Xenon->Halogen

Nyheter, information och diskussion om S60, XC70(01-08), V70(01-08), S80(99-06) och XC90
Skriv svar
Torparn12

Xenon->Halogen

Inlägg av Torparn12 » sön aug 21, 2016 10:27

Tänkte höra om någon byggt om från Xenon till halogenstrålkastare? Mina strålkastare börjar bli dåliga. Har försökt att göra i ordning mina plastglas men nu sitter lite kvar på insidan och vad jag förstått så kan man inte byta glas efter -04. Är det någon som lyckats ta i sär en lykta. Tycker det är svinpriser på Xenon strålkastare, finns ju en sida man kan välja bort lampa och ballast men dom blir fortfarande för dyra. Halogenstrålkastare kostar ju ingenting om man jämför.

GrimReaper

Re: Xenon->Halogen

Inlägg av GrimReaper » ons aug 31, 2016 16:32

Hej!
Bumpar denna då jag har samma bekymmer. Ska dock inte konvertera om då det är bättre med xenon. Men vart har du hittat en sida man kan beställa utan ballast å lampa?
Bild

wooxer
VIP
VIP

Inlägg av wooxer » tor sep 01, 2016 14:10

bilupplysning.se har strålkastare utan ballast och lampa, däremot är deras leveranstid under all kritik. Beställde en strålkastare för snart 5 veckor sedan och fortfarande inte levererad.
Volvo V70N 2,4D Classic Momentum -07
Garaget!

GrimReaper

Inlägg av GrimReaper » sön sep 18, 2016 11:09

Ah där ser man!
Var in å kollade och dom är ju fortfarande snuskigt dyra. Tom halogen är ju svindyra hos dom.
Jag tänkte jag ska försöka få bort mina fläckar inne i enheten med. Går ju alltid att testa med broms rengöring.
[img]//uploads.tapatalk-cdn.com/2016091 ... 2db41d.jpg[/img]
Bild

Användarvisningsbild
*Brådhis*

Inlägg av *Brådhis* » sön sep 18, 2016 22:07

GrimReaper skrev:Ah där ser man!
Var in å kollade och dom är ju fortfarande snuskigt dyra. Tom halogen är ju svindyra hos dom.
Jag tänkte jag ska försöka få bort mina fläckar inne i enheten med. Går ju alltid att testa med broms rengöring.
[ Bild ]
Om dom redan är matta/blekta beror ju det på att plasten reagerat med något. Att då köra på med något så starkt som bromsrengöring är nog dömt att misslyckas...

//Brådhis

GrimReaper

Inlägg av GrimReaper » sön sep 18, 2016 22:48

Jo det är just det. Men satt å lurade på att det är värt ett försök. Vägrar lägga 12000 på nya strålkastare. Måste ju finnas något husmorsknep tycker jag. Och att leta begagnade är ju inte heller någon hit då dom flesta Volvo strålkastarna ser ut så där :/
Bild

Användarvisningsbild
*Brådhis*

Inlägg av *Brådhis* » sön sep 18, 2016 23:22

GrimReaper skrev:Jo det är just det. Men satt å lurade på att det är värt ett försök. Vägrar lägga 12000 på nya strålkastare. Måste ju finnas något husmorsknep tycker jag. Och att leta begagnade är ju inte heller någon hit då dom flesta Volvo strålkastarna ser ut så där :/
Njae... Begagnade 05-06 ser ut så. 07-08 klarar sig mycket bättre (i princip inget problem alls på dom) så mitt tips är att kika efter strålkastare från en så´n.

//Brådhis

mange38

Inlägg av mange38 » mån sep 19, 2016 18:37

mina 07 är lika som 05 orna i princip kass men kanske har med göra när den tilverkades min är tilverkad 06/10
v70 d5 07

El-Anders

Inlägg av El-Anders » tis okt 18, 2016 10:11

Vet inte om det här kan hjälpa. Jag har hittat nya plast "glas" till min 08 Classic. tänkte göra som på videon här, då jag antar att mina strålkastare tillhör gruppen som egentligen inte ska gå att byta "glas" på. Jag har också en suddig yta just framför Xenon lampan på insidan. (ska inte montera projektorer, bara byta glas)

https://www.youtube.com/watch?v=FcNgv0q9rsg

MrEyeQ

Inlägg av MrEyeQ » mån feb 06, 2017 23:03

Jag rekommenderar xenonkungen, själv har jag 8xenon lampor fram, är ganska nöjd med belysningen ;)

El-Anders

Inlägg av El-Anders » tis nov 28, 2017 21:15

Köpte ett komplett halogenstrålkastarhus, 1350kr från Holland. Försökte ta loss plastglaset efter 1 timma i ugnen på 100 Celsius enligt en youtube video. Gick inte alls! Allt var lika mjukt, glaset var lika mjukt som ramen och limmet gav sig inte alls.
Antingen krävs det lååång träning eller så går det helt enkelt inte?
Men ett puts kit från Turtlevax gjorde glaset tillräkligt rent för att besiktningen skulle godkänna bilen.

Beställde en styrenhet från USA för 250kr, var naturligtvis fel, min bil har den senaste styrenheten som Volvo använder upp 2012 nån gång. Men jag förstod varför min styrenhet var full av ärg.
Bilen har varit lätt krockad fram så det var ett hål i mitt lamphus, så att regnvatten från glipan mellan skärm och huv rann perfekt ner i lampan och fyllde styrenheten med vatten!

Hade tidigare börjat att modifiera "tändenheten" som lampan sitter i för att löda in 2 sladdar från en Biltema Xenonstyrenhet. Fick nu fortsätta och denna gången lyckades jag få dit sladdarna så att de fick kontakt med lampan. (måste ju få bilen igenom besiktningen) Så styrenheten ligger i boxen för motorstyrenheten, högspännings sladdarna går in lamphuset och allt fungerar. Besiktningen avklarad.

Frågade besiktningskillen om halogen och han sa att förutom att halvljusvarningen troligen kommer vara på, på grund av fel Watt tal, så måste jag registreringsbesiktiga för att byta till halogen. Dessutom så är det ju inte säkert att man kan få till antingen manuell (inne i bilen) eller automatisk höjdjustering av ljuset. Ibland är regelverket löjligt!

Skriv svar