V70 1.6D DRIVe

Nyheter, info, diskussion och andra fakta om S80 (07-), V70 (08-), XC70 (08-), S60 (10-), V60 samt XC60 (09-)
Skriv svar
Henrikt77

V70 1.6D DRIVe

Inlägg av Henrikt77 » tis feb 24, 2009 12:02

Nu är den officiell:

http://www.volvocars.com/se/Pages/default.aspx

https://www.media.volvocars.com/se/enha ... iaid=18752

Nytt för MY2010 är tydligen grillen för V70/S80. Kolla in det stora och ruskigt fula järnmärket! En sådan grill blir det då inte på min V70.

//Henrik

Användarvisningsbild
drbrain
Inlägg: 244
Blev medlem: sön jul 10, 2005 12:03
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av drbrain » tis feb 24, 2009 13:02

Ganska imponerade siffror för en såpass stor bil ändå... men frågan är ju hur spännande den är att köra. 109hk känns lite snålt i en sådan stor bil.

Järnmärket är väl samma plastiga skit som sitter på XC60... ingen höjdare direkt. Att det är stort är ganska snyggt men det är ju så otroligt plastigt.
Volvo XC70 T6 AWD Summum P* 2012

Wishmaster
Inlägg: 75
Blev medlem: tis sep 25, 2007 21:49
Ort: Arboga

Inlägg av Wishmaster » tis feb 24, 2009 14:09

dom klarar dock inte kraven för att klassas som miljöbil, v70 drar väl 129mg och gränsen går väl vid 119? eller har jag fel?
Volvo 460 2,0 -93

Henrikt77

Inlägg av Henrikt77 » tis feb 24, 2009 18:08

Wishmaster skrev:dom klarar dock inte kraven för att klassas som miljöbil, v70 drar väl 129mg och gränsen går väl vid 119? eller har jag fel?
I Sverige är det 120g men inte i hela Europa:

"Volvo Personvagnars DRIVe-program delas in i tre kategorier kopplade till utsläppsnivåerna: 120, 140, och 160g CO2/km.

- Kategorierna signalerar Volvos mycket ambitiösa CO2-mål i respektive segment och matchar även de speciella skatteklasser och andra statliga miljöincitament som finns i många europeiska länder. Vår målsättning är att ytterligare sänka nivåerna successivt i takt med att vi utvecklar nya, ännu miljöeffektivare produkter, säger Stephen Odell"

120g är nog inga problem med start/stoppteknik som nu kommer i C30/S40/V50.

//Henrik

Användarvisningsbild
edwall
Admin
Admin
Inlägg: 4021
Blev medlem: ons apr 06, 2005 21:08
Ort: Hässleholm

Inlägg av edwall » tis feb 24, 2009 22:30

Tror man får se grillen i verkligheten på en V70 och därefter ta beslut om man ska uppgradera
V70 II 2.4D -08 Polestar edition 205hk 450Nm I SYM Jet 50cc -00 I TWS Tracker 250cc -05
Bild

Hasse
Inlägg: 5015
Blev medlem: ons apr 06, 2005 20:55
Ort: Stockholm

Inlägg av Hasse » tis feb 24, 2009 22:38

Är det exakt samma som på S80L så finns det en vettig bild här:

http://www.nordicturbo.nl/gallery/album ... 0463~0.JPG

:)
Bild
S70 2.5T -99

Användarvisningsbild
Dekagon
Inlägg: 2260
Blev medlem: ons okt 03, 2007 14:18
Ort: Kungsör
Kontakt:

Inlägg av Dekagon » tis feb 24, 2009 23:24

Henrikt77 skrev: 120g är nog inga problem med start/stoppteknik som nu kommer i C30/S40/V50.

//Henrik
På dom modellerna ligger förbrukningen på 0.39 liter/mil och 104g för C30 samt 0.4 liter/mil och utsläppen 107g för S40N och V50. Så dom klarar med råge miljöbilskravet i Sverige 8)
Men ändock, miljöbil = tråkig bil. Än så länge är det tyvärr fortfarande så...

Användarvisningsbild
drbrain
Inlägg: 244
Blev medlem: sön jul 10, 2005 12:03
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av drbrain » tis feb 24, 2009 23:37

Dekagon skrev:
Henrikt77 skrev: 120g är nog inga problem med start/stoppteknik som nu kommer i C30/S40/V50.

//Henrik
På dom modellerna ligger förbrukningen på 0.39 liter/mil och 104g för C30 samt 0.4 liter/mil och utsläppen 107g för S40N och V50. Så dom klarar med råge miljöbilskravet i Sverige 8)
Men ändock, miljöbil = tråkig bil. Än så länge är det tyvärr fortfarande så...
Tror Henrik menade att med samma teknik i V70/S80 så borde även dom komma under 120g och således bli miljöbilar i Sverige.
Volvo XC70 T6 AWD Summum P* 2012

Användarvisningsbild
Dekagon
Inlägg: 2260
Blev medlem: ons okt 03, 2007 14:18
Ort: Kungsör
Kontakt:

Inlägg av Dekagon » tis feb 24, 2009 23:49

drbrain skrev:
Dekagon skrev: På dom modellerna ligger förbrukningen på 0.39 liter/mil och 104g för C30 samt 0.4 liter/mil och utsläppen 107g för S40N och V50. Så dom klarar med råge miljöbilskravet i Sverige 8)
Men ändock, miljöbil = tråkig bil. Än så länge är det tyvärr fortfarande så...
Tror Henrik menade att med samma teknik i V70/S80 så borde även dom komma under 120g och således bli miljöbilar i Sverige.
Ah, läste igen och du har helt rätt, jag läste lite för snabbt :)

Wishmaster
Inlägg: 75
Blev medlem: tis sep 25, 2007 21:49
Ort: Arboga

Inlägg av Wishmaster » ons feb 25, 2009 16:34

Ja det jag tänkte på var just V70, som Taxi chaffis så har man problemet idag när man ska köpa bil att det måste vara en miljöbil och då finns bara etanol som allternativ idag och vem 17 vill åka med en dyr etanol bil? Inte jag iallafall. Så skulle dom lyckas få ner V70 till 120 så skulle nog många taxi åkare köpa bil direkt. Idag får man leta efter en bil som är inreggad 2007 för att klara sig undan detta med miljöbil. Så jag tycker volvo genast borde fixa till systemet med star/stop även i V70
Volvo 460 2,0 -93

Användarvisningsbild
revill
Inlägg: 787
Blev medlem: lör feb 10, 2007 19:59
Ort: Partille/GBG

Inlägg av revill » ons feb 25, 2009 23:24

drbrain skrev:Ganska imponerade siffror för en såpass stor bil ändå... men frågan är ju hur spännande den är att köra. 109hk känns lite snålt i en sådan stor bil.

Järnmärket är väl samma plastiga skit som sitter på XC60... ingen höjdare direkt. Att det är stort är ganska snyggt men det är ju så otroligt plastigt.
Man skall inte stirra sig blind på hästkrafterna, 240nm är ju ändå rätt ok :wink:

Användarvisningsbild
drbrain
Inlägg: 244
Blev medlem: sön jul 10, 2005 12:03
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av drbrain » tor feb 26, 2009 3:54

revill skrev:
drbrain skrev:Ganska imponerade siffror för en såpass stor bil ändå... men frågan är ju hur spännande den är att köra. 109hk känns lite snålt i en sådan stor bil.

Järnmärket är väl samma plastiga skit som sitter på XC60... ingen höjdare direkt. Att det är stort är ganska snyggt men det är ju så otroligt plastigt.
Man skall inte stirra sig blind på hästkrafterna, 240nm är ju ändå rätt ok :wink:
Så sant så.... och för många/(alla) räcker det väl egentligen men en T6 AWD är nog bra mycket roligare att köra :twisted: med neckdelen att bensinkontot blir 3ggr så stort... :cry:
Samma motor i C30/S40/V50 känns ju lite mer rätt men vem vet.. kanske funkar bra i V70/S80 med så en provkörning får det kanske bli iaf....
Volvo XC70 T6 AWD Summum P* 2012

Användarvisningsbild
revill
Inlägg: 787
Blev medlem: lör feb 10, 2007 19:59
Ort: Partille/GBG

Inlägg av revill » tor feb 26, 2009 16:14

drbrain skrev:
revill skrev: Man skall inte stirra sig blind på hästkrafterna, 240nm är ju ändå rätt ok :wink:
Så sant så.... och för många/(alla) räcker det väl egentligen men en T6 AWD är nog bra mycket roligare att köra :twisted: med neckdelen att bensinkontot blir 3ggr så stort... :cry:
Samma motor i C30/S40/V50 känns ju lite mer rätt men vem vet.. kanske funkar bra i V70/S80 med så en provkörning får det kanske bli iaf....
Skall bli kul med en provkörning av samtliga bilar, vill inte döma ut dom än även fast man föredrar motorstarka bilar ;)

Användarvisningsbild
D5power
Inlägg: 24
Blev medlem: lör apr 12, 2008 22:13
Ort: Göteborg

1.6D Drive

Inlägg av D5power » tor sep 17, 2009 17:17

Är det någon som kört V70/s80 1.6D Drive ?

Hur är bilen att köra ? Trött ?

/ A

hoscar

Inlägg av hoscar » ons okt 14, 2009 14:28

Jag har idag provkört V70 1.6D och tyckte den var helt okej. Lite segt att få hjulen att rulla kanske, men annars saknas inte kraft bara man ser till att använda rätt växel. Jag kom inte ner under 0.56 l/mil på den ca en mil korta provturen, men tyckte det var rätt bra ändå för en helt ny bil utan att snålköra.

Pzycic
Inlägg: 251
Blev medlem: lör jul 02, 2005 15:23
Ort: Göteborg

Inlägg av Pzycic » sön okt 18, 2009 23:18

Var idag och provkörde denna och lyckades komma ner på 0,43l/mil. Sträckan var på ca 10 mil. Riktigt imponerad. Inte alls så trött jag trodde den skulle vara. Men skulle aldrig skaffa en själv dock... hehe
XC70 Cross Country D5 AWD 2005

Skriv svar