BÄSTA APP (PROGRAMVARA) ATT LÄSA AV FELKODER MED?

Nyheter, information och diskussion om S60, XC70(01-08), V70(01-08), S80(99-06) och XC90
Skriv svar
ulfl2

BÄSTA APP (PROGRAMVARA) ATT LÄSA AV FELKODER MED?

Inlägg av ulfl2 » mån jul 16, 2018 7:40

Har en XC70 2009 D5 uttagen 2008 och Bluetooth felkodsläsare OBD2 ELM 327. Finns det någon bra programvara (app för android, iPhone, Windows eller Mac) som kan läsa av Volvos alla felkoder?

Skulle vilja se om:

1) Det finns något dagonistikmedelande som kan förklara varför mitt bi-xenonljus på höger sida inte tar bort avskärmningen då man växlar till heljus utan lyser som för halvljus*.

2) Det finns någon förklaring till att bilens startbatteri verkade urladat trots att jag kört ovanligt långt. (Bilen startade mycket ovilligt först på 3:e försöket.)

Vill ha ett program så ja slipper betala volvoverkstan 1400:- eller säkert mer idag för att de ska läsa av felkodrna.

Bästa hälsningar

Ulf

*Läste jag just att en annan bilägare år 2009 skrev om ett liknande/ev. samma problem:

"Det var motorn till halv och heljuset som hade havererat.
Motordelen kostar 1700 :-
...
Allt som allt går det på 3605 :-
Felsökningsavgiften kostade i dag 1400 kr."

Reddiz-xc
Admin
Admin

Re: BÄSTA APP (PROGRAMVARA) ATT LÄSA AV FELKODER MED?

Inlägg av Reddiz-xc » mån jul 16, 2018 9:31

Tjo! Det finns många olika lösningar att köpa. Själv kör jag med Wurths Autocom CDP+. Den läser varenda liten enhet ur en Volvo, men även de flesta andra bilar. Med andra ord ett mångsisdigt verktyg.

1.Om det finns en felkod lagrad. Det borde det göra. Felet är ju att motorn i lyktan(ett elektriskt fel) eller armen som styr skärmen gått sönder. (dvs ett mekaniskt fel.) läges fel.
ta ur strålkataren och kolla om det nu inte ska kosta pengar att laga bilen.

2. Batteriet är kasst, byt batteri.

Edit: Ser att du hann skriva felet innan jag hann trycka på svara knappen.
Felsökningsavgiften är inte enbart en elektronisk felsökning utan även mekanikerns tid att hitta själva felet, det kanske inte fanns en felkod lagrad, utan mekanikern kanske fick söka felet med visuellt och med egen logik och erfarenhet. Sånt måste ju kunden betala.

ulfl2

Inlägg av ulfl2 » tis jul 17, 2018 7:21

Hej Reddiz-xc!

TACK för att du tog dig tid att skriva ett svar.
Mycket bussigt. Ska undersöka Wurths Autocom CDP+.

Ulf

Användarvisningsbild
Mr H
VIP
VIP
Kontakt:

Inlägg av Mr H » ons jul 18, 2018 9:05

Reddiz, var hittar man den felkodsläsaren? Hittar bara diverse piratvarianter och oftast klarar mjukvaran till dom inte båda mina bilar, C70 -00 och XC70 -16.

Reddiz-xc
Admin
Admin

Inlägg av Reddiz-xc » ons jul 18, 2018 23:02

Jag köpte felkodsläsaren begagnad, men man behöver en licens till serienumret. Licensen köpte jag via Wutrh Sverige. 7000 kr för 3 år. ca 200 kr i månaden.
www.autocom.se

Användarvisningsbild
Mr H
VIP
VIP
Kontakt:

Inlägg av Mr H » tor jul 19, 2018 14:09

OK, tack men så ofta behöver jag inte en felkodsläsare så jag tycker att det är värt så pass mycket pengar. Får lösa det på annat sätt istället.

Reddiz-xc
Admin
Admin

Inlägg av Reddiz-xc » tor jul 19, 2018 20:27

Grejen för mig är att jag har behov av en bra felkodsläsare. Just denna lösning är att den är kopplad till Transportstyrelsens regnummerbas så jag får upp bilens spec direkt.
Om du vill ha en bilspecifik just för Volvo från 2000-2008 så kan jag rekommendera Biltemas läsare. Den läser ut alla bilens moduler, samt nollställer service. Den kostar under tusenlappen.

Reddiz-xc
Admin
Admin

Inlägg av Reddiz-xc » fre jul 20, 2018 9:04

Ser nu att det gäller Y modellen, fel forum.
Ser även att frågeställningen gäller mjukvara och inte en hel utrustning. Fel av mig.

Användarvisningsbild
Mr H
VIP
VIP
Kontakt:

Inlägg av Mr H » tis jul 24, 2018 16:35

Reddiz-xc skrev:Grejen för mig är att jag har behov av en bra felkodsläsare. Just denna lösning är att den är kopplad till Transportstyrelsens regnummerbas så jag får upp bilens spec direkt.
Om du vill ha en bilspecifik just för Volvo från 2000-2008 så kan jag rekommendera Biltemas läsare. Den läser ut alla bilens moduler, samt nollställer service. Den kostar under tusenlappen.
Kollade med Biltema om deras felkodsläsare (Art. 15-1369) skulle kunna vara något för mig, men tyvärr funkar den inte med någon av mina båda bilar enligt deras kundtjänst. Får klura vidare på det här.

Skriv svar