Cambervinkel V70N....

Nyheter, information och diskussion om S60, XC70(01-08), V70(01-08), S80(99-06) och XC90
Magnus Boman
Inlägg: 652
Blev medlem: lör jul 15, 2006 22:01
Ort: Eskilstuna

Inlägg av Magnus Boman » tis maj 13, 2008 21:15

Jag tänker tillverka typ 10st uppsättning så man slipper camber problemet bak.
Sedan får vi se ifall det finns några som är intresserade av att slippa sneslitna bakdäck.
Detta gäller bara FWD bilarna...ej AWD

Jag har 55/40 GE satsen på min bil, så tippar på att många sliter ut sina bakdäck lätt.

Kan hjälpa till med att montera dessa sedan ifall det behövs.
Men man måste göra en 4-hjuls justering efter detta ingrepp.
Bild

David Lange

Inlägg av David Lange » tis maj 13, 2008 21:24

mja klart man e intresserad om det funkar...

Magnus Boman
Inlägg: 652
Blev medlem: lör jul 15, 2006 22:01
Ort: Eskilstuna

Inlägg av Magnus Boman » ons maj 14, 2008 20:13

Mätningen på min bil kommer ske tisdag kl 07.00.
Då komemr svaren hur cambern blev och även Toe-in.
Bild

Användarvisningsbild
DaAddez
Inlägg: 803
Blev medlem: sön jan 21, 2007 16:25
Ort: Örebro

Inlägg av DaAddez » ons maj 14, 2008 20:44

Jag har oxå samma problem som dej..
Blir det bra så är jag intresserad av detta
//Andreas S
Bild

Andro_badia
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön dec 03, 2006 20:08
Ort: Upplands Bro

Inlägg av Andro_badia » ons maj 14, 2008 21:01

Har samma problem på våran 60/45mm sänkning, visst är det coolt med cambern bak men knappast värt utseendet.

PMa pris så kanske jag är intresserad ;)

Mvh Andro
V70 2.4 -01
*raderat* Reklam ej tillåten!

Användarvisningsbild
Henrik Wingmyr
Inlägg: 411
Blev medlem: lör jul 02, 2005 0:54
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Henrik Wingmyr » ons maj 14, 2008 21:28

Finns en "lite" lättare lösning på detta problem.

Man byter ut bulten som håller länkarmen till en exenter (stavning). Sen bygger man 2st väggar på vardera sida. Alltså samma modell som på staget över länkarmen.

Då kan man lätt justera cambervinkeln vid en hjulinställning.

Jag tänkte prova detta på Peter W´s kärra men hans värden var ok ;)

Bifogar en bild på "staget över" (Inringat i rött)
Bild

Om någon har frågor ang detta så kan jag förklara bättre imorgon Torsdag i Sthlm ;)

Magnus Boman
Inlägg: 652
Blev medlem: lör jul 15, 2006 22:01
Ort: Eskilstuna

Inlägg av Magnus Boman » ons maj 14, 2008 21:43

Henrik Wingmyr skrev:Finns en "lite" lättare lösning på detta problem.

Man byter ut bulten som håller länkarmen till en exenter (stavning). Sen bygger man 2st väggar på vardera sida. Alltså samma modell som på staget över länkarmen.

Då kan man lätt justera cambervinkeln vid en hjulinställning.

Jag tänkte prova detta på Peter W´s kärra men hans värden var ok ;)

Bifogar en bild på "staget över" (Inringat i rött)
Bild

Om någon har frågor ang detta så kan jag förklara bättre imorgon Torsdag i Sthlm ;)
Detta var mycket smart, hade ej tänkt på det.
Du tänker på justeringen av Toe-in
Hålet i länkarmen måste vara lite ovalt (avlångt) så bulten kan glida i den.

Men fräser man det avlångt hål och kör typ med samma bult så borde detta också fungera.

Magnus
Bild

Användarvisningsbild
Henrik Wingmyr
Inlägg: 411
Blev medlem: lör jul 02, 2005 0:54
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Henrik Wingmyr » tor maj 15, 2008 16:36

Exakt. Det är Toe-justeringen jag tänker på ;)
Du är inne på samma tänkande som mej nu :D

Men som sagt tidigare så funkar nog bara detta på FWD och inte AWD då dom har en annan länkarm.

Magnus Boman
Inlägg: 652
Blev medlem: lör jul 15, 2006 22:01
Ort: Eskilstuna

Inlägg av Magnus Boman » tor maj 15, 2008 20:07

Henrik Wingmyr skrev:Exakt. Det är Toe-justeringen jag tänker på ;)
Du är inne på samma tänkande som mej nu :D

Men som sagt tidigare så funkar nog bara detta på FWD och inte AWD då dom har en annan länkarm.
Jag skar ut exentriska blickor idag med lasern på jobbet, skall kolla ifall jag orkar pula någon med justerbar camber.
Monterade mina nya länkarmar bak idag...nu står hjulen helt raka när bilen är parkerad.
Kommer gör små ändringar så det blir lite bättre, typ max -0.7 vid full last.
Bild

Magnus Boman
Inlägg: 652
Blev medlem: lör jul 15, 2006 22:01
Ort: Eskilstuna

Inlägg av Magnus Boman » tis maj 20, 2008 7:32

Pratade med killen som justerar min bakvagn nyss, han sa att det var som dag och natt.
Resultatet nu var mycket bättre, skriver in vilka värden jag fick när jag hämtar bilen för pappret ligger i bilen då.

Länkarmarna som sitter på nu är med fast läga, dvs inte justerbart.

Magnus
Bild

Magnus Boman
Inlägg: 652
Blev medlem: lör jul 15, 2006 22:01
Ort: Eskilstuna

Inlägg av Magnus Boman » tis maj 20, 2008 11:45

Här är resultatet:

Mätningar innan ombyggnadtionen:

Vänster camber -1.20
Höger camber -1.59
Vänster Toe-in -0.10
Höger Toe-in -0.10

Efter ombyggnadtionen:

Vänster camber -0.28
Höger camber -0.46
Vänster Toe-In -0.11
Höger Toe-in -0.11

Detta är siffor när bilen är fulltankad dvs 70L

Är mycket nöjd med detta resultat

Om någon är intresserad av samma så går det att ordna.
Ombyggda (nya) länkarmar inkl montering 1500kr, länkarmarna är galvade samt lackade i ED-bad för bästa rostkydd.
Monteringen sker i Eskilstuna.

Magnus
Bild

Lindskog
Inlägg: 172
Blev medlem: sön apr 18, 2010 16:09
Ort: Gävle

Re: Cambervinkel V70N....

Inlägg av Lindskog » tis jun 11, 2013 11:46

Finns det några bilder på era lösningar?
MVH Björn Lindskog
S80 Limited Edition

Användarvisningsbild
Henrik Wingmyr
Inlägg: 411
Blev medlem: lör jul 02, 2005 0:54
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Cambervinkel V70N....

Inlägg av Henrik Wingmyr » ons jun 12, 2013 0:14

Jag kom aldrig längre än till tankestadiet ;)
Men man kanske ska gå vidare :D

Skriv svar