Köpa husvagnsdragare. V70 diesel

Nyheter, information och diskussion om S60, XC70(01-08), V70(01-08), S80(99-06) och XC90
Skriv svar
greven

Köpa husvagnsdragare. V70 diesel

Inlägg av greven » ons dec 25, 2013 21:26

Hej alla volvokunniga! Mitt första inlägg på detta forum. Åker idag Citroën C5,2.2 hdi 03:a. Nöjd med denna bil är jag! Men nu så har vi bytt husvagn. 1750 kilo totvikt.letarlämlig dragare till denna. Volvo V70 har alltid legat mej varm om hjärtat! Köpte faktiskt en 00 nya karossen bensinare till dottern nu ikväll :D . Jo,jag funderar på en 03-07 någonstans, diesel givetvis! Finns inget annat alternativ. Men har ju hört och läst lite om problemen med D5 motorerna,oljepumpar som ger upp osv,osv. Vilken motor av dieslarna är bäst? Hur är automatlådorna?? Nästan alla jag ringt på med automat har ju misskött lådorna genom att skippa oljebytena! Förstår inte detta,byte av olja i lådorna är ju ett måste!! Oavsett vad det gäller för bil! Många hänvisar till att dom är permanentsmorda= rent skitsnack,oljan ska ju bytas,annars är ju lådorna slut på25-30 tusen mil. Om man tittar på årsmodeller,förmodar att senare modeller kommit tillrätta med ev barnsjukdomar. Finns olika automatlådor? Vilken motor är bäst? Ja,lite frågor vart det! Hoppas på bra svar!

Greven

Användarvisningsbild
milktrucker

Re: Köpa husvagnsdragare. V70 diesel

Inlägg av milktrucker » ons dec 25, 2013 23:33

Dieselarna har fram t o m MY 05 163hk D5 med 5-stegs-automat,motorn är begränsad till max vrid 350 Nm. 6 vxl man 400 Nm.
MY 06 och 07 har TF80-SC 6-stegs-automat, 400 Nm. 6 vxl man 400 Nm.
dra tungt = fasta växlar med fast överöring = manuell.

att dra tungt med momentomvandlare betyder att den kommer släppa lock up i tid o otid, oftast för att den vill varva mer och ibland för att den vill byta växel.
Bränsleförbrukningen blir betydligt lägre i en manuell låda eftersom du kan segdra och lägga i högre växlar med fast överföring, något som automaterna kommer vägra.
likaså slits lamellerna mer i en automatlåda vid dessa eviga in o urkopplingar. Och det är krångligare att byta lamellerna i en automatlåda än i en manuell.

om du fortfarande vill ha automat så titta på en automatisk låda med lamellkoppling i stället för momentomvandlare, t ex i-shift-utförande(på volvo lastbilar): DSG på vw o audi och powershift på volvo.
V70 2.4 170hk manuell, 2002. Busines-plus: Tonade rutor, svart inr., helskinn och Premium sound HU-803 4xCD växlare
XC70 D5 powertronic, 2006. Ocean Race edition: Mörkgrå inr., tonade rutor, vinge, HU-650 & nivåreglering

Användarvisningsbild
Tommy_P
Kontakt:

Inlägg av Tommy_P » tor dec 26, 2013 11:50

jag hade satsat på en 07-08 med automat, 185hk motorn.

Användarvisningsbild
milktrucker

Inlägg av milktrucker » tor dec 26, 2013 14:09

MY 08->, dvs Y20-plattformen, har mjuka lameller och kopplingsbyten sker titt som tätt hos husvagnsdragarna. Så slira inte på den kopplingen.
V70 2.4 170hk manuell, 2002. Busines-plus: Tonade rutor, svart inr., helskinn och Premium sound HU-803 4xCD växlare
XC70 D5 powertronic, 2006. Ocean Race edition: Mörkgrå inr., tonade rutor, vinge, HU-650 & nivåreglering

greven

Inlägg av greven » tor dec 26, 2013 15:56

Ligger en 185 hk med lite väl 13000mil ute på blocket nu för 90tkr. Automat. Utlagd som en 07:a men det lär ju vara en som är tillverkad 06. Dvs en 06:a. Av någon anledning så vet tydligen ingen Volvoägare vad dom har för årsmodell på sina bilar, alla jag mailat eller ringt på har varit ett år äldre om man tittar i transportsyrelsens register. Det är ju sedan vi gick med i EU tillvdatatum som gäller på bilar.
Hur som helst,skall ringa firman som har denna 185hk inne. Lådan lär ju inte ha tagit skada på 13000mil utan oljebyte. Sedan är frågan om Volvon är lika driftsäker och krångelfri som min Citroën C5 har varit......

Användarvisningsbild
milktrucker

Inlägg av milktrucker » tor dec 26, 2013 17:06

årsmodell enligt volvo: MY 07 har körriktningsvisare uppflyttade till sidospeglarna. MY 06 har körriktningsvisarna monterade i karossen bakom framhjulet.
man får skilja på fordonsregistrets benämning fordonsår och tillverkarnas benämning: årsmodell.
det skiljer faktiskt ett helt år.

Tillverkningsår är fordonsår, men modellåret är året efter. enkelt förklarat.
Brytpunkten för årsmodell enl. volvo är kring vecka 19 vill jag minnas.

BTW
automatlådan till D5 MY 06-07 kräver inte oljebyte, sluta ivra om detta med oljebyte. Problemet med den lådan är att ventilerna går sönder så att den slänger i växlarna mellan 3:e o 4:e steget, inget som beror på avsaknad av oljebyte.
Självklart mår den bra av att byta olja någon gång ibland, men oljan är inte problemet i sig.
Har inte ventilerna gått sönder så är det en tidsfråga, de går vanligtvis sönder mallan 10 000-20 000 mil.
Titta i stället på om lådan är bytt eller reparerad.
annars väntar en ny låda på omkring 30-35 laxar eller reparation för 15-20.

greven

Inlägg av greven » tor dec 26, 2013 18:45

milktrucker skrev:årsmodell enligt volvo: MY 07 har körriktningsvisare uppflyttade till sidospeglarna. MY 06 har körriktningsvisarna monterade i karossen bakom framhjulet.
man får skilja på fordonsregistrets benämning fordonsår och tillverkarnas benämning: årsmodell.
det skiljer faktiskt ett helt år.

Tillverkningsår är fordonsår, men modellåret är året efter. enkelt förklarat.
Brytpunkten för årsmodell enl. volvo är kring vecka 19 vill jag minnas.

BTW
automatlådan till D5 MY 06-07 kräver inte oljebyte, sluta ivra om detta med oljebyte. Problemet med den lådan är att ventilerna går sönder så att den slänger i växlarna mellan 3:e o 4:e steget, inget som beror på avsaknad av oljebyte.
Självklart mår den bra av att byta olja någon gång ibland, men oljan är inte problemet i sig.
Har inte ventilerna gått sönder så är det en tidsfråga, de går vanligtvis sönder mallan 10 000-20 000 mil.
Titta i stället på om lådan är bytt eller reparerad.
annars väntar en ny låda på omkring 30-35 laxar eller reparation för 15-20.
Självklart SKALL oljan bytas!! Det är just därför lådorna går sönder!!
Men beror inte felet på undermåliga delar i lådan som denna,jag då går ju den bilen bort! Trodde i min enfald att Volvo höll lite kvalitet iallafall! Tack för tipset! Blir kanske och se sig om efter en manuellt växlad bil endå...

Användarvisningsbild
milktrucker

Inlägg av milktrucker » tor dec 26, 2013 19:19

Det är Aisin-Aw som tillverkar lådan och volvo har köpt in deras produkt för att den passar till volvos bilar, dels fysiskt och dels specifikt i karaktäristiken. Volvo köpte i god tro eftersom deras tidigare autolådor också kommer från aisin-aw, vilka faktiskt har funkat sisådär. Troligen kunde inte aisin-aw förutse att ventilerna skulle ge upp i förtid....kanske gjordes inga långtester i japan...

funkar inte en volvo med powershift? Automatlåda med lamellkopplingar. Finns hos flera modeller, dock lite nyare.
annars återstår väl främst VW och audi, även om jag har svårt för tyska bilar måste jag säga att de inte alls verkar så dumma.

Hur långt ska du åka med vagnen btw?
automatlåda med momentomvandlare funkar, men inte optimalt med så tung vagn under längre sträckor.

ska själv dra iväg på husvagnssemester till sommaren hade jag tänkt, men som arbetsnarkoman är det svårt att slita sig.
Eftersom det blir XC'n med automat som ska dra så vill jag hitta så lätt vagn som möjligt, typ 800 kg. Skulle inte haka på stora vikter under längre sträckor.

Alf

Inlägg av Alf » tor dec 26, 2013 19:33

???
En Volvo har släpvagnsvikt på (P2) 1800kg, givetvis drar man det om man så vill.
Flera vänner till mig har automat och drar enorma husvagnar, de valde automat till sina Volvo just för att de drar tungt.
Jag föredrar manuellt då automat är för mig fel men att det inte skulle gå att dra med en Volvo med automat=svammel!!!
Och "automat-lådor" utan koverter, vem gillar dessa?
Ska man dra tungt och ogillar växla ka man givetvis ha konverterlåda, kopplings-aut-lådor typ DSG (VAG-bilar) eller robotlådor (vissa lätta lastbilar) är inget man ska dra med.
Konvertern är den del i automatlådan jag gillar, att lådan växlar själv gillar jag inte.
Tar man bort konvertern har missat själva finessen med automatlåda när man drar tungt.

Användarvisningsbild
milktrucker

Inlägg av milktrucker » tor dec 26, 2013 20:23

vilka lätta lastbilar pratar du om?
det är inte heller en fråga om att gilla vissa typer av autolådor.
Robotlådor är framtiden och de är här för att stanna, tydligt bevisat hos på volvo, scania och MAN.

ja självklart kan autolådan dra, 5 ton tågvikt, men det var inte det som diskuterades. Alla gör självklart som de vill med sina växellådor

förstår också att du inte gillar kopplingsslitaget på manuella lådor, men det är också automatens stora fördel.

greven

Inlägg av greven » tor dec 26, 2013 21:40

Alf skrev:???
En Volvo har släpvagnsvikt på (P2) 1800kg, givetvis drar man det om man så vill.
Flera vänner till mig har automat och drar enorma husvagnar, de valde automat till sina Volvo just för att de drar tungt.
Jag föredrar manuellt då automat är för mig fel men att det inte skulle gå att dra med en Volvo med automat=svammel!!!
Och "automat-lådor" utan koverter, vem gillar dessa?
Ska man dra tungt och ogillar växla ka man givetvis ha konverterlåda, kopplings-aut-lådor typ DSG (VAG-bilar) eller robotlådor (vissa lätta lastbilar) är inget man ska dra med.
Konvertern är den del i automatlådan jag gillar, att lådan växlar själv gillar jag inte.
Tar man bort konvertern har missat själva finessen med automatlåda när man drar tungt.
Kunde inte sagt det bättre själv! Givetvisklarar lådan av detta!! Allt annat är svammel!! Men som med allt som rörs,oljan SKA bytas!! Och det på 6000 mil intervall!! Spelaringen roll om dom säger att lådorna är permanentsmorda! En automatlåda som inte får ny olja, den är tvärslut på 25 tusen mil! Spelaringen roll vad den sitter i för bil! Även lådan i min C5 2.2 hdi är sk evighetsfylld med olja, skitsnack! Bilen har rullat 15700 mil,oljan i lådan har jag bytt två gånger! Men så växlar den som ny också. Nackdelen är att jag bara får dra 1300kilo med bilen. Har doch dragit våran tunga 1750 kilos vagn i sommar 400 mil,utan problem. Men får man inte så är det ju så!! Därav ett stundande bilbyte

Alf

Inlägg av Alf » fre dec 27, 2013 8:41

Jag är bara så förvånad då det är absolut första gången jag hör att någon varnar för Volvo som dragbil om de har automat, tvärtom är den rådande åsikten jag hittills stött på.
När vi köpte vår XC70 var våra "husvagnsbekanta" ytterst förvånade att vi valde manuell-låda då frånvaron av automat gör en Volvo (speciellt en AWD) till en så mycket sämre dragbil enligt dem.
Jag gillar manuellt och valde därför det, jag får vara försiktig med kopplingen vid långa, tunga moment i låg fart vilket gör denna lösning som dålig för den som ska backa in sin husvagn, sjösätta sin båt mm. jämfört automat.
Och, en DSG-låda är inget som jag ens funderar på att bruka till sådana övningar.
DSG-lådorna finns att läsa mycket om i olika tidningar på ekonomisidorna för den som är intresserad av garantifall och kostnader men det inget med Volvo P2-karosser att göra.

Min sammanfattning:
Att Volvo P2 med D5 och automat skulle vara olämplig dragbil är för mig helt fel, det är en av de absolut vanligaste bilar som drar riktigt stora husvagnar här i Sverige just för att den är lämplig till det.
De har andra svagheter t.ex. dålig vändradie och en god aptit på bränsle men är riktigt bra att dra släp/husvagn på upp till 1800kg och har en i sammanhanget normal livslängd på chassi/drivlina för detta brukande.
Vill man dra ännu mer än 1800 kg så varför inte titta en VW Amarok med automat, de har givetvis konverter-låda då VW inte är så dumma att de monterar en DSG-låda i en riktig dragbil.......

mortimer

Inlägg av mortimer » fre dec 27, 2013 17:27

Ang Alf´s inlägg. Jag var från en början inställd på att köpa en VW Golf/Passat med DSG låda innan jag nu valde V70n med automat. Anledningen till att det inte blev VW och DSG var för att en arbetskollega sa "Ajabaja, absolut inte DSG lådan" och googlar man på det så finns det mycket att läsa om problemen med den.
Sen hur det är att dra tungt med Volvos bilar med automatlådor har jag ingen erfarenhet. Men överlag från de jag pratat med sägs det att automat är bättre att dra med i kombination när det är Diesel.
V70 D3 2011 (5270 mil 14-02-09)

Användarvisningsbild
milktrucker

Inlägg av milktrucker » fre dec 27, 2013 20:21

och lika många fel på TF80-SC, volvos automatlåda. Ingen nyare och välkänd automat är felfri. Vw tog ansvar, har jag hört, för första generationen problemförföljda kopplingsautomater, det gjorde inte volvo när deras lådor började krångla, kanske just för att felen inträffar först efter 10 000 mil.
jag har aldrig påstått att det inte går att dra med volvos auotmatlådor. Det fungerar utmärkt.
Men att dra så tungt under lägre sträckor påfrestar automatlådorna. 1500 kg normal släpkärra, inga problem, men 1800 kg(om det nu stannar där) och stort luftmotstånd(85-90 km/h hos vissa husvagnsförare) tynger rejält.
Husvagn(2,5 m bred) i 85-90 på 1800 kg är 3x tyngre att dra än en kompakt kärra med 1500 kg brutto.
Just därför gav jag rekomendationen att välja manuell, eftersom automaten är känsligare

Alf

Inlägg av Alf » fre dec 27, 2013 20:38

Och alla mina "husvangsvänner" säger :
-Varför köpte ni en XC70 med manuell-låda???"
-De är inte bra att dra en STOR Husvagn(1800kg+jättemycket luftmotstånd) med manuell låda, det vet alla!
Man ska alltså ha Volvo med automatlåda enligt dem om man ska dra tungt.
Vår Volvo har manuell-låda, bara för att jag gillar det.
Att det inte skulle fungera med automat är enlig mig fel.......så länge det inte är DSG!

tobbz

Inlägg av tobbz » mån dec 30, 2013 18:13

Kylning är väl A och O på automatlådor med konverter?
Jag satte dit en setrab 19 raders oljekylare på min xc70 automat för att hålla nere tempen vid tung dragning!
Ett ingrepp som kostade 650:-
VO L V O XC70 2,5T || Har DICE med VIDA. Hjälper gärna till.

Användarvisningsbild
milktrucker

Inlägg av milktrucker » tor jan 02, 2014 0:15

har för första gången dragit släp med xc70'n, D5 automat. annars bara med V70'n
bruttovikt ca 700 kg samt 2m bred och 2,20 hög.
körde blandad körning och i kuperad terräng, på grusväg. på landsväg vill den varva mer och inte slänga i 6:an för än 85-90(vanligtvis kring 77 km/h), men den använder lock up betydligt mer med släpet på. Låser hela tiden kraftöverföringen på de högre växlarna på landsvägskörning, vilket det mest blir med husvagn.
på småvägar med stora backar vill bilen varva mycket mer och släpper lock up för att varva ännu mer, upp till 3000-3500 rpm och där är inte automaten till någon fördel på en dieselbil. Det kändes som en omöjlighet att komma upp, man kände att något höll kvar bilen. Motorn fick verkligen arbeta för att ta sig framåt, trots sina urstarka 400 Nm. lådan bara slirade.

sammanfattningsvis: om inte bilen var törstig innan med automat, så blir den nu. Motorn får ingen chans att segdra och utnyttja vridmomentet, vilket den är gjord för. Men det funkar att dra iväg med släp om man kan stå ut med höga varvtal.

valet är fritt, jag lägger bara fram min erfarenhet av automat och släp.

Användarvisningsbild
Edis
Admin
Admin
Kontakt:

Inlägg av Edis » sön jan 05, 2014 22:31

Delade på tråden och fortsätter årsmodellsdiskussionen här:
viewtopic.php?f=9&t=25525

Skriv svar