Är det stor skillnad mellan XC70 och Subaru Outback ?

Nyheter, info, diskussion och andra fakta om S80 (07-), V70 (08-), XC70 (08-), S60 (10-), V60 samt XC60 (09-)
Användarvisningsbild
W.A.P.E.
Kontakt:

Inlägg av W.A.P.E. » ons sep 09, 2009 12:04

aha trodde vi snackade enbart XC70II ? då kan du ju nästan skaffa en gammal V70N D5 AWD istället :)
Skumt att de inte erbjuder AWD till den...
Senast redigerad av 1 W.A.P.E., redigerad totalt 0 gånger.
Bild

legul

Inlägg av legul » ons sep 09, 2009 12:41

W.A.P.E. skrev:aha trodde vi snackade enbart XC70II ? då kan du ju nästan skaffa en gammal V70N D5 AWD istället :)
Det stämmer enbart XC70 och AWD är intressant.
V70 blir nog förlåg om det är oplogat och 2 dm snö på kurvig/backig grusväg.

Användarvisningsbild
johamn

Inlägg av johamn » ons sep 09, 2009 17:51

XC70 -10, med 205hk D5:an och automat, är en väldigt trevlig kombination..

Sen att HDC etc är standard på XC är ju ganska trevligt om du har mycket backar.

//J
Ford Fiesta, 1,25
Bild

para

Inlägg av para » tor sep 10, 2009 20:08

legul skrev:Så om jag ska försöka ställa lite specifika frågor istället.
1. D5 med AWD och automat är det ett bra val eller är någon annan kompination bättre ? Vi vill ju hellst ha automat och AWD är ett krav.
2. Måste man köpa den dyraste stereon eller får man annat än ljud för pengarna när man köper den dyraste, dvs vilken ger mest ljud för pengarna, handlarna har ju sällan de olika ljudsystemen hemma så att man själv kan lyssna på dom.
3. I subaru måste man köpa till en extra värmare när man har diesel motorn, är det likadant med D5 motorn ? Vi har ju ganska kallt här uppe på vintern.

Finns det fler forum på nätet där man kan hitta info om XC70 ?

Tacksam för alla synpunkter
- D5 AWD o automat är bästa alternativet. Har ingen xc70 men har haft några xc90.

- High performancestereon är mest prisvärd, kostar väl 2-3000:- då får du uppgraderade högtalare o förstärkare. Låter riktigt bra om man inte är värsta ljudofilen. Nästa steg (Premium) kostar väl runt 18.000:- och så mycket bättre tycker inte jag att det är.

- På en volvo-diesel köper du bara själva timern för ca 2000:- eftersom värmaren redan finns. Hos subaru antar jag att man får eftermontera allt och det brukar väl kosta 15-20tusen.
XC90 D5 R-Design2012
Tidigare: XC90 D5 R-Design 2010, Audi Q5 2009, XC90 2008, Santa Fee 2007, XC90 2006, 2xV70, XC90 2003

Användarvisningsbild
matteeee

Inlägg av matteeee » fre sep 11, 2009 7:51

"Det vi är oroliga för är att man blir stående eller att bilen är på verkstad en vecka"

Alltså, ALLA bilar kan gå sönder. Det finns inga garantier (hur många frågor du än ställer på diverse forum) att en bil inte går sönder. Men köper du en sprillans ny bil (oavsett märke) i den prisklassen du kikar så får verkstaden bannemej bjussa på en lånebil under tiden din står på verkstan - OM nu olyckan skulle vara framme.

Men utan maximal otur så är både Outbacken och XC70II bilar som kommer att funka enligt dina krav.
Gå lite på känsla, design, din egen smak.

Dina frågor då:
1. Bätte i vilket avseende? AWD med aut funkar kanon, men det gör manuell med. Föredrar du automat så välj det.?! Förstår inte problemet riktigt.
2. Jadu, svårt att veta vad du har för krav på ljudet. Mest ljud för pengarna - ska du vinna dB-tävlingar eller lyssna på ljudböcker på väg till jobbet?
3. Du bor långt upp - såklart är en värmare bra. Volvon är dock testad i och byggd för svenskt klimat - en punkt där Subaru nog inte är riktigt lika långt framme.

Användarvisningsbild
Mats Forsell

Inlägg av Mats Forsell » fre sep 11, 2009 9:21

Köper man en ny Volvo XC70II får man väl Volvo Assistans på köpet? Minsta problem och man ringer och får hjälp på plats. Farsan har utnyttjat detta då batteriet laddade ur på hans XC70II. Han utnyttjade detta på sin första V70N när en slang till servonstyrningen hoppade loss. Inga problem alls, bara att ringa så får man kostnadsfri hjälp. Även om man får soppatorsk, men då får man betala soppan.

swemax

Inlägg av swemax » mån sep 14, 2009 17:36

Om du inte har jättebehov av hög toppfart så är det ju faktiskt som så att 163hk från 2010 är exakt samma motor som D5 samma vrid men nerspecad för att det ger lägre skatt på vissa marknader (Norge tex.)
Sen kan man chippa den till 205hk med polestar och alla garantier gäller fortfarande
Tyvärr fanns den inte med manuell låda när jag beställde min så jag fick beställa 205hk.

Jag körde 70mil i en 205hk med automat häromdagen (2010 XC70) och är glad att jag valde manuell men smaken är som baken

legul

Inlägg av legul » fre sep 18, 2009 7:25

Mats Forsell skrev:Köper man en ny Volvo XC70II får man väl Volvo Assistans på köpet? Minsta problem och man ringer och får hjälp på plats. Farsan har utnyttjat detta då batteriet laddade ur på hans XC70II. Han utnyttjade detta på sin första V70N när en slang till servonstyrningen hoppade loss. Inga problem alls, bara att ringa så får man kostnadsfri hjälp. Även om man får soppatorsk, men då får man betala soppan.
Strålande, Volvo Assistans kände jag inte till.
Tack för alla svar hittils.

CGO

Inlägg av CGO » mån okt 19, 2009 10:23

nu vet jag inte hur det är med nyare xc70 oxh nya subaru så ta detta med nypa salt då de kan förbättrat sig.

Ska du köra i skogen och bara vill ta dig fram så hade jag valt en subaru, har kört några tusen mil i legacy outback och forester. alla de bilarna har olika egenskaper men dock slår volvon dessa med hästlängder i komfort. sedan vet jag subaru är lite knepig i stolar då jag vet folk som fick värk i axlar köra forester men inte legacy men ryggproblem i outbacken. själv hade jag problem med knäet slog i panel vid i och urstigning. jag skulle inte ha emot köpa en subaru idag dock får man lite mindre utrymme och utrustning. volvon har jag även kört 1:a och 2:a generationen tusentals mil och där sitter man som en kung iaf jag och volvo har mer komfort och utrustning. sedan har volvo fått haldex vilket ger en otrolig skillnad i awd´n. Nya generationen ska tydligen ha mer trevlig utrustning som att de bromsar själv nedför backar vid offroadkörning.

så mitt råd. ta och provkör. lista vad du vill ha. gör ett köp, bra bilar bägge två. Dock skulle jag säga så här, har du häst och bor i obygden där det kommer 1½ meter snö med lååååång backe ner till gårdsplan har bara
b-kort.- subaru

lever du villa/hus med körning och pendling asfaltsvägar mest men vill klara av ta dig ut till stugan, ta en tur ut på obygden då och då utan vara för rädd sätta fast dig och vill ha mer komfort och trevlig utrustning- volvo.

som sagt bara erfarenhet av tidigare generationer och mycket kan ha hänt dock bra bilar bägge.

legul

Då blev det en XC70

Inlägg av legul » mån feb 01, 2010 11:52

Efter mycket provande och funderande så blev det tillslut en XC70 - 08 Summum med lite extra utrustning som bara gått 3000 mil. Den hämtades ut i Lördags och vi har väl hunnit med ca 50 mil hittills, bla E4 körning från stockholm till hudiksvall i riktigt dåligt väder, förbrukning 0,82 och då ingick krypkörning i 20 km/t men även långa sträckor i 120 +. Och ännu så länge är vi supernöjda. Stolarna och ljudanläggningen var ju perfekta.

Jag har två frågor som jag undrar om någon kan svaret på.
1. Vi har en hund som vi har bur till, men hur fungera larmet om han är kvar när vi handlar ? Det skulle tyligen finnas rörelsesensor i kupen men ingår även kombidelen i denna sensor ?
2. Det finns ju bara en AUX ingång, någon som har erfarenhet av att koppla in IPOD styrning ? Jag kör IPODen nu genom aux och det fungerar ju bra men det går ju bara att bläddra via IPODEn.

Tack igen för all tidigare hjälp.

Användarvisningsbild
W.A.P.E.
Kontakt:

Inlägg av W.A.P.E. » mån feb 01, 2010 19:56

GRATTIS grattis grattis!! mer info och bilder tack!!
Bild

Användarvisningsbild
RockStar

Inlägg av RockStar » mån feb 01, 2010 20:00

den enda infon jag som volvo-bmw fantast är väl att 4-hjulsdriften på xc70 inte är konstant vilket den är på subarun( iaf forrester)

+ till subarun

sen kan man ju alltid väga in design och kvalité i inredning samt komfort.

+ till maffiga xc70in.

-att punga ut pengar för en bil är inte billigt.

vart ligger dina prioriteringar?
Volvo S80 II 2,5T | S80 T6 extraallt.

Användarvisningsbild
RockStar

Re: Då blev det en XC70

Inlägg av RockStar » mån feb 01, 2010 20:05

legul skrev:Efter mycket provande och funderande så blev det tillslut en XC70 - 08 Summum med lite extra utrustning som bara gått 3000 mil. Den hämtades ut i Lördags och vi har väl hunnit med ca 50 mil hittills, bla E4 körning från stockholm till hudiksvall i riktigt dåligt väder, förbrukning 0,82 och då ingick krypkörning i 20 km/t men även långa sträckor i 120 +. Och ännu så länge är vi supernöjda. Stolarna och ljudanläggningen var ju perfekta.

Jag har två frågor som jag undrar om någon kan svaret på.
1. Vi har en hund som vi har bur till, men hur fungera larmet om han är kvar när vi handlar ? Det skulle tyligen finnas rörelsesensor i kupen men ingår även kombidelen i denna sensor ?
2. Det finns ju bara en AUX ingång, någon som har erfarenhet av att koppla in IPOD styrning ? Jag kör IPODen nu genom aux och det fungerar ju bra men det går ju bara att bläddra via IPODEn.

Tack igen för all tidigare hjälp.
Gratulerar. såg hela tråden efter mitt inlägg ovan. :)
Volvo S80 II 2,5T | S80 T6 extraallt.

Användarvisningsbild
Mats Forsell

Inlägg av Mats Forsell » mån feb 01, 2010 20:23

På 1 svarar jag: det bör gå att stänga av. Jag kan göra det på min 06:a så det måste gå att göra samma sak på en nyare bil. Jag har en knapp framför växelväljaren detta.

På 2 svarar jag: vet ej. Farsan styr sin ipod från stereon och det är möjligt att ipod-interface kostade extra. Men jag tror att CD-spelaren läser mp3-filer.

Användarvisningsbild
edwall
Admin
Admin

Inlägg av edwall » mån feb 01, 2010 23:26

Ipod/usb adaptern funkar kanonbra, har själv eftermonterad en sådan i min.

MMS sensorn täcker hela bilen skulle jag gissa, då den sitter i taket ungefär i mitten. Men det finns en knapp beroende på hur tidig -08 modell. om knapp saknas kan man välja nedsatt skydd via färddatorn. Finns även en inställning i radiodisplayen om den ska fråga om man vill ha nedsatt skydd automatiskt.
V70 II 2.4D -08 Polestar edition 205hk 450Nm I SYM Jet 50cc -00 I TWS Tracker 250cc -05
Bild

HaagXx
Kontakt:

Re: Är det stor skillnad mellan XC70 och Subaru Outback ?

Inlägg av HaagXx » lör jul 20, 2013 13:15

Jag kör en xc70 D5 AWD polestar optimerad - 2008.
Jag köpte bilen av en bekant, de har sparat alla kvitton på reperationer, servicar och besiktningar sen den var ny. Jag kikade igenom allt som var bytt och det var bara slitage delar som man måste byta på vilken bil du än köper, såsom bromsbelägg till exempel. Jag är super nöjd med bilen - går klockrent, driver bra genom terräng och snö, ett jävla flås i motorn för att vara en sådan tung bil, dra ett tungt släpp? inga som helst problem för en sådan arbetshäst, komforten i bilen är grym!! Min far har en volvo s80 D5 - 13 och jag åker lika bra i den som xc70:in. s80:in går lite skönare på motorväg/landsväg pga att den är lägre.

Jag kan garantera att du absolut inte kommer att bli missnöjd:)

/ Filip.
Volvo S80 V8 AWD - 11.
Volvo xc70 D5 AWD polestar - 08.
Volvo s80 2.4D - 08.
Saab 9-3 2.0T - 02.

Användarvisningsbild
Mats Forsell

Inlägg av Mats Forsell » sön jul 21, 2013 10:21

HaagXx skrev:Jag kör en xc70 D5 AWD polestar optimerad - 2008.
Jag köpte bilen av en bekant, de har sparat alla kvitton på reperationer, servicar och besiktningar sen den var ny. Jag kikade igenom allt som var bytt och det var bara slitage delar som man måste byta på vilken bil du än köper, såsom bromsbelägg till exempel. Jag är super nöjd med bilen - går klockrent, driver bra genom terräng och snö, ett jävla flås i motorn för att vara en sådan tung bil, dra ett tungt släpp? inga som helst problem för en sådan arbetshäst, komforten i bilen är grym!! Min far har en volvo s80 D5 - 13 och jag åker lika bra i den som xc70:in. s80:in går lite skönare på motorväg/landsväg pga att den är lägre.

Jag kan garantera att du absolut inte kommer att bli missnöjd:)

/ Filip.
...sisådär 3 - 4 år efter att diakussionen startades :D

HaagXx
Kontakt:

Inlägg av HaagXx » sön jul 21, 2013 11:23

haha jag kollade faktiskt inte när den skrevs, sorry ;) vad blev det för bil då?
/ Filip.
Volvo S80 V8 AWD - 11.
Volvo xc70 D5 AWD polestar - 08.
Volvo s80 2.4D - 08.
Saab 9-3 2.0T - 02.

Skriv svar