut
14: Bilen har dött under färd 2 gånger vid motorvägsfart. omprogrammering/Uppdatering av programvara
15: Drar ur batteriet. Detta har hänt 4gånger. omprogrammering/Uppdatering av programvara samt grov felsökning utan resultat

Någon som vill köpa en V70II D5 2008?

Användarvisningsbild
RockStar

Inlägg av RockStar » tor jan 21, 2010 22:02

tycker att du ska fortsätta pressa volvo om en ny bil med samma utrustning och mil åtminstone :) alt att du får en ny v70II D5a

Användarvisningsbild
edwall
Admin
Admin

Inlägg av edwall » fre jan 22, 2010 0:29

att bra bil står för 50% av reparationen, går då resterande del på maskinskadeförsäkringen? för parkeringsbromsen är väl maskinrelaterad. Om det inte är det så borde bra bil/volvo ta 100% för dess urusla elhandbroms som vägrar släppa på en del -08 modeller
V70 II 2.4D -08 Polestar edition 205hk 450Nm I SYM Jet 50cc -00 I TWS Tracker 250cc -05
Bild

Användarvisningsbild
Skåne
VIP
VIP

Inlägg av Skåne » fre jan 22, 2010 1:13

Lider med dig, trist när en så pass ny bil krånglar. Tycker absolut att du ska strida för att få en ny bil alternativt ersättning för allt strul. Polaren jobbar som felsökare på Volvo och gråter blod sen de kom med V70II, mycket elfel enligt honom. Sist jag hälsade på hade han en -10 som inte ens kommit ut till kund än men hade en massa strul. Hoppas att det löser sig för dig.

// SKåne

Användarvisningsbild
RockStar

Inlägg av RockStar » fre jan 22, 2010 2:04

edwall skrev:att bra bil står för 50% av reparationen, går då resterande del på maskinskadeförsäkringen? för parkeringsbromsen är väl maskinrelaterad. Om det inte är det så borde bra bil/volvo ta 100% för dess urusla elhandbroms som vägrar släppa på en del -08 modeller
menar du den handbromsen där man drar i ett handtag på vänster sida om ratten ??

Pzycic

Inlägg av Pzycic » fre jan 22, 2010 7:04

Residence skrev:menar du den handbromsen där man drar i ett handtag på vänster sida om ratten ??
Yepp, på de nya modellerna så är det bara en knapp.

Pzycic

Inlägg av Pzycic » fre jan 22, 2010 11:01

edwall skrev:att bra bil står för 50% av reparationen, går då resterande del på maskinskadeförsäkringen? för parkeringsbromsen är väl maskinrelaterad. Om det inte är det så borde bra bil/volvo ta 100% för dess urusla elhandbroms som vägrar släppa på en del -08 modeller
Jag har utökad motor och drivlinegaranti på bilen som jag köpte till i samband med bilköpet. Men detta ingår tydligen inte i den för att allt som har med bromsar att göra räknas tydligen som slitagedel och ingår då inte i någon garanti. Ska fortsätta ligga på Bra bil för att få någon kompensation.

Henrikt77

Inlägg av Henrikt77 » fre jan 22, 2010 11:02

Skåne skrev:Lider med dig, trist när en så pass ny bil krånglar. Tycker absolut att du ska strida för att få en ny bil alternativt ersättning för allt strul. Polaren jobbar som felsökare på Volvo och gråter blod sen de kom med V70II, mycket elfel enligt honom. Sist jag hälsade på hade han en -10 som inte ens kommit ut till kund än men hade en massa strul. Hoppas att det löser sig för dig.

// SKåne
Jag har inte goda erfarenheter av V70II.... Så jag kommer nog inte lägga egna pengar på en ny volvo i framtiden, tyvärr... :(
Nu åker jag tjänstepulka som fungerar ok men men....

//Henrik

Pzycic

Inlägg av Pzycic » fre jan 22, 2010 11:06

Henrikt77 skrev:
Skåne skrev:Lider med dig, trist när en så pass ny bil krånglar. Tycker absolut att du ska strida för att få en ny bil alternativt ersättning för allt strul. Polaren jobbar som felsökare på Volvo och gråter blod sen de kom med V70II, mycket elfel enligt honom. Sist jag hälsade på hade han en -10 som inte ens kommit ut till kund än men hade en massa strul. Hoppas att det löser sig för dig.

// SKåne
Jag har inte goda erfarenheter av V70II.... Så jag kommer nog inte lägga egna pengar på en ny volvo i framtiden, tyvärr... :(
Nu åker jag tjänstepulka som fungerar ok men men....

//Henrik
Håller med det totalt, kollar just nu runt lite bland andra tillverkare. Får se vad som händer.

Användarvisningsbild
johamn

Inlägg av johamn » lör jan 23, 2010 12:25

Pzycic skrev:
Jag har utökad motor och drivlinegaranti på bilen som jag köpte till i samband med bilköpet. Men detta ingår tydligen inte i den för att allt som har med bromsar att göra räknas tydligen som slitagedel och ingår då inte i någon garanti. Ska fortsätta ligga på Bra bil för att få någon kompensation.
Dock, hur dom än vrider och vänder på det, så kan inte den styrenheten vara en slitagedel, då det är en egen styrenhet, som sköter handbromsen..

Stå på dig, och lycka till!

//J

Pzycic

Inlägg av Pzycic » lör jan 23, 2010 15:05

johamn skrev:
Pzycic skrev: Jag har utökad motor och drivlinegaranti på bilen som jag köpte till i samband med bilköpet. Men detta ingår tydligen inte i den för att allt som har med bromsar att göra räknas tydligen som slitagedel och ingår då inte i någon garanti. Ska fortsätta ligga på Bra bil för att få någon kompensation.
Dock, hur dom än vrider och vänder på det, så kan inte den styrenheten vara en slitagedel, då det är en egen styrenhet, som sköter handbromsen..

//J
Tycker jag med.
Men kan det räknas till motor och upphängning?

Användarvisningsbild
johamn

Inlägg av johamn » lör jan 23, 2010 15:38

Pzycic skrev:
johamn skrev: Dock, hur dom än vrider och vänder på det, så kan inte den styrenheten vara en slitagedel, då det är en egen styrenhet, som sköter handbromsen..

//J
Tycker jag med.
Vad har du för försäkringsbolag?
Volvia har väldigt mycket mer än bara just motor och låda på sin maskinskada..

//J

Pzycic

Inlägg av Pzycic » lör jan 23, 2010 19:24

johamn skrev:
Pzycic skrev: Tycker jag med.
Vad har du för försäkringsbolag?
Volvia har väldigt mycket mer än bara just motor och låda på sin maskinskada..

//J
Volvia, men har även kvar motorgaranti.

Skriv svar