SVXC - Forumet för dig med en nyare Volvo - volvoforum

Forum för nyare Volvo C30, S40, V50, S60, V60, C70, S70, V70, XC60, XC70, S80, XC90
Aktuellt datum och tid: tis nov 21, 2017 18:09

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 1 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: V70R AWD P0134
InläggPostat: fre aug 25, 2017 18:54 

Hej besiktade min V70R awd -00 idag och det gick åt pipan. Tvärdrar Historien kort. Köpte denna bil när den gick väldigt dåligt och fick den billigt. Tänkte den borde ju gå hitta felet på. P0134 (lambdasond 1 bank 1. Ingen aktivitet) felkod Denna felkod har jag alltid haft, bytte lambdasonden (gamla lambdan är 4år gammal och monterades vid 17k mil och nu har den gått 21.3k mil) denna felkod anger, gick fortfarande dåligt. signalkablarna bytta. (avklippta 5cm från kontakterna, så vägen för elsignalarna är databox-> std kabel 5cm->min nya kabel-> std kabel till kontakten bak vid lambdasonden-> kontakten och sen ut till lambdasonden (std Bosch till denna bil).

Tillslut felsökte volvo, då hade bilen fått för sig att den fick in 27-35kg/h och "börvärde" är ~15kg/h programmera om till original programvara. Nu börja bilen gå rent,

Felkod kvarstår (p0134). Nu på bes så var avgasvärden åt helvette. Upplevde lambdavärde var ostadigt genom varvtal. Hc steg när hon (beskvinnan) varvade men co vart lite bättre. Den vart dock tillslut 1.4 på tomgång.

Har inte haft nån felkodsläsare så trodde att med den "nya" programmeringen så skulle motorlampan lysa för katten tog lång tid att värma upp (2.5" avgas), pyttsan det motorlampan lyste ilsket för felkoden som vanligt är p0134

Någon som har nån idé om vad som kan vara felet med denna felkod?? misstänker att det är dålig kontakt mellan databox och kabelstam?? Där databoxen stift ska ner i kontsktstycket. Går denna kontakt laga(läs nypa åt kontakten på) eller måst man ta en begagnad, eller går kabelstam till motorstyrning köpa?? Isf kanske denna är värt att attackera detta som fel??

Eller är det nån som har haft nåt fel på nån bil som jag inte tänkt på?? För frågade volvo, och att det är nåt fel på databox är tydligen totalt uteslutet, aldrig hänt,

Tack på förhand // kulan

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 1 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme