Felsökning/återställning av koder, Sthlm!

Nyheter, information och diskussion om S60, XC70(01-08), V70(01-08), S80(99-06) och XC90
Skriv svar
Lalexi

Felsökning/återställning av koder, Sthlm!

Inlägg av Lalexi » tor maj 28, 2015 16:43

:roll: Någon vänlig själ i Sthlmstrakten som har tid och lust så snart som möjligt göra felsökning/återställning av bilens allehanda koder?
Det är en v70xc årsm -01....

Bilen har en märklig historia!
Jag köpte, sa till säljaren att den skulle in på min verkstad för hårdkoll och hittar man fel återkommer jag.. Karln flina' o sa visst!
Hos min verkstad konstateras det en del punkter som jag visar för handlaren
tjafs tjafs i 2 timmar tills de gav sig... In på deras verkstad...
Hämtar ut och hälsar samma sak igen till handlarn' Den ska in på min verkstad och dubbelkollas.. Flinet igen...
Vad händer.. Haha de bytte t.ex. hjullagret på fel plats?! Åter dit igen och ja.. tjafs tjafs.....
Ok de fixar resten också som de inte heller gjorde...

Nu.. samma skit! Turbon funkar typ nada.. Siren ej utbytt heller.. och lite därtill.. Tröttsamt..

Hörde dock att man kan testa köra in allt såsom can ( eller vad dette det; can bus?), uppdatering av mjukvaran, återställa alla koder sedan kan man exakt se vilka felkoder som visar sig igen? Jag vill även man gör t.ex. laddtrycks mätning på turbon när man kör..

Amen ja.... Nån?

Användarvisningsbild
wissel
VIP
VIP

Re: Felsökning/återställning av koder, Sthlm!

Inlägg av wissel » tor jul 09, 2015 18:21

Hur har det gått för dig?
XC 90, 2,5 T, 2003. 23 000 mil.
Reg.nr: PPC xxx

Lalexi

Inlägg av Lalexi » lör aug 15, 2015 9:41

Fortfarande samma skit.. Söker fortfarande efter någon som kan mot rimlig slant göra felsökningar på bilen, speciellt för turbodelen.. Behöver se hur laddtrycket går överlag vid körning då turbon är väldigt ojämn.

zleepy

Inlägg av zleepy » lör aug 22, 2015 3:52

Köp en ELM327 och Torq Pro appen, så kan du under färd se hur vaccum/laddtrycket visar sig funka..

Det gör jag, himla smidigt, samt man kan se enkla felkoder =)

Användarvisningsbild
*Brådhis*

Inlägg av *Brådhis* » tor sep 17, 2015 21:39

Varierande eller lågt laddtryck är i 99 fall av 100 magnetventilen på dessa bilar. Extremt vanligt fel! Har bytt den på i princip alla P2-bilar med turbo som jag haft.

//Brådhis

utan.att.stanna

Inlägg av utan.att.stanna » ons aug 12, 2020 16:05

Har lagt in ny magnetventil. Kört med Vida inkopplat
Verkar idla på 1 bar, vid gaspådrag 1.5. Verkar galet mycket. Kan det det vara wastgaten som inte stänger eller är det normalt?

Reddiz-xc
Admin
Admin

Inlägg av Reddiz-xc » tor aug 13, 2020 20:44

Snarare att en inte öppnar i så fall. Sen är det liiiite svårt att ge några konkreta tips.
Har du original turbo? har du kollat upp alla vacuumslangar? Är den trimmad? Tändning? spridare original?
Bild

utan.att.stanna

Inlägg av utan.att.stanna » fre aug 14, 2020 7:44

Original turbo. Inte kollat slangarna ordentligt mer än kikat lite. Ska inte vara trimmad. Tänder som den ska. Spridare okänt men kan inte tänka mig annat än original. En tidigare ägare, en familj.
Dricker mycket olja. Kan inte se spill någonstans.

Har bytt mellan 3 olika magnetventiler. Ingen skillnad. Provade köra utan igår också, gick precis som vanligt..

Reddiz-xc
Admin
Admin

Inlägg av Reddiz-xc » fre aug 14, 2020 8:01

Du kan ju slå fast att det inte är magnetventilen. Drar den mycket olja så börja med att renovera vevhusventen, tror felet ligger däråt om jag ska vara ärlig. byt ut vakuumslangarna från insug till wastegate och från topp.
Bild

utan.att.stanna

Inlägg av utan.att.stanna » fre aug 14, 2020 11:17

Reddiz-xc skrev:
fre aug 14, 2020 8:01
Du kan ju slå fast att det inte är magnetventilen. Drar den mycket olja så börja med att renovera vevhusventen, tror felet ligger däråt om jag ska vara ärlig. byt ut vakuumslangarna från insug till wastegate och från topp.
Den ryker lite också i avgasserna...om vevhusvent är täpt, dödar den turbo effekten då verkligen? Handsktricket ger ett svagt undertryck som sig skall...

Slangarna känns som en easy fix att prova dock. Går det köpa riktiga måtade slangar? Eller måste man kapa och ordna själv? Värmeskölden måste bort för att komma åt va?

Wastegate staget går att röra cirka en cm för övrigt. Känns segt som en hård fjädring.

utan.att.stanna

Inlägg av utan.att.stanna » fre aug 14, 2020 18:22

Har nu köpt 5 mm slangar.. Inte original. Tänkte satsa på försöka byta åtminstone ventil till wastegate..

utan.att.stanna

Inlägg av utan.att.stanna » lör aug 15, 2020 23:53

Ehm kopplade in tryclmötare som visade till synes normala värden... - 0.6-0.9 bar till max runt +0.6 bar

Användarvisningsbild
*Brådhis*

Inlägg av *Brådhis* » sön aug 16, 2020 9:20

Vida visar väl absoluttryck medan din tryckmätare visar relativt tryck. Därav 1,5 bar i Vida och 0,5 med tryckmätaren...

utan.att.stanna

Inlägg av utan.att.stanna » sön aug 16, 2020 12:36

Happ men då ligger inte felet i turbon antagligen.
Hoppas på att en vevhusventilations rengöring kan göra susen då, och att det inte är kolvringarna. Mäter kompen innan jag börjar riva vevhusvemt.

Skriv svar