Akuta handbromsproblem...!!! (850)

Allt om S70(97-00), V70(97-00) och C70(98-05)
Användarvisningsbild
*Brådhis*

Akuta handbromsproblem...!!! (850)

Inlägg av *Brådhis* » tor jan 26, 2006 3:03

Min handbroms är så sjukt skum...

Man drar i handtaget och det blir motstånd efter 5-7 hack och så kan man dra ett par hack till och sen är det stopp!

Men bilen minskar knappt farten alls... Det är som att beläggen spänns ut men inte greppar mot trumman?!

Utöver detta så kan det närsomhelst (oftast i gropar) klonka till och så känner man att handbromsen läggs i på det hjul det klonkade ifrån... Vill man då att den ska sluta ligga emot omgående stannar man och backar 2-3 meter, annars kör man 1-2 km så släpper det så sakteliga av sig själv...

Jag har bytt: handbromsbackar, fjädrar till backarna och vajrar... Allt löper bra!

Vad sjutton är det som är fel???

Bilen är en Volvo 850 SE 2.5 -95...

//Brådhis

Användarvisningsbild
Edis
Admin
Admin
Kontakt:

Inlägg av Edis » tor jan 26, 2006 6:48

Har du justerat ordentligt på "kuggvredet" som sitter mellan backarna?

Har du ryckt i kryckan under körning? Det är inte bra isåfall... Jag tycker det luktar som om beläggen har separerat, men du verkar ju ha kollat allt sådant. Skumt :?

Användarvisningsbild
*Brådhis*

Inlägg av *Brådhis* » tor jan 26, 2006 12:33

Edis skrev:Har du justerat ordentligt på "kuggvredet" som sitter mellan backarna?

Har du ryckt i kryckan under körning? Det är inte bra isåfall... Jag tycker det luktar som om beläggen har separerat, men du verkar ju ha kollat allt sådant. Skumt :?
Alltså... Att dom skulle separerat efter 300 meters(!) körning känns galet...

Och nog ska man väl kunna bromsa bilen med handbromsen...?! Det har man iaf kunnat på alla andra bilar jag haft...

Det känns ju som nå´t hakar sig lixom... Att det är nå´t som tar emot när man drar... som att man inte kan överföra momentet från spaken till beläggen...

//Brådhis

Användarvisningsbild
Edis
Admin
Admin
Kontakt:

Inlägg av Edis » tor jan 26, 2006 14:03

Fick du till "gånggärnsmekanismen" i botten, så att allt hamnade rätt?

Man ska inte rycka i kryckan under drift på dessa bilar. Det blir en satans smäll och grejerna mår inte bra då... Om du hissar upp bilen och drar handbromsen så kan du känna en viss fjädring om du försöker vrida hjulet...

Hur gjorde du när du justerade bromsen?

Användarvisningsbild
*Brådhis*

Inlägg av *Brådhis* » tor jan 26, 2006 18:48

Edis skrev:Fick du till "gånggärnsmekanismen" i botten, så att allt hamnade rätt?

Man ska inte rycka i kryckan under drift på dessa bilar. Det blir en satans smäll och grejerna mår inte bra då... Om du hissar upp bilen och drar handbromsen så kan du känna en viss fjädring om du försöker vrida hjulet...

Hur gjorde du när du justerade bromsen?
Det är just det där med expandrarna som jag lurar på om dom hoppat ur läge eller kanske hakat sig på nå´t vis... Ska ta isär och kolla ikväll eller imorgon!

Smällen som du talar om kommer bara när beläggen börjar bli slitna... Har ryckt MASSOR i hanbromsen på mina tidigare 850 och aldrig har det hänt nå´t med sakerna och i samtliga fall där jag behövt byta beläggen har även smällarna försvunnit i samma veva! Så sakerna tål utan problem att användas! Bara nyttigt så inte skiten ärgar fast...

Spände gjorde jag på sedvanligt vis... Justerade ut backarna med en mejsel genom hålet och så spände jag i mitkonsollen tills spaken var lagom spänd...

//Brådhis

Mikael Ganrud

Inlägg av Mikael Ganrud » tor jan 26, 2006 19:15

Klonken som uppstår beror väl på att mekanismen i sig är fjädrande? Om man lyfter upp bilen bak med handbromsen utdragen så finns det ju ett lite spel om man ruckar hjulet fram och tillbaka.

Sen har jag en till åsikt om spännarmekanismen mellan stolarna, den ska man bara röra när man byter vajer, vid byte av handbromsbackar så är det bara justermekanismen vid själva hjulen man ska röra.

Vad som är galet på din bil Brådhis är nog omöjligt att vet utan att plocka isär grejerna speciellt eftersom allt är nybytt.

Edit: Handbroms=fel, parkeringsbroms d.v.s. den ska användas när bilen står still :wink:

Användarvisningsbild
Edis
Admin
Admin
Kontakt:

Inlägg av Edis » tor jan 26, 2006 19:27

Mikael Ganrud skrev:Klonken som uppstår beror väl på att mekanismen i sig är fjädrande? Om man lyfter upp bilen bak med handbromsen utdragen så finns det ju ett lite spel om man ruckar hjulet fram och tillbaka.

Sen har jag en till åsikt om spännarmekanismen mellan stolarna, den ska man bara röra när man byter vajer, vid byte av handbromsbackar så är det bara justermekanismen vid själva hjulen man ska röra.
Precis! Beroende på hur bilen står (lutar framåt/bakåt när handbromsen släpps) så uppkommer ljudet om man rycker under drift (har bilen varit parkerad så den lutat bakåt så smäller det). Det kanske låter mer om sakerna är slitna, men jag rycket ALDRIG i kryckan under drift. Beläggen har ju en tendens att separera ändå... :roll:

Jag justerar heller aldrig inne i bilen. Har aldrig råkat ut för att det inte går att justera rätt ute...

Användarvisningsbild
*Brådhis*

Inlägg av *Brådhis* » tor jan 26, 2006 19:39

Mikael Ganrud skrev:Klonken som uppstår beror väl på att mekanismen i sig är fjädrande? Om man lyfter upp bilen bak med handbromsen utdragen så finns det ju ett lite spel om man ruckar hjulet fram och tillbaka.

Vad som är galet på din bil Brådhis är nog omöjligt att vet utan att plocka isär grejerna speciellt eftersom allt är nybytt.

Edit: Handbroms=fel, parkeringsbroms d.v.s. den ska användas när bilen står still :wink:
Anledningen till att jag skruvat mellan stolarna är ju att jag bytte vajer...

Om man nu ska stå still när man drar i handbromsen får du gärna förklara hur en handbromsvändning går till...!? :wink:

Men som sagt... Jag ska plocka isär skiten ikväll eller imorgon så får vi se...

//Brådhis

Användarvisningsbild
*Brådhis*

Inlägg av *Brådhis* » tor jan 26, 2006 19:40

Edis skrev:

Precis! Beroende på hur bilen står (lutar framåt/bakåt när handbromsen släpps) så uppkommer ljudet om man rycker under drift (har bilen varit parkerad så den lutat bakåt så smäller det). Det kanske låter mer om sakerna är slitna, men jag rycket ALDRIG i kryckan under drift. Beläggen har ju en tendens att separera ändå... :roll:

Jag justerar heller aldrig inne i bilen. Har aldrig råkat ut för att det inte går att justera rätt ute...
Hur rycker man i handbromsen under drift när bilen står still? Burnout? :wink:

//Brådhis

Användarvisningsbild
Edis
Admin
Admin
Kontakt:

Inlägg av Edis » tor jan 26, 2006 19:47

*Brådhis* skrev:Hur rycker man i handbromsen under drift när bilen står still? Burnout? :wink:

//Brådhis
Om du läser det som står inom parentesen som agerade förklaring så hoppas jag att du förstår :roll:

Användarvisningsbild
*Brådhis*

Inlägg av *Brådhis* » tor jan 26, 2006 20:00

Edis skrev:
*Brådhis* skrev:Hur rycker man i handbromsen under drift när bilen står still? Burnout? :wink:

//Brådhis
Om du läser det som står inom parentesen som agerade förklaring så hoppas jag att du förstår :roll:
Njae... Det var lite kryptiskt... Menar du att om man haft bilen parkerad i lutning och sedan kör iväg och då under färd rycker i handbromsen så låter det?

För att återgå till ämnet... Finns det något mer än expandrarna som rimligen skulle kunna ge detta fel som jag har? Ingen som upplevt det?

//Brådhis

Användarvisningsbild
Edis
Admin
Admin
Kontakt:

Inlägg av Edis » tor jan 26, 2006 20:10

*Brådhis* skrev:Njae... Det var lite kryptiskt... Menar du att om man haft bilen parkerad i lutning och sedan kör iväg och då under färd rycker i handbromsen så låter det?

För att återgå till ämnet... Finns det något mer än expandrarna som rimligen skulle kunna ge detta fel som jag har? Ingen som upplevt det?

//Brådhis
Jag har mekat bakbromsar på 5 olika 850/V70:sar och har aldrig upplevt det du har råkat ut för. :?

Ang. det andra:
Om bilen står parkerad i lutning neråt i bilens färdriktning och du släpper handbromsen så kommer det förmodligen inte att låta eftersom fjädringsvägen i mekaniken är "spänd" i rätt "ändläge".

Står bilen lutad bakåt så är fjädringsvägen spänd åt andra hållet och om du sedan kör iväg (efter att du har släppt handbromsen för att vara övertydlig :wink: ). Om du då drar i spaken kommer det lilla "glappet" i fjädringsvägen att först gå i det andra ändläget och därefter börjar bromsen att ta. Det är när ändläget nås det smäller till... Enligt mina teorier iaf :lol:

Användarvisningsbild
*Brådhis*

Inlägg av *Brådhis* » fre jan 27, 2006 13:07

Igår tog jag isär skiten igen och försökte hitta nå´t som var fel men allt sitter som det ska och allt verkar löpa fint...

Jag kan med mycket vilja låsa höger bakhjul på snö(!) men vänster rullar ändå...

Däremot ligger vänster broms emot men BARA(!) när man kör framåt... :?

Jag fick tipset att prova att använda orginal-bromsbackar av en kille som delvis haft samma fel på sini V70, dvs att det tog mycket dåligt, och han hade fått MYCKET bättre grepp efter byte till orginal... Är det rimligt?

Dock kvarstår ju problemet att nå´t hakar sig och gör så att vänster broms ligger emot...

Hjälp...

//Brådhis

Användarvisningsbild
MartinS

Inlägg av MartinS » fre jan 27, 2006 13:18

Dom behöver inte bara slitas in mot den gamla skivan?

/Martin
Kör XC60 T6 AWD Polestar och V40CC D2 vea

Ju oftare jag tankar desto roligare har jag haft det!

Användarvisningsbild
*Brådhis*

Inlägg av *Brådhis* » fre jan 27, 2006 13:23

MartinS skrev:Dom behöver inte bara slitas in mot den gamla skivan?

/Martin
Det är möjligt... Men vad är det som gör att bromsen ligger emot när man kör framåt men ej när man kör bakåt??? Och varför tar det så dåligt på vänster sida???

//Brådhis

v70n-02

Inlägg av v70n-02 » fre aug 07, 2009 10:53

*Brådhis* skrev:
MartinS skrev:Dom behöver inte bara slitas in mot den gamla skivan?

/Martin
Det är möjligt... Men vad är det som gör att bromsen ligger emot när man kör framåt men ej när man kör bakåt??? Och varför tar det så dåligt på vänster sida???

//Brådhis
riktigt gammal tråd ......... men lyfter den ändå , är nyfiken hur det gick!
har lite av ditt problem på min v70 :roll:

Användarvisningsbild
*Brådhis*

Inlägg av *Brådhis* » fre aug 07, 2009 21:42

v70n-02 skrev:
*Brådhis* skrev: Det är möjligt... Men vad är det som gör att bromsen ligger emot när man kör framåt men ej när man kör bakåt??? Och varför tar det så dåligt på vänster sida???

//Brådhis
riktigt gammal tråd ......... men lyfter den ändå , är nyfiken hur det gick!
har lite av ditt problem på min v70 :roll:
Oj... Rejält gammal tråd... Minns faktiskt inte alls hur detta löste sig!? :( Tyvärr!

//Brådhis

Användarvisningsbild
edwall
Admin
Admin

Inlägg av edwall » fre aug 07, 2009 21:44

Brådis, har sedan denna tråden startades, bytt bil ett dussin gånger :)

Men jag skulle gissa att det är höljet till handbromswirern som är knäckt precis när det går ut ur karossen och in till bakaxeln. Standardfel på 850/X70. Får då exakt det felet som brådis nämner, hjulet hänger sig och det går inte att få bromsen till att ta på bägge hjulen
V70 II 2.4D -08 Polestar edition 205hk 450Nm I SYM Jet 50cc -00 I TWS Tracker 250cc -05
Bild

Användarvisningsbild
*Brådhis*

Inlägg av *Brådhis* » fre aug 07, 2009 21:48

edwall skrev:Brådis, har sedan denna tråden startades, bytt bil ett dussin gånger :)

Men jag skulle gissa att det är höljet till handbromswirern som är knäckt precis när det går ut ur karossen och in till bakaxeln. Standardfel på 850/X70. Får då exakt det felet som brådis nämner, hjulet hänger sig och det går inte att få bromsen till att ta på bägge hjulen
Vill dock påpeka att vajrarna byttes men felet kvarstod!

//Brådhis

v70n-02

Inlägg av v70n-02 » lör aug 08, 2009 8:35

på min bil ( v70n) så går wirana jättelätt ..... igår rev jag ner skiten för 3:e gången :evil: , satte dit nya skivor och Volvo handbromsbelägg igen ... verkar ta lite bättre :roll: , får se om den tar lite bättre när det " slitit in sig "

boven verkar att det funkar endast med orginal ( volvo) på 850 / s/v/c70 samt s60, v70n o.s.v .......minns nu att jag hadde strul med min v70-99 med när man köpte annat än volvos tror jag :oops:

snålheten som bedrar visheten :roll:

Skriv svar