Cambervinkel V70N....

Nyheter, information och diskussion om S60, XC70(01-08), V70(01-08), S80(99-06) och XC90
Magnus Boman
Inlägg: 652
Blev medlem: lör jul 15, 2006 22:01
Ort: Eskilstuna

Cambervinkel V70N....

Inlägg av Magnus Boman » ons mar 26, 2008 0:46

Se i länken jag bifogar med här:
http://www.ipdusa.com/Volvo-V70XC70-200 ... -814-3102/

Är lite sugen på detta , för det verkar vara många som fått problem med cambervinklen på sina sänka bilar.

Bengan
Senast redigerad av 1 Magnus Boman, redigerad totalt 0 gånger.
Bild

Användarvisningsbild
VR
VIP
VIP
Inlägg: 1188
Blev medlem: mån apr 17, 2006 13:15
Ort: Lindesberg

Inlägg av VR » ons mar 26, 2008 7:14

Vill man byta däck ofta så är det bara att handla.
V70R -98, S60 D5 Classic, C30 D3 R-Design -12
http://www.garaget.org/VR

Magnus Boman
Inlägg: 652
Blev medlem: lör jul 15, 2006 22:01
Ort: Eskilstuna

Inlägg av Magnus Boman » ons mar 26, 2008 8:44

VR skrev:Vill man byta däck ofta så är det bara att handla.
Om man INTE vill byta däck ofta så är det bara att handla menar du, eller?

Kanske någon som intresserad av en sammbeställning av detta bussningar?
Frakten kostar ca 85 USD och bussningarna kostar 180 USD sedan lite tullavg.

Magnus
Bild

S60AWD2.5T
Inlägg: 1420
Blev medlem: lör sep 30, 2006 20:03
Ort: Eskilstuna

Inlägg av S60AWD2.5T » ons mar 26, 2008 16:46

Dessa används ju bara för att justera hjulvinklarna.(camber). Står dina fel bengan T5?
Om de gör se t.ex efter sänkning kan det vara en bra idé att montera.
Men mät först och prata med en erfaren justere så det inte blir fel åt andra hållet.
S60 AWD 2.5T MY04

Magnus Boman
Inlägg: 652
Blev medlem: lör jul 15, 2006 22:01
Ort: Eskilstuna

Inlägg av Magnus Boman » ons mar 26, 2008 17:04

S60AWD2.5T skrev:Dessa används ju bara för att justera hjulvinklarna.(camber). Står dina fel bengan T5?
Om de gör se t.ex efter sänkning kan det vara en bra idé att montera.
Men mät först och prata med en erfaren justere så det inte blir fel åt andra hållet.
Vet ej hur mina cambervinklar ser ut än, skall göra en 4-hjulsinställning om någon vecka.
Bilen är sänkt med GE 55/40 väghållningssats (Fjädrar Och Dämpare)
Kommer köra med vinterdäcken ett tag till för sedan skall R-bromsarna på runt om och då kommer vinterhjulen att bli obrukbara för min bil.

Därför tänkte jag att man kanske skall byta till dessa så cambern blir bättre innan sommarhjulen åker på.

Man kan göra om länkarmen också isället för att byta till dessa bussningar, länkarmar samt länkstagen har man på hög i garaget.
Så kanske det blir så istället.

Bengan
Bild

245jimpa
Inlägg: 54
Blev medlem: tor nov 29, 2007 22:06
Ort: Norrtälje

Inlägg av 245jimpa » tor mar 27, 2008 14:05

De där såg riktigt intressant ut!:)

Sänkte min v70r awd för någon månad sen med evolve fjädrar och det blev väldigt mycke camber i bak (för mycke) så de där vore nog inte fel:)
Volvo V70R AWD -04 Flashgreen
Volvo 855 T5-R -95

Magnus Boman
Inlägg: 652
Blev medlem: lör jul 15, 2006 22:01
Ort: Eskilstuna

Inlägg av Magnus Boman » tor mar 27, 2008 15:06

245jimpa skrev:De där såg riktigt intressant ut!:)

Sänkte min v70r awd för någon månad sen med evolve fjädrar och det blev väldigt mycke camber i bak (för mycke) så de där vore nog inte fel:)
Vet du hur mycket din camber är?
Vet fler som sänkt typ med 30mm och dom fått neg caber 1.8-2.0

Bengan
Bild

245jimpa
Inlägg: 54
Blev medlem: tor nov 29, 2007 22:06
Ort: Norrtälje

Inlägg av 245jimpa » fre mar 28, 2008 6:51

bengan T5 skrev:
245jimpa skrev:De där såg riktigt intressant ut!:)

Sänkte min v70r awd för någon månad sen med evolve fjädrar och det blev väldigt mycke camber i bak (för mycke) så de där vore nog inte fel:)
Vet du hur mycket din camber är?
Vet fler som sänkt typ med 30mm och dom fått neg caber 1.8-2.0

Bengan
Min camber bak är -2.40. Och den skulle tydligen sänka 27mm på en R.
Och jag ser redan att de börjar bli klackar på hjulens insida..
Någon som vet ett sätt att lösa det här problemet? är dom där bussningarna ända altenativet??
Volvo V70R AWD -04 Flashgreen
Volvo 855 T5-R -95

Magnus Boman
Inlägg: 652
Blev medlem: lör jul 15, 2006 22:01
Ort: Eskilstuna

Inlägg av Magnus Boman » fre mar 28, 2008 9:40

245jimpa skrev:
bengan T5 skrev: Vet du hur mycket din camber är?
Vet fler som sänkt typ med 30mm och dom fått neg caber 1.8-2.0

Bengan
Min camber bak är -2.40. Och den skulle tydligen sänka 27mm på en R.
Och jag ser redan att de börjar bli klackar på hjulens insida..
Någon som vet ett sätt att lösa det här problemet? är dom där bussningarna ända altenativet??
Bussningarna skulle fixa till detta så din camber hamnar på typ neg 0.4-0.6 kanske...en klar förbättring.
Har sök info om denna bussning men utan resultat, för den verkar vara ganska ny.
Konstigt att inte fler tagit fram denna lösning.

Bengan

245jimpa
Inlägg: 54
Blev medlem: tor nov 29, 2007 22:06
Ort: Norrtälje

Inlägg av 245jimpa » fre mar 28, 2008 10:14

bengan T5 skrev:
245jimpa skrev: Min camber bak är -2.40. Och den skulle tydligen sänka 27mm på en R.
Och jag ser redan att de börjar bli klackar på hjulens insida..
Någon som vet ett sätt att lösa det här problemet? är dom där bussningarna ända altenativet??
Bussningarna skulle fixa till detta så din camber hamnar på typ neg 0.4-0.6 kanske...en klar förbättring.
Har sök info om denna bussning men utan resultat, för den verkar vara ganska ny.
Konstigt att inte fler tagit fram denna lösning.

Bengan
Ja det skulle ju va kanon de! då skulle man ju förmodligen slippa de där däckslitaget.. Och att den spårar med bakvagnen.
För som de är nu så tycker ja inte att bilen går bra alls på vägen, spårar och kastar som fan med bakvagnen vid minsta lilla knöl i vägen..
Är det knepigt att beställa från ipd? är helt nollad på hur man beställer saker från usa..

/jimpa
Volvo V70R AWD -04 Flashgreen
Volvo 855 T5-R -95

Användarvisningsbild
Mr H
VIP
VIP
Inlägg: 4225
Blev medlem: fre nov 03, 2006 16:22
Ort: Orust
Kontakt:

Inlägg av Mr H » fre mar 28, 2008 10:22

Verkar vara en smart lösning men knappast något man klarar själv utan specialverktyg. Ska den göra optimal nytta så måste den ju hamna i exakt rätt läge och då funkar ju knappast "banka-och-slå-metoden".

Magnus Boman
Inlägg: 652
Blev medlem: lör jul 15, 2006 22:01
Ort: Eskilstuna

Inlägg av Magnus Boman » fre mar 28, 2008 10:57

245jimpa skrev:
bengan T5 skrev: Bussningarna skulle fixa till detta så din camber hamnar på typ neg 0.4-0.6 kanske...en klar förbättring.
Har sök info om denna bussning men utan resultat, för den verkar vara ganska ny.
Konstigt att inte fler tagit fram denna lösning.

Bengan
Ja det skulle ju va kanon de! då skulle man ju förmodligen slippa de där däckslitaget.. Och att den spårar med bakvagnen.
För som de är nu så tycker ja inte att bilen går bra alls på vägen, spårar och kastar som fan med bakvagnen vid minsta lilla knöl i vägen..
Är det knepigt att beställa från ipd? är helt nollad på hur man beställer saker från usa..

/jimpa
Ifall du och jag skulle sam betsälla så kostar det 491.46 USD för 2st kit med frakten till Sverige.
Sedan tillkommer det tull på 900kr i Sverige.

Totalkostnad per person blir 1965kr/per kitt

Beställer man själv så kostar det ca 2400kr med frakt och tull avg.

//Bengan

Magnus Boman
Inlägg: 652
Blev medlem: lör jul 15, 2006 22:01
Ort: Eskilstuna

Inlägg av Magnus Boman » fre mar 28, 2008 11:21

Har funderat lite på detta.
Borde bli samma sak ifall jag gör om bakre länkarmen istället.
Jag flyttar bakre hålet i länkarmen lika mycket som bussningen är ändrad så borde det bli samma sak.
Senast redigerad av 1 Magnus Boman, redigerad totalt 0 gånger.
Bild

245jimpa
Inlägg: 54
Blev medlem: tor nov 29, 2007 22:06
Ort: Norrtälje

Inlägg av 245jimpa » fre mar 28, 2008 11:37

bengan T5 skrev:Har funderat lite på detta.
Borde bli samma sak ifall jag gör om bakre länkarmen istället.
Jag flyttar bakre hålet i länkarmen lika mycket som bussningen är ändrad så borde det bli samma sak.
Se min bifogade bild och kolla vad ni andra tror.
Bild
Ja det där borde ju helt klart att funka.. Men fråga är bara om man gör om hålet till en skåra som man kan justera i går det då att dra åt bulten tillräckligt för att det inte röra sig.. de vore ju inte så kul om cambern ändrade sig rätt va de va..
Ska kolla lite på min AWD och se hur de ser ut där.. så får man se sen om en såndär bussning är enda utvägen..
Volvo V70R AWD -04 Flashgreen
Volvo 855 T5-R -95

Magnus Boman
Inlägg: 652
Blev medlem: lör jul 15, 2006 22:01
Ort: Eskilstuna

Inlägg av Magnus Boman » fre mar 28, 2008 11:49

Tror inte man kan ha en skåra så man kan justera cambern, det får bli ett fast läge.
Jag skall prova detta iallafall.

Ang din AWD så ser inte länkarmen lika ut, en annan variant på din bil tyvärr om man jämför emot mina länkarmar bak.

Bengan

245jimpa
Inlägg: 54
Blev medlem: tor nov 29, 2007 22:06
Ort: Norrtälje

Inlägg av 245jimpa » fre mar 28, 2008 12:23

Okej.. Nej ja såg det precis.. va ut o kolla under bilen... men jag tänkte på en sak.. Om man skulle ta och fräsa upp hålet i bärarmen så det blev avlångt och sen svetsade en bricka excentriskt på bulten plus en liten klack på bärarmen som brickan går emot när man vrider bullten.. borde inte de funka?? Men de e klart hålet blir ju fortfarande inte fast...
Volvo V70R AWD -04 Flashgreen
Volvo 855 T5-R -95

Magnus Boman
Inlägg: 652
Blev medlem: lör jul 15, 2006 22:01
Ort: Eskilstuna

Inlägg av Magnus Boman » mån maj 12, 2008 14:55

Idag gjorde jag 2st nya länkarmar till cambern bak.
Körde dom i ED-badet innan pulverlackeringen.
Bilen skall sedan mätas upp, har nu -1.20 på vänster sida och -1.59 på höger sida.

Magnus
Senast redigerad av 1 Magnus Boman, redigerad totalt 0 gånger.
Bild

Mr 76
Inlägg: 80
Blev medlem: lör jul 28, 2007 13:47
Ort: Växjö

Inlägg av Mr 76 » mån maj 12, 2008 16:02

Snyggt Magnus Boman!!!!

Skall bli spännande att se vad du får för värden efter hjulinställningen. Får du bra värden får du väl ta patent på din "uppfinning", då det kommer att hjälpa många :D

Mycket snyggt gjort!!!!

Lycka till....

// Mr 76

Användarvisningsbild
Peter
Inlägg: 710
Blev medlem: fre sep 08, 2006 20:35
Ort: Alingsås

Inlägg av Peter » mån maj 12, 2008 18:35

:shock:

Jag är imponerad!!

Men hur blir det med spårvidden? Minskas inte den en aning efter denna modd?
V70 2,4t 2002
Kallade mig förut SRX, men det kändes tråkigt då "SRX ???" är såld. Kommer nog aldrig sälja mitt namn iaf. :)

Magnus Boman
Inlägg: 652
Blev medlem: lör jul 15, 2006 22:01
Ort: Eskilstuna

Inlägg av Magnus Boman » mån maj 12, 2008 20:09

Monterade länkarmen idag...cambern blev nu lite för posistiv, dvs + resultat.
Så den kaseras på torsdag.
Jag tillverkade en ny länkarm idag som är ED-lackad och den skall jag montera på bilen under Torsdag em.
Sedan skall bilen justeras på Fredag, då får ni se resultatet på pappar hoppas jag.
Bild

Skriv svar