Fundering kring handbromsbackar

Nyheter, information och diskussion om S60, XC70(01-08), V70(01-08), S80(99-06) och XC90
Skriv svar
s60turbo

Fundering kring handbromsbackar

Inlägg av s60turbo » lör jun 11, 2016 21:34

S60 T5, -2004

Handbromsen tog inte alls så jag lämnade in bilen till verkstad.
De bytte till nya handbromsbackar samt ny monteringssats.

Men när jag drar handbromsen så "nyper" den inte ngt vidare, den tar inte så bra som den skall göra. När jag testade luktade lite bränt bakifrån.

Är det ngn inkörning på handbromsen eller vad kan man göra?

Spaken är justerad inne i kupén så att den inte skall ta så högt upp, hjälper det att spänna ännu mera?

Tacksam för tips.

hammerin

Re: Fundering kring handbromsbackar

Inlägg av hammerin » mån jun 20, 2016 16:54

Var det original handbromsbackar som sattes dit? ifall det är av pirat/eftermarknadstyp så är det troligtvis de som spökar.
Jag har testat 2 uppsättningar backar som ej var original och de nyper mycket sämre än original.
V70 2.4T 2003

Zabatsu

Inlägg av Zabatsu » mån jun 20, 2016 18:04

Tjena,

På dessa bilar så sitter det en handbroms expander som oftast orsakar problem med att handbromsen inte tar som den skall trots att man bytt klackar. Denna expander blir riktigt skitig och rostig med åren och det är inget som någon verkstad brukar varken rengöra eller smörja upp trots att det behövs. Om du tar bort dessa och borstar bort all rost och rengör dem så kommer allt fungera galant igen. De kan vara lite jobbiga att få dit dock, trots att dem trillar loss lätt ;)

Jag rekommenderar dig att du köper nya sådana och byter ut dem. Är du inte så van, så ber du en verkstad byta dem istället, det kan vara lite trixit om man är ovan.

Det är dessa expanders som pressar ut klackarna mot trumman och om dessa är i dåligt skick så rör dessa sig knappt vilket resulterar i försämrad bromsverkan på handbromsen.

De kostar 185:- stycket och kan köpas här:
https://shop.klracing.se/sv/artiklar/ex ... -xc90.html

Referensbild så du ser var den sitter:
http://s191.photobucket.com/user/trakto ... 1.jpg.html

Lycka till!

Användarvisningsbild
*Brådhis*

Inlägg av *Brådhis* » lör jul 02, 2016 11:50

Även jag har gjort misstaget att köpa pirat-backar från Biltema. Fel radie på backarna gör att bromsverkan blir USEL.

//Brådhis

ThunderAce

Inlägg av ThunderAce » lör jul 02, 2016 20:06

vill man köpa pirat backar så finns det lösning på det också.

om det nu är mindre radie på dessa pirat vilket medför att justeringen vid handbromsen inne i bilen inte räcker till så gör man så här

man köper två såna
https://www.skruvat.se/Justeringskit-ha ... 87318.aspx

och ersätter de fasta plåt stöd som finns i navet, på så vis kan man justera vid hjulet en aning och finjustera vid handbromsen.

har bytt ett antal där personer ville ha pirat och då lägger jag till artikel i länken, funkar jättebra
VIDA/DICE/EWD (med en påse bullar kommer man långt)

Däckmontering/Balansering

Skriv svar