Min "nya" XC90, *nu med lite bilder!*

Nyheter, information och diskussion om S60, XC70(01-08), V70(01-08), S80(99-06) och XC90
FStaake

Min "nya" XC90, *nu med lite bilder!*

Inlägg av FStaake » lör sep 29, 2012 20:28

Hej!

Först och främst vill jag tacka för ett fantastiskt bra och trevligt forum!
Har läst alla trådar som handlar om XC90 och i stort sett alla mektips, har lärt mig massor!

Nu till min bil.
Jag köpte för en månad sedan min första Volvo. Har hittills kört VAG, började med audi A6 quattro, sedan VW Passat, Golf och de sista 2 har varit en ny Skoda Octavia Scout som sedan byttes mot den större Superb Combi, det baksätet slår man inte i första taget.
Men i takt med att familjen växer så behöver vi 7 säten, då har inte VAG något kul att erbjuda och så gillar vi SUV stuket.
När vi bestämt oss för att en XC90 D5 är det rätta började blocket bevakningen, jag ville inte ha något äldre än 08 och helst inte med så många mil på mätaren.
Efter någon månad så hittade vi en 08 som hade gått 12kmil med bra utrustning.
Vi åkte och hämtade den, jag gick genom den noga, kollade all el, allt funkade och allt kändes bra.
Så vi köpte den, men redan på vägen hem tyckte jag att det var lite för mycket vibrationer när jag körde även om jag läst om att just D5:an är lite bullrigare än andra motorer.
Jag hade 25 mil hem så jag hann provköra den en hel del. Konstaterade då att vibrationerna var som värst mellan 1400 och 1800 varv, oavsett växel. Nästa lika mycket vid gaspådrag som när man rullar utför.
Magkänslan blev värre för varje mil gick.

Dagen efter pratade jag med en som arbetat som bilmek på jobbet, han provkörde och trodde det var motorkuddarna. Ringde Volvo i stan och fick titta förbi redan samma eftermiddag för en snabbkoll. Där trodde man samma sak.
Bokade tid för en felsökning, den visade att det mycket riktigt var en motorkudde som såg trasig ut, den främre i mitten. Fick reda på att motorkuddarna på D5:an är vakuumstyrda, vilket betydde att de inte var gratis.
När jag fick reda på detta så ringde jag förra ägaren och berättade vad som hänt, och detta hade hon inte känt till. Hon gick med på att vi skulle dela på reparationskostnaden. Skysst tänkte jag, allt bra så långt.

Jag kör inte så mycket, har cykelavstånd till jobbet och det är frun som har den för det mesta. Hon beklagade sig över att den svajar över vägen när den var fullastad.
När bilen ändå skulle in så tyckte jag att de kunde kolla detta.
De konstaterade att stötdämparna bak var helt slut. Bytet av motorkudden, inställning av lyset, byte av låset på dragkroken och kontroll 4-hjulsinställning kostade 5000kr. Dessvärre hjälpte inte bytet av motorkudden särskilt mycket, men de tyckte att jag skulle prova såhär först så skulle vi se om det behövdes mer åtgärder. Dessutom fick jag den glada överraskningen att nya dämpare bak skulle gå på 12600kr. Suck.

Nytt samtal till förra ägaren och förklarade läget, hon gick med på att dela även på detta. Mycket skysst hantering, all heder åt henne.

Då var det bara att boka ny tid hos Volvo.
När jag ringde fick jag prata med meken som hade bytt motorkudden, han tyckte även att den bakre såg lite sliten ut. Bytet av den skulle gå på ca 5000. Har läst mig till att det övre motorfästet är en akilleshäl för alla Volvos 5-cyl motorer och beslöt mig för att bita i det sura äpplet och byta även denna.

Jag hämtade bilen i fredags eftermiddag, detta besöket kostade 18000kr...
När jag satte mig i bilen kändes en märkbar skillnad på vibrationerna, de var mycket lättare redan på tomgång. En provrepa avslöjade att vibrationerna helt klart hade blivit bättre men inte helt bra. Det känns som att det är 75% så bra som jag tycker det borde vara, men det går att leva med som det är.
Det som är en fantastisk förbättring är väghållningen, nu sitter den som ett strykjärn.

Så här i efterhand så funderar jag på om jag köpt rätt bil...
Utöver inköpet så har den trots allt redan kostat mig 23000kr...

Men den är ju så fin!
Summum, mörkgrå metallic, tonade rutor, high preformance stereo, hörlursuttag i baksätet, helskinn, dieselvärmare, taklucka och en massa till 8)

Det som snurrar i huvudet nu är om det räcker med att byta resterande motorkuddar, eller om det är något annat/mer som är slitet och behöver bytas? :shock:

(Nu vill jag höra lite glada tillrop och höra att jag köpt en fantastisk bil och att det inte är något allvarligt :D )
Senast redigerad av 2 FStaake, redigerad totalt 0 gång.

Thomas J

Inlägg av Thomas J » mån okt 01, 2012 12:05

Var det den övre bak som kostade 5000kr? Eller undre bak?
Jag bytte det undre och övre motorfästet på min och det blev en väldig skillnad på vibrationerna.
Volvo V70 T5-99

Användarvisningsbild
mhunter

rätt köp!

Inlägg av mhunter » mån okt 01, 2012 22:21

Hej! Alla gånger har du köpt en rätt och härlig bil. Litet osis att du inte märkte dessa brister vid provkörningen så att du kanske kunnat justera priset efter detta. Men men, nog är det en grym bil och hoppas du kommer att bli nöjd med den.

Jag har oxå nyligen köpt en XC90 D5 (7sits), dock en -05a (som har en annan motor än din) men jag är mycket nöjd med den.
Har dock samma utrustning som din, i princip all utrustning (utom dvd i nackstöden) (Business ++ med premium sound) vilket gör den extremt bekväm.
Underbar att åka i både på tuffa skogsvägar och landsväg, går mycket tyst och snålt. Har inte känt av några vibrationer i min (mer än att man kan ana att det är en diesel ibland).
Gjorde en rigorös kontroll av bilen innan, bl.a kan man ta reda på all servicehistorik, dvs vad bilen varit på verkstad (volvo/bilia) för, om det är krockrep el service, om garantiåtaganden följts eller om den fått kända problemhärdar utbytt (hjullager, hylsa, etc). Jag kommer fortsätta serva den bra och hoppas såklart slippa otrevligheter framöver.
Jag njuter av varje kilometer jag färdas i den, och den täcker våra behov med ungar å allt perfekt. Det är oxå roligt att kunna känna att man köpt en snål bil (trots tung SUV) vilket beror på att jag innan hade en törstig Audi quattro som slog denna med hästlängder.

Motorkuddar är ju länken mellan motor och kaross/kupe/vagn, så det borde ju inte vara annat än de som spökar. Dock är det rimligt att båda är/varit dåliga eftersom om en är slut så slits den andra snabbt (så kör inte för länge med en ny) så du undviker att hamna i moment 22 och får ständigt en dålig.

Lycka till med bilen och hoppas att du får ordning på den!
XC90 D5 -05

FStaake

Inlägg av FStaake » ons okt 03, 2012 6:39

Thomas J skrev:Var det den övre bak som kostade 5000kr? Eller undre bak?
Jag bytte det undre och övre motorfästet på min och det blev en väldig skillnad på vibrationerna.
Det var den bakre undre som kostade 5k o byta. 1500 för kudden och ca 3500 för arbetet.
Den övre kostade 1600 totalt tror jag.

Fick pengarna av förra ägaren igår, så det känns bättre nu.
Har även bokat tid för att byta resterande kuddar, har ju redan tagit merparten av kostnaden så då är det lika bra att få resten gjort också.
Tror det skulle gå på ca 3500.

Angående förbrukning så är jag positivt överraskad hittills. Enl färddatorn så ska den dra 7,8l/100km, nu tror jag att det är glädjesiffror, men det ser bra ut än så länge och dessutom nästan bara stadstrafik.

Kan rekomendera en App som heter Car Log, mycket smidigt att fylla i när man tankar och så får man koll på vad bilen drar, var man har tankat och vad det kostar.

FStaake

Inlägg av FStaake » tis okt 09, 2012 19:13

Imorgon ska den in på byte av de sista motorkuddarna.

Vidare har höger högtalare fram börjat skorra:/
Men då har man anledning till att byta till bättre, inget ont som inte för något gott med sig:D

FStaake

Inlägg av FStaake » tor okt 11, 2012 17:07

Nu har jag varit och hämtat bilen.
Har blivit riktigt bra nu!

Så då är det bara dörrhögtalaren som ska fixas, sen är familjekryssaren i nyskick 8)

Var är det bästa stället att köpa begagnade Volvo delar på?

Thomas J

Inlägg av Thomas J » tor okt 11, 2012 20:15

Jag brukar handla på Bildelsbasen.se
Speciellt JB-bildemontering har mycket XC90 delar.
Volvo V70 T5-99

Användarvisningsbild
MartinS

Inlägg av MartinS » fre okt 12, 2012 9:49

Det känns ju inte helt ok att alla motorkuddarna är slut efter 12k mil tycker jag? Men det kanske är "normalt" på vibrerande dieslar?

Skönt att det löst sig för dig!

/Martin
Kör XC60 T6 AWD Polestar och V40CC D2 vea

Ju oftare jag tankar desto roligare har jag haft det!

FStaake

Inlägg av FStaake » tis okt 16, 2012 19:24

Kan bara hålla med om att det inte känns OK att både motorkuddar och dämpare bak var helt slut efter 12k mil.
Börjar misstänka att första ägaren kört väldigt mycket med släp och segdragit på hög växel.
Vibrationerna är inte helt bra fortfarande, men det kan också vara en smaksak.
På Wärmlandsbil hade dom inne 3 XC90 D5 samtidigt och en hade samma vibrationer som min innan något var bytt och ägaren hade inte nämnt det problemet.
Det var vid det första besöket, vid det andra hade dom också en annan XC90 D5 inne och tyckte då att min blev bättre än den som var inne på service.

Har själv inte kört andra XC90, dumt såhär i efterhand, skulle provkört dom automatarna som fanns men tänkte att vi skulle ha en manuell och då kändes det inte lönt. Men de D5or som jag åkt i har bägge varit V70 och där har jag inte märkt några vibrationer, iofs är den ena automat så den ligger generellt inte på de varvtal som vibrationerna uppkommer vid.
Mina är som värst vid 1600-1700 varv.
Under 1500 och över 1900 är de borta.

Aja, nu är mitt stora bekymmer att höger högtalare har lagt sig, det bara skorrar.
Så jag jagar Premium högtalare på bildelsbasen.
Någon som råkar ha artnummer till XC90 i huvudet?

FStaake

Inlägg av FStaake » sön okt 21, 2012 13:16

Det finns inga, som jag hittat, på skrotarna, då är frågan om man ändå ska köpa nytt om man inte ska lägga dom 200kr mer och få premium högtalare?
Gör man det, då måste ju även vänstra bytas och då börjar det bli lite kostsamt, och ska man göra det rätt bör även ett PA300 införskaffas, men då drar det iväg en hel del i pengar.
Eller så tar man billigaste utvägen och köper en ny HP högtalare...

Hur ska jag göra? :?

FStaake

Inlägg av FStaake » tis okt 30, 2012 20:28

Det blev nya premiumhögtalare:)
Ska byta den vänstra också vid tillfälle.

Det är en underbar bil detta!
Vart lite struligt i början men nu börjar jag vänja mig vid lite av vibrationerna och ljuden från D5:an och en mer praktisk bil får man leta efter.

Det är inte utan att man blir inspirerad till att börja bättra på bilen lite.
En av sakerna jag vill göra rätt snart är att montera extraljus, det är lite klen fjutt i original grejorna. Dessutom ger den en möjlighet att sätta en extra knapp i raden under CCM;)
Det är en sak som är helt outstanding på min Skoda Superb Combi, bättre originalljus får man leta efter.

Användarvisningsbild
mhunter

exljus

Inlägg av mhunter » tis okt 30, 2012 21:07

Extraljus hör hemma på XC90 :)
Tips: Hella 3000 el 3003 och gärna 3st, ta inte för små klena lyktor, ser så illa ut och ingen vidare effekt.
Själv har jag en wildbar-båge som skyddar lyktorna plus att jag gillar det grövre ruffare utseendet.
XC90 D5 -05

Användarvisningsbild
heatseeker

Inlägg av heatseeker » tor nov 01, 2012 1:18

Satte på 3st Bosch Navigator som jag xenonkonverterade med xenonkungens 60w kitt! Det blev ett jävla ljus :-)

FStaake

Inlägg av FStaake » tor nov 01, 2012 7:29

Låter som en bra idé med 3 st lampor.
Var köpte ni bågar/extraljushållare?

Användarvisningsbild
heatseeker

Inlägg av heatseeker » tor nov 01, 2012 13:33

Feltema ;)

Användarvisningsbild
mhunter

Inlägg av mhunter » lör nov 03, 2012 9:56

Fick du till det med ljudet, blev du nöjd?
XC90 D5 -05

Thomas J

Inlägg av Thomas J » lör nov 03, 2012 17:26

På XC90 kan man inte installera PA 200-300. Kanske kan gå att uppgradera från en bil med premium sound.
Volvo V70 T5-99

FStaake

Inlägg av FStaake » mån nov 05, 2012 8:04

Har inte hunnit hämta ut grejorna än, men det kommer:)
Bara att slippa skorrandet blir ett lyft;)
(Vilket jag iofs redan gjort, har helt enkelt tagit bort högtalaren som lät illa. Och iom att diskanten är kvar så är det inte helt tyst från höger sida)

I första omgången byter jag bara högtalare fram, får se om jag gör mer sen.
Nu är det mest fokus på extraljus.

ThomasJ:
Hur kommer det sig?
Jag har fått uppfattningen att det går att uppgradera på alla bilar som har HP ljud...

Thomas J

Inlägg av Thomas J » mån nov 05, 2012 20:39

Det går nog att uppgradera men inte med PA grejor, på XC90 styrs stereon på helt annat sätt S/V 70N som har PA prylar
Volvo V70 T5-99

FStaake

Inlägg av FStaake » sön nov 18, 2012 22:26

Nu är högtalaren bytt och det låter bra, men tror att den måste spelas in lite, och framför allt så låter det inte riktigt lika som på vänster sida.
Så det blir till att byta även den högtalaren så fort som jag hinner.
Först ska extraljuset monteras och kopplas in.
Tänkte att jag skulle laddat upp lite bilder, men det gick ju inte direkt upp på forumet så jag måste få liv i mitt gamla galleri först.
Återkommer med lite blandade bilder när jag fått upp dom nånstans på nätet:)

Den gamla skorrande högtalaren
Bild

Och den nya på plats, ett tips om ni skulle göra samma byte är att köpa till monteringssatsen som innehåller lite skruvar och brickor. Jag hade inte det men allt går med lite improvisation, biltema mutternitar i aluminium funkade kanon:)
Bild

*mumel jä*la iphone, vänder, bilder, mummel*
Senast redigerad av 2 FStaake, redigerad totalt 0 gång.

Skriv svar