Problem med "klapprande" ljud från PDM

Nyheter, information och diskussion om S60, XC70(01-08), V70(01-08), S80(99-06) och XC90
Användarvisningsbild
Westholm_A
VIP
VIP
Inlägg: 3241
Blev medlem: lör dec 22, 2007 17:40
Ort: Uppsala

Problem med "klapprande" ljud från PDM

Inlägg av Westholm_A » ons dec 11, 2013 19:45

Min V70 T5 -02 har gått snällt ganska länge nu och är i stort sett färdigmoddad. Så det var ett tag sedan jag sist besökte detta förnämliga forum. :D

Men häromveckan var det hänt: När jag låst upp och öppnat förardörren hörde jag ett klapprande ljud från passagerardörren (ungefär som från ett relä som snabbt slår fram och tillbaka). Jag noterade också att den dörren inte låsts upp. Ljudet (som jag lokaliserat till PDMen) och problemet att låsa/låsa upp dörren försvann sedan jag väntat en stund men har tyvärr visat sig återkomma varje gång jag låser upp efter att bilen fått stå en liten stund.

Jag har läst felkoder och hittat CEM 1A53, vilket betyder att det är problem med CAN-kommunikationen mellan CEM och PDM. Felet kan bl.a. bero på bristande spänningsmatning till PDMen och jag misstänkte först att det var där knuten satt. Men nu är jag inte så säker på det längre. Jag har plockat ur båda kontaktstyckena ur PDMen, sprejat den grå (den med grövre kablar) med CRC 5-56, och kört den upprepade gånger fram och tillbaka i uttaget på PDMen för att förbättra kontaken men det verkar inte hjälpa. Det jag däremot noterat när jag hållit på med detta är att PDMen klapprar en liten stund varje gång den får ström på nytt men att ljudet upphör sedan den fått vara inkopplad en kort stund.

Frågor:

1. Är det någon gång som varit med om detta förut och på en gång kan säga vad det handlar om?

2. Jag misstänker nu att det är själva PDMen det trots allt är vaj på. Tror jag rätt?

3. Om PDMen måste bytas, kan jag hitta en ny på skroten? Jag misstänker att det kanske inte är helt lätt utan att köpa en dörrsida eftersom jag gissar att skrotarna ofta låter PDMen följa med dörrsidan. Tror jag rätt om detta?

4. Om jag skall leta efter en PDM på skroten, funkar det med vilken som helst från en V70 (eller S60) av MY 2003 eller äldre? Artikelnumret ser ut att vara detsamma fram t.o.m. 2003 (306 58 117).

5. Någon som vet vad Volvo tar för en ny PDM? Detta kan jag i och för sig enkelt kolla själv men någon kanske redan vet ungefär vilka pengar det kan tänkas handla om.

Tack på förhand för all hjälp,

Anders
Nuvarande Volvo: V70 T5 -02 Geartronic; V70 D4 -15 Geartronic
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut

Användarvisningsbild
johnnype
Inlägg: 1009
Blev medlem: lör dec 01, 2007 23:19
Ort: Sunne
Kontakt:

Re: Problem med "klapprande" ljud från PDM

Inlägg av johnnype » ons dec 11, 2013 23:11

Jag kan bara berätta att du måste hitta en PDM som suttit i en MY02, om det var det du hade? För att slippa problem och eventuell omladdning (om det ens är möjligt).
Riktiga män har bly i sitt lod!

Användarvisningsbild
Westholm_A
VIP
VIP
Inlägg: 3241
Blev medlem: lör dec 22, 2007 17:40
Ort: Uppsala

Re: Problem med "klapprande" ljud från PDM

Inlägg av Westholm_A » tor dec 12, 2013 4:32

Hej Johnny,

Länge se'n. Trevligt att råkas igen! :-)

Men är du verkligen säker på att det är exakt samma årsmodell som gäller? Enligt vad jag kan se säger de "auktoritativa" källorna att det är samma artikelnummer hela vägen fram t.o.m. 2003 (för hela plattformen dessutom, även S80). Verkar för övrigt glädjande nog finnas en del PDMer att välja på i bildelsbasen. Billigast just nu är en från en V70 -01 för 150 spänn plus 80 för frakten. Vill du varna mig för den? ;-)
Nuvarande Volvo: V70 T5 -02 Geartronic; V70 D4 -15 Geartronic
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut

Användarvisningsbild
johnnype
Inlägg: 1009
Blev medlem: lör dec 01, 2007 23:19
Ort: Sunne
Kontakt:

Re: Problem med "klapprande" ljud från PDM

Inlägg av johnnype » tor dec 12, 2013 6:56

Yes, dom må vara lika till det yttre men dom är riktiga CAN-noder vilket ju innebär att MY00-01, MY02, MY03-04 innehåller olika mjukvara.

Du kan ju eventuellt få 01'an omladdad men det kostar ju också någonting så satsa direkt på en från 02 så slipper du det. Den från 01 skulle jag behöva för min har en felkod om något internt hårdvarufel.
Riktiga män har bly i sitt lod!

Användarvisningsbild
Westholm_A
VIP
VIP
Inlägg: 3241
Blev medlem: lör dec 22, 2007 17:40
Ort: Uppsala

Re: Problem med "klapprande" ljud från PDM

Inlägg av Westholm_A » tor dec 12, 2013 16:29

Jo jag vet att PDMerna är riktiga CAN-noder och att CAN-nätet i min 02:a inte är av samma generation som exempelvis 00-01. Men när det gäller "mjukvaran" i själva PDMen är jag ganska säker på att det i praktiken handlar om icke-programmerbar "firmware" och en och samma PDM skulle mycket väl kunna accepteras tvärs olika CAN-generationer.

Om noden ifråga accepteras eller inte beror på vad programvaran för CAN-nätet som helhet är tillsagd att acceptera. Som vi vet funkar det ju inte att stoppa in RTI med DVD från en 02:a i en 01:a. Däremot tror jag mig veta att den DIM som Volvo nu säljer som reservdel till min bil (och som i motsats till originalversionen har dioder för instrumentbelysningen) även funkar i äldre CAN-nätsgenerationer.

En tänkbar hake är dock att Volvo ibland kan tänkas ta fram nya delar som är bakåtkompatibla med äldre CAN-nät medan de delar från äldre bilar som man kan hitta på skroten inte nödvändigtvis är framåtkompatibla med nyare CAN-nät. Volvo byter ju ibland reservdelsnummer på saker och ting och frågan är vad detta egentligen betyder. När jag tittar i Bildelsbasen ser jag att PDMer från 00:or och 01:or står listade med flera nummer, inte bara 30658117 som enligt Volvo är det rätta reservdelsnumret för min bil. Däremot är 30658117 det enda nummer som anges för PDMer från 03:or så det kan möjligen vara att föredra att satsa på en sådan.

Inte sällan har Volvo också infört diverse förbättringar med åren, som när det gäller DIMarna där mindre felbenägna kretskort och dioder istället för lampor gör att nyare delar är bättre än äldre. Min egen original-DIM är ersatt på grund av kretskortsfel. Så även ur det perspektivet kan 03 vara att föredra framför 01.

Av någon anledning finns det just nu inte en endaste PDM från en 02:a att uppbringa via Bildelsbasen. Det dyker väl säkert upp men jag har ingen lust att vänta. Det är ganska frustrerande att behöva vänta en stund varje gång innan PDMen lugnar ner sig och man kan öppna passagerardörren.

När det gäller felkoden på din egen PDM tror jag du lugnt kan låta den vara om du inte märker något fel på själva funktionen. Jag har en felkod på min DDM (DDM-0025 som har något med funktionen på vänster backspegel att göra, har glömt exakt vad) som envist återkommer. Den återkommer inte på en gång efter radering men varje gång jag har anledning att läsa felkoder finns den där på nytt. Men jag har slutat att bry mig om den eftersom jag i praktiken inte har minsta problem med någonting som har med DDMen att göra.

När det gäller det fel i funktionen på min passagerardörr som vi i praktiken har att göra med gissar jag att felet sitter i själva PDMen snarare än någon annanstans och att felet närmare bestämt handlar om ett relä som börjar bli lite gammalt och trött och därför inte förmår hålla sig kvar i rätt läge innan det blir "varmt" utan slår fram och tillbaka en stund (därav klappret) innan det lägger sig på plats i rätt läge. Låter det rimligt i dina öron?
Nuvarande Volvo: V70 T5 -02 Geartronic; V70 D4 -15 Geartronic
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut

Användarvisningsbild
johnnype
Inlägg: 1009
Blev medlem: lör dec 01, 2007 23:19
Ort: Sunne
Kontakt:

Re: Problem med "klapprande" ljud från PDM

Inlägg av johnnype » tor dec 12, 2013 20:10

Oj va mycket text! Jag svarar på en liten bit :D

exempel de ID som PDM använder när han presenterar information på CAN-nätet
MY99 : 0x00A01012
00-01: 0x00F01022
MY02: 0x02001022
03-04: 0x01C01022

Så resten av bilen som är intresserad av vad PDM säger måste lyssna på respektive ID.. så det är ju lättast om PDM har rätt ID istället för att anpassa bilen till den PDM du väljer. Hela PDM är _mycket_ omladdningsbar med olika mjukvaror och vad jag sett är den inte alls generell. Det du nämner att artikelnummer skiljer beror nog på att hårdvaran ändrats från mindre saker till stora så som annan CPU etc, detta kan också göra att man inte kan ladda in olika mjukvaror hur som helst över årsmodellerna.

DIM är en annan femma, det är ju samma CPU i 02-05 DIM så man kan ta ett 05 DIM och progga om med 02ans mjukvara t.ex (detta har jag testat). Vi med 01'or är out of luck däremot. Har en äldre motorola i den och Volvo hade ingen mjukvara som löser problemet heller vad jag lyckats lista ut.

Sen kan man förundras över hur lika CAN-id PDM lyckas ha över så många år.. men det är tyvärr dom höga bitarna som är det bilen lyssnar efter. Dom sista går faktiskt att ändra utan att enheten slutar fungera i bilen! Men ändrar man 00F0 till 00A0 som att byta ID från MY00 -> 99 så fattar 00'an absolut ingenting och undrar vart PDM tog vägen.
Riktiga män har bly i sitt lod!

Användarvisningsbild
johnnype
Inlägg: 1009
Blev medlem: lör dec 01, 2007 23:19
Ort: Sunne
Kontakt:

Re: Problem med "klapprande" ljud från PDM

Inlägg av johnnype » tor dec 12, 2013 20:12

Men nu när jag tänker på det... jag har ju en 02 PDM liggande på min arbetsbänk just nu! :) Tänkte löda mig in på Motorolan där för att flasha in min 01 mjukvara i den :D
Riktiga män har bly i sitt lod!

Användarvisningsbild
soe69
VIP
VIP
Inlägg: 918
Blev medlem: ons jun 11, 2008 8:00
Ort: Malmö

Re: Problem med "klapprande" ljud från PDM

Inlägg av soe69 » tor dec 12, 2013 20:43

Jag har bytt på min V70 00/01 och kan säga bara att du måste hitta PDM med samma nummer, år och det blir svårt. Jag hittade 3 st PDM på skroten och bara en funkade i min bil utan omprogrammering. Så det är inte omöjligt.

Användarvisningsbild
Westholm_A
VIP
VIP
Inlägg: 3241
Blev medlem: lör dec 22, 2007 17:40
Ort: Uppsala

Re: Problem med "klapprande" ljud från PDM

Inlägg av Westholm_A » tor dec 12, 2013 21:34

johnnype skrev:Oj va mycket text! Jag svarar på en liten bit :D .
Och jag som tyckte jag var så återhållsam. Fast du kanske föredrar hexadecimal form. :wink:
johnnype skrev:exempel de ID som PDM använder när han presenterar information på CAN-nätet
MY99 : 0x00A01012
00-01: 0x00F01022
MY02: 0x02001022
03-04: 0x01C01022
Hmm. CAN-forskningen ser ut att ha gått framåt sedan sist. Så detta är alltså de ID respektive CAN-generation normalt använder för PDMen. Fattar jag rätt av det du skriver nedan att det som sker vid omladdning är att CAN-nätet lär sig att använda ett annat ID för PDMen? Eller är det tvärtom så att PDMns ID ändras till det CAN-nätet vill använda?
johnnype skrev:Så resten av bilen som är intresserad av vad PDM säger måste lyssna på respektive ID.. så det är ju lättast om PDM har rätt ID istället för att anpassa bilen till den PDM du väljer. Hela PDM är _mycket_ omladdningsbar med olika mjukvaror och vad jag sett är den inte alls generell. Det du nämner att artikelnummer skiljer beror nog på att hårdvaran ändrats från mindre saker till stora så som annan CPU etc, detta kan också göra att man inte kan ladda in olika mjukvaror hur som helst över årsmodellerna.
Men är du säker på att den omladdningsbara delen av mjukvaran laddas i själva PDMen snarare än någon annanstans? Man skulle ju kunna tänka sig att CAN-nätet (CEM) använder lite olika PDM-kommandon beroende på vilken CAN-generation vi talar om. Frågar mest av ren nyfikenhet här.
johnnype skrev:DIM är en annan femma, det är ju samma CPU i 02-05 DIM så man kan ta ett 05 DIM och progga om med 02ans mjukvara t.ex (detta har jag testat). Vi med 01'or är out of luck däremot. Har en äldre motorola i den och Volvo hade ingen mjukvara som löser problemet heller vad jag lyckats lista ut.

Sen kan man förundras över hur lika CAN-id PDM lyckas ha över så många år.. men det är tyvärr dom höga bitarna som är det bilen lyssnar efter. Dom sista går faktiskt att ändra utan att enheten slutar fungera i bilen! Men ändrar man 00F0 till 00A0 som att byta ID från MY00 -> 99 så fattar 00'an absolut ingenting och undrar vart PDM tog vägen.
OK. Intressant att veta.
Nuvarande Volvo: V70 T5 -02 Geartronic; V70 D4 -15 Geartronic
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut

Användarvisningsbild
Westholm_A
VIP
VIP
Inlägg: 3241
Blev medlem: lör dec 22, 2007 17:40
Ort: Uppsala

Re: Problem med "klapprande" ljud från PDM

Inlägg av Westholm_A » tor dec 12, 2013 21:42

johnnype skrev:Men nu när jag tänker på det... jag har ju en 02 PDM liggande på min arbetsbänk just nu! :) Tänkte löda mig in på Motorolan där för att flasha in min 01 mjukvara i den :D
Och den är du förstås villig att sälja till mig för en billig penning? :-) Det vimlar ju av PDMer för 01:or på Bildelsbasen men det finns inte en endaste från en 02:a. Jag har just tagit mig igenom hela den långa listan (28 sidor) för "Elhiss Strömställare". Jag hittade tre som först verkade stämma in men två saknar bilder och det är "fel" artikelnummer i alla tre fallen. Två har artikelnumret för bakdörren och en har artikelnumret för 04.

Min (gissningsvis) trasiga PDM är märkt 8682950 samt 02 W15E. Stämmer det med vad som står på din?
Nuvarande Volvo: V70 T5 -02 Geartronic; V70 D4 -15 Geartronic
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut

Användarvisningsbild
Westholm_A
VIP
VIP
Inlägg: 3241
Blev medlem: lör dec 22, 2007 17:40
Ort: Uppsala

Re: Problem med "klapprande" ljud från PDM

Inlägg av Westholm_A » tor dec 12, 2013 21:47

soe69 skrev:Jag har bytt på min V70 00/01 och kan säga bara att du måste hitta PDM med samma nummer, år och det blir svårt. Jag hittade 3 st PDM på skroten och bara en funkade i min bil utan omprogrammering. Så det är inte omöjligt.
Hej Esad! Länge se'n. Kul att "ses" igen. :D

Samma nummer och år? Du menar att både artikelnummer och årsmodell måste stämma eller ...? Måste "strukturveckan" (datummärkningen) också vara densamma?

Är du fortfarande en flitig gäst på Returbilen? Och har du någon PDM liggande som du tror skulle passa och som jag kan få köpa av dig?

Som jag skrev i mitt svar till Johnny ovan är min (gissningsvis) trasiga PDM märkt 8682950 samt 02 W15E. Och bilen är som sagt en 02:a (tillverkad i maj 2002 om jag minns rätt).
Nuvarande Volvo: V70 T5 -02 Geartronic; V70 D4 -15 Geartronic
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut

Användarvisningsbild
soe69
VIP
VIP
Inlägg: 918
Blev medlem: ons jun 11, 2008 8:00
Ort: Malmö

Re: Problem med "klapprande" ljud från PDM

Inlägg av soe69 » tor dec 12, 2013 21:51

Westholm_A skrev:
soe69 skrev:Jag har bytt på min V70 00/01 och kan säga bara att du måste hitta PDM med samma nummer, år och det blir svårt. Jag hittade 3 st PDM på skroten och bara en funkade i min bil utan omprogrammering. Så det är inte omöjligt.
Hej Esad! Länge se'n. Kul att "ses" igen. :D

Samma nummer och år? Du menar att både artikelnummer och årsmodell måste stämma eller ...? Måste "strukturveckan" (datummärkningen) också vara densamma?

Är du fortfarande en flitig gäst på Returbilen? Och har du någon PDM liggande som du tror skulle passa och som jag kan få köpa av dig?

Som jag skrev i mitt svar till Johnny ovan är min (gissningsvis) trasiga PDM märkt 8682950 samt 02 W15E. Och bilen är som sagt en 02:a (tillverkad i maj 2002 om jag minns rätt).
Ja det stämmer med nummer och år. Jag är då och då på skroten och kan kolla om det finns nånting med detta nummer och om det finns så skaffar jag till dig.

Med vänlig hälsning
Esad

Användarvisningsbild
Westholm_A
VIP
VIP
Inlägg: 3241
Blev medlem: lör dec 22, 2007 17:40
Ort: Uppsala

Re: Problem med "klapprande" ljud från PDM

Inlägg av Westholm_A » tor dec 12, 2013 22:44

soe69 skrev: Ja det stämmer med nummer och år. Jag är då och då på skroten och kan kolla om det finns nånting med detta nummer och om det finns så skaffar jag till dig.

Med vänlig hälsning
Esad
Tack för erbjudandet Esad. Hyggligt av dig att erbjuda dig att spana å mina vägnar. Men eftersom läget är lite akut försöker jag nog hitta något via Bildelsbasen på en gång även om det innebär att jag måste åka tlil Volvo för omladdning. Om nu inte Johnny vill sälja den PDM från en 02:a som han säger sig ha liggande förstås.

Vet du (eller någon annan) förresten vad en omladdning kan tänkas kosta nuförtiden? Det var länge sedan jag sist behövde göra någon sedan.
Nuvarande Volvo: V70 T5 -02 Geartronic; V70 D4 -15 Geartronic
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut

Användarvisningsbild
soe69
VIP
VIP
Inlägg: 918
Blev medlem: ons jun 11, 2008 8:00
Ort: Malmö

Re: Problem med "klapprande" ljud från PDM

Inlägg av soe69 » fre dec 13, 2013 11:20

Hej
Skaffade 2st och båda kommer från 02.
Kolla bild.
Bild

Bild

Bild
Senast redigerad av 1 soe69, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
soe69
VIP
VIP
Inlägg: 918
Blev medlem: ons jun 11, 2008 8:00
Ort: Malmö

Re: Problem med "klapprande" ljud från PDM

Inlägg av soe69 » fre dec 13, 2013 11:20

Ta Bort
Senast redigerad av 1 soe69, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
soe69
VIP
VIP
Inlägg: 918
Blev medlem: ons jun 11, 2008 8:00
Ort: Malmö

Re: Problem med "klapprande" ljud från PDM

Inlägg av soe69 » fre dec 13, 2013 11:21

Ta bort

Användarvisningsbild
Westholm_A
VIP
VIP
Inlägg: 3241
Blev medlem: lör dec 22, 2007 17:40
Ort: Uppsala

Re: Problem med "klapprande" ljud från PDM

Inlägg av Westholm_A » fre dec 13, 2013 17:19

soe69 skrev:Hej
Skaffade 2st och båda kommer från 02.
Hej Esad. Du är helt fantastisk. :thumleft: Här sitter jag och hittar inte en endaste PDM från en 02:a på Bildelsbasen. Och innan man hinner blinka har du varit ute i vinterrusket och skaffat två stycken.

Den ena, den som är märkt 02 W48E (vecka 48 2002) är troligen inte från en 02:a utan från en 03:a från början eftersom den är tillverkad så sent på året, även om den bil du hittade den i var en 02:a (kan vara en utbytesdel i den bilen). Den andra är däremot säkert original. Strukturveckan är inte exakt densamma som på den PDM jag har men artikelnumret är detsamma som på min (8682950) så det finns åtminstone en förhoppning om att det kan funka utan omladdning. Och går det inte utan omladdning är det väl inte värre än att jag får be Volvo göra en sådan. Så den köper jag gärna av dig om jag får.

Jag skall bara ut till bilen först och göra en sista diagnos. Har haft dörrsidan stående inomhus någon dag för att se om det hjälper att torka ut PDMen. Skall också kolla att jag har tillräcklig spänning i ledningarna fram till PDMen så att det inte bara är spänningsfall någonstans på vägen fram dit det är fråga om.

Jag återkommer inom kort med rapport i tråden. Själva affären kan vi sedan göra upp via PM.

Stort tack för din fantastiska omtänksamhet.

Anders
Nuvarande Volvo: V70 T5 -02 Geartronic; V70 D4 -15 Geartronic
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut

Användarvisningsbild
Westholm_A
VIP
VIP
Inlägg: 3241
Blev medlem: lör dec 22, 2007 17:40
Ort: Uppsala

Re: Problem med "klapprande" ljud från PDM

Inlägg av Westholm_A » fre dec 13, 2013 19:00

OK. Nu har jag varit ute och kollat hur PDMen mår efter att först ha fått torka ut inomhus och sedan fått stå ute en natt igen. Samma visa som förut: Klapper, klapper sedan jag låst upp och öppnat förardörren. Har även kollat spänningsmatningen fram till PDMen. Inget fel där heller. Så nu skickar jag ett PM till dig Esad så att jag kan få ta del av ditt förnämliga erbjudande. :D
Nuvarande Volvo: V70 T5 -02 Geartronic; V70 D4 -15 Geartronic
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut

Användarvisningsbild
soe69
VIP
VIP
Inlägg: 918
Blev medlem: ons jun 11, 2008 8:00
Ort: Malmö

Re: Problem med "klapprande" ljud från PDM

Inlägg av soe69 » fre dec 13, 2013 19:06

Westholm_A skrev:OK. Nu har jag varit ute och kollat hur PDMen mår efter att först ha fått torka ut inomhus och sedan fått stå ute en natt igen. Samma visa som förut: Klapper, klapper sedan jag låst upp och öppnat förardörren. Har även kollat spänningsmatningen fram till PDMen. Inget fel där heller. Så nu skickar jag ett PM till dig Esad så att jag kan få ta del av ditt förnämliga erbjudande. :D

PDM kommer från V70 02 en tidig mod och en senare. Den senare har nytt nummer så det kan ha varit utbytt en gång tidigare.
Väntar på PM.

MVH
Esad

Användarvisningsbild
johnnype
Inlägg: 1009
Blev medlem: lör dec 01, 2007 23:19
Ort: Sunne
Kontakt:

Re: Problem med "klapprande" ljud från PDM

Inlägg av johnnype » fre dec 13, 2013 20:15

Westholm_A skrev:..Om nu inte Johnny vill sälja den PDM från en 02:a som han säger sig ha liggande förstås.

Vet du (eller någon annan) förresten vad en omladdning kan tänkas kosta nuförtiden? Det var länge sedan jag sist behövde göra någon sedan.
Sorry, lite sent svarat men jag såg att Esad hoppade in och han har alltid full koll på det här med begagnade delar. Så du är i goda händer känner jag. Vad en omladdning kostar har jag ingen aning om men går man via framdörren på vår Volvo verkstad så kostar allt 1000kr + mjukvara (några hundra oftast för små saker som omladdning med mera). Nu säger jag inte att verkstaden har en bakdörr men det kan mycket väl vara så, jag har dock ej sett den själv.

Jag petade isär en UEM från 03 av rent misstag igår, den innehåll samma CPU som i 05 DIM.. det går alltså att klona även sånna rackare, jag måste bara fundera ut varför man skulle vilja göra det?
Riktiga män har bly i sitt lod!

Skriv svar