Montera sänkningsats V70 II-08, nån som gjort det?

Nyheter, info, diskussion och andra fakta om S80 (07-), V70 (08-), XC70 (08-), S60 (10-), V60 samt XC60 (09-)
Skriv svar
sakke

Montera sänkningsats V70 II-08, nån som gjort det?

Inlägg av sakke » tis apr 21, 2009 22:56

Skall montera H&R sänkningsats (-40mm) på min V70 II-08.
Någon som gjort det?
Är det "bara" att lyfta ur fjäderbenet ur nedre länkarmen när man lossat skruven som sitter och klämmer runt nedre delen av benet?
Ser nästan för enkelt ut. Måste naturligtvis lossa uppe med.
Hur är det bak, räcker det med att spänna ihop fjädern och "lirka" ut den....om det går?

Tacksam för tips=enklare byte

/Sakke

Användarvisningsbild
Dekagon
Kontakt:

Inlägg av Dekagon » tor apr 23, 2009 15:35

Antar att det är McPerson-ben även på V70II så det är inte konstigare än så ;-) Du skruvar bort fjäderbenet från spindeln där nere helt enkelt, o sen släpper på allt ovanifrån och sen bara dra ur det.
När du tagit ner fjäderbenet måste du ju spänna ihop fjädern och sen lossa plocka isär fjäderbenet för att byta fjädern.
Senast redigerad av 1 Dekagon, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
Dekagon
Kontakt:

Inlägg av Dekagon » tor apr 23, 2009 15:36

..

Hasse

Inlägg av Hasse » tor apr 23, 2009 17:49

Heico brukar ha instruktion på sin hemsida:

PDF: http://www.heicosportiv.de/nextshopcms/ ... asp?id=539

Så också till V70 II :study:

:)
Bild
S70 2.5T -99

Användarvisningsbild
Dekagon
Kontakt:

Inlägg av Dekagon » tor apr 23, 2009 22:30

Hasse skrev:Heico brukar ha instruktion på sin hemsida:

PDF: http://www.heicosportiv.de/nextshopcms/ ... asp?id=539

Så också till V70 II :study:

:)
Följ INTE den beskrivningen, snacka om merjobb!!! Lossa på spindeln osv. behövs verkligen INTE. Lossa fjäderbenet från spindeln istället, mycket enklare/snabbare. Sen är det bara att vinkla ner länkarmen och vrida ut fjäderbenet och sen ta ner det när man släppt på det i ovankant osv. som jag beskrev i mitt tidigare inlägg.

sakke

Inlägg av sakke » tis maj 05, 2009 22:15

Tack för supporten.
Hade inte tänkt att lossa spindeln...hoppas att det går att bända ner länkarmen utan att lossa spindeln som de påstår behövs.
Tror att de vill att man gör det för att inte deformera gummileden när man pressar ner i extremläge.
Jag märker om det går eller inte och berättar här.

Det jag vet nu är att det är "bara" att dra ihop de bakre fjädrarna med spännaren och pillra ut dem.

Vet ni om det funkar med standard dämparna.
Har köpt H&R sänkninngsats= -40mm. Vet inte om de är för hårda. Det skall gå med orginal påstås det...men vet någon bättre...tex någon som kör med låg bil och orginaldämpare så vill jag gärna veta mer.

Tack på förhand.
/Jimmy

Användarvisningsbild
Dekagon
Kontakt:

Inlägg av Dekagon » ons maj 06, 2009 6:07

Det som ofta sker när man kör med originaldämpare och sänkningssats är ju att dämparna arbetar i felaktigt läge. Det fungerar, däremot kan dämpningen bli lite okontrollerad, oftast väldigt hård.

janne_flash

Inlägg av janne_flash » tis maj 11, 2010 18:53

Vet inte hur det gått för dej sakke, men monterade dit en sänkningssats från lesjöfors (tillbilen.se) på min V70II förra veckan.

vill bara informera om att det gick inte att få ut fjäderbenet genom att bara lossa den från spindeln och försöka bända ner länkarms delen.. den gav inte med sej tillräckligt mycket, det blev till att lossa på spindeln för att få ut det.
monterade sänkningssats på min gamla V70n som jag hadde förut och där gick det att göra så.

gjorde ju inte jobbet själv, hadde en polare som är bil mek till att göra det medan jag bytte fjädrarna bak.

Kruxet nu är att det verkar som att jag har automatisk nivåreglering bak, fins det ngt sätt att lura nivåregleringen på nya V70II som det fins till V70n
ngn som har lite info ang det??

Användarvisningsbild
heatseeker

Inlägg av heatseeker » lör mar 24, 2012 19:05

det går visst att plocka ur fjäderbenet utan att lossa spindeln!!

Användarvisningsbild
Siqqe
Kontakt:

Re:

Inlägg av Siqqe » fre apr 18, 2014 16:41

heatseeker skrev:det går visst att plocka ur fjäderbenet utan att lossa spindeln!!
Hur då? Jag gjorde det idag och jag lyckades inte. Jag provade att spänna ihop fjädern så mycket jag kunde men fick aldrig ner länkarmen så mycket så att fjäderbenet blev löst. Dessutom när jag försökte trycka ner länkarmen blev det snedbelastning på fjäderbenet så att det låste fast sig.

Tips mottages gärna! ;)
Volvo V70II 2,4D -2008
Polestar Performance
Momentum

Användarvisningsbild
Tommy_P
Kontakt:

Re: Montera sänkningsats V70 II-08, nån som gjort det?

Inlägg av Tommy_P » lör apr 19, 2014 10:25

jag har bytt på nån v70 08- och så är det samma konstruktion på s40/v50. jag brukar lossa bulten till drivaxeln (så så den kan röra sej och inte går isär) sen tar jag ur låsbulten till fjäderbenet (nere), kladdar på typ 5-56 och bankar spindeln neråt (ett brytjärn i länkarmen för att hålla det kvar under tiden) sen är det löst.

Skriv svar