SVXC - Forumet för dig med en nyare Volvo - volvoforum

Forum för nyare Volvo C30, S40, V50, S60, V60, C70, S70, V70, XC60, XC70, S80, XC90
Aktuellt datum och tid: ons nov 22, 2017 12:15

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: lör jun 01, 2013 20:15 

Har problem med att den ibland startar på 4 burkar. när den stått över natten.. och det försvinner kylvätska.. lossade stiftet och det är rent tvättat precis som om det skulle komma in kylarvatten i cylindern..
Kompprovet visar ingen.. och det är ingen nämnvärd HC/CO i kylar burken när jag kolla med kem provare.
det intressanta är att den kan gå illa vid start kall som varm i ena veckan och sen funka klanderfritt och starta fint i 2 veckor och sen börjar det jävlas igen..

Frågan är om det en spricka i blocket eller toppen eller om det är toppackningen som läcker lite när den går från varm till kall..?
nån som har några ideer?
motorn i fråga har gått 15.000 mil och stått tom på kylarvatten en tid men aldrig gått varm eller likande.

frågan är om det kan va en spricka eller toppackning som är på G?

/Richard

InläggPostat: sön jun 02, 2013 0:02 
Användarvisningsbild

Eller litet hål i kylaren så det bara dunstar och inte droppar samt en ledsen tändspole (99-00) eller fördelare/rotor/tändkabel (97-98)...?

//Brådhis

InläggPostat: sön jun 02, 2013 11:19 

Har bytt spolar och spridare , stift, stiften på 4,5 är rentvättade vid dom tillfällen den går illa.
inget läckage "vad jag ser " varken inne i kupen eller i motorrummet.
Är en 99 med 01:ans motor så har även provat att flytta spolarna och det är samma cylinder/rar och bråkar..
i regel så försvinner det kylarvatten när motorn är av stängd och går ifrån varm till kall den verkar inte dra nåt under körning.

InläggPostat: tor jun 06, 2013 22:40 
Användarvisningsbild

Jag vet att bilen kan gå jävligt illa direkt efter start om motortempgivaren är dålig, men då borde även lampan för motorelektroniken tändas och bilen kan ha ojämn tomgång till och från och även visa underliga tempvärden i kupén och kylarfläkten kan få spunk och gå trots att man bara vrider på tändningen när bilen är kall, skulle även kunna vara läckage där den är monterad också även om det inte är fel på den och det då är där vattnet sipprar ur.
Vet inte om detta hjälpte då det är ett långskott, finns så mycket som kan vara fel med så mycket el som det är i moderna bilar.

InläggPostat: fre jun 07, 2013 22:10 

har inga yttre läckage vad jag ser.. och heller inga felkoder. så tror inte att det är nåt elektronik fel.
det som jag kan tänka mig är att toppackningen läcker lite mellan fodrena..
så fort man kör en långkörning på 15-30 mil så går bilen bra i en vecka och vattnet är stabilt.
men sen efter en vecka igen så kommer symptomen tillbaka och det börjar dricka vatten.

InläggPostat: lör aug 24, 2013 20:09 

så har nu provtryckt kylsystemet och givetvis så läckte värmepaketet så det vart ett byte..
men har provtryckt under en 1 timme. och trycket sjunker 0.5bar på den tiden..
och så går bilen illa på 5 :ans burk.. så det är ett läckage.. men ska trycksätta och gå ner med en endoskop kamera och kolla om man kan se om det är en spricka eller blockpackning eller vart det läcker..

Nån som varit med om detta strul tidigare?

InläggPostat: sön aug 25, 2013 23:48 

Jag har varit med om att den puttrat lite på morgonen och att glykolen försvinner, även lite olja. Det visade sig vara topplockspackningen. Så jag rekommenderar dig att kolla upp den :)

InläggPostat: sön sep 14, 2014 20:49 

vart en ny motor i stället visade sig att den suttit fastrostad i en cylinder när jag fick av toppen så fick en "ny" maskin ifrån skroten jag köpte den andra så problemet är löst.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme