BSR-chip till 185hk D5:a...

Nyheter, information och diskussion om S60, XC70(01-08), V70(01-08), S80(99-06) och XC90
Muffen

Re: BSR-chip till 185hk D5:a...

Inlägg av Muffen » mån feb 17, 2014 7:49

BSR verkar vara ett förträffligt bolag som testar bilar som även Stora Volvo gör, förutsätter att ni alla varit på någon utav Volvos alla testbanor? BSR måste äga mycket mark…
Antar även att BSR testar så som ovan skriver rörande krocktester?

Går det föresten ens att regga en bil med BSR mjukvara?

Vill inte att detta skall bli en paj-kastar tråd.
De jag har sagt har enbart varit från de licensavtal som man tecknar när man laddar hem mjukvara från just Volvo.
Följer man inte detta, alternativt skall in och labba med annat så är det ju upp till var och en, jag skulle gärna slippa böter iaf.

Om jag skall ”hotta upp” min motor blir det Polestar, när jag servar min bil blir det Volvo original på en auktoriserad verkstad (oftast billigare än meckonomen, AD & Meka).
Jag stödjer Svensk fordonsindustri, valet är gjort, ni gör som ni vill…

Det är ett fritt land :P
V70 Classic -00
S60 D5 Summum -07

torpis

Inlägg av torpis » mån feb 17, 2014 14:08

Muffen skrev:BSR måste äga mycket mark…
Okej?
Muffen skrev:Antar även att BSR testar så som ovan skriver rörande krocktester?
Okej?
Muffen skrev:Går det föresten ens att regga en bil med BSR mjukvara?
BSR är det enda sättet som du med gott samvete kan köra en Saab på Etanol, inkl biopowermodellerna. Saab har inte typat/testat/klassat(kalla det vad du vill) dem på E85 eller alla blandningar där i mellan. Vilket BSR har (typat sina kit)
Muffen skrev: Vill inte att detta skall bli en paj-kastar tråd.
Okej?
Muffen skrev: Om jag skall ”hotta upp” min motor blir det Polestar, när jag servar min bil blir det Volvo original på en auktoriserad verkstad (oftast billigare än meckonomen, AD & Meka).
Jag stödjer Svensk fordonsindustri, valet är gjort, ni gör som ni vill…
Okej...
Muffen skrev:Det är ett fritt land :P
Ja jo, det är det ju.

MrV8

Inlägg av MrV8 » tis feb 18, 2014 14:27

Ang om registrering av motoreffekt.

Vill jag nog efter många år i bil hobbyn säga.

Bilar tillverkade efter 1975 svar : nej det är inte ekonomiskt försvarbart att registrera om.

Men finns det dokumenterat av någon hur man går till väga så är vi nog många som är nyfikna men då konstruktiva beskrivningar med telefon nr till berörda myndigheter samt hur man får tag i alla intyg eller gör dom.

Teoretiskt finns det olika sätt att göra det på men det är mycket kostsamt kan i vissa fall mer eller mindre kräva exportering av bilen sedan registrera om den i lämpligt land för att åter föra in den som flyttgods med allt meck runt det.

Så vist går det men man bör nog ha mycket bra kontakter och framförallt tycka sig kunna slänga ut rejäla summor med pengar. Inte skrämma sig för 6 siffriga belopp

Det är det närmaste jag kommit det hela.
Samt hört lite olika varianter men tyvärr aldrig tillräckligt utförliga för att kunna gå att göra.

Polestar skriver så här om äldre Volvo bilar verkar vara 2004 och äldre. Min är en 2004 och den går inte att chippa lagligt vad jag fått till svar.

Svaret jag fått i text form.

"Jag har en äldre Volvo, kommer det att komma effektoptimeringar till dessa bilar också?
Polestar och Volvo arbetar med att kunna leverera optimeringar även till lite äldre bilar. Det finns dock vissa försvårande omständigheter med dessa bilar. Då samtliga Polestars effektoptimeringar certifieras hos myndigheterna på samma sätt som originalbilen krävs provbilar som har gått maximalt 1500 mil innan certifieringsprocessen. På äldre bilar är detta svårt att uppbringa."

Muffen

Inlägg av Muffen » ons feb 19, 2014 6:47

Jo så är det ju MrV8.
Olyckligt men eftersom Polestar är ett seriöst företag tycker jag det känns tryggt att dom trotts allt gör dessa tester.
Konstigt att BSR & gänget gör liknande tester, måste var väldigt dyrt att få tag på bil…

Om någon sitter på en V70 D5 från 2004 som rullat under 15kmil tror jag nog Polestar / Volvo med glädje tar in den.
V70 Classic -00
S60 D5 Summum -07

torpis

Inlägg av torpis » ons feb 19, 2014 8:07

Muffen skrev:Om någon sitter på en V70 D5 från 2004 som rullat under 15kmil tror jag nog Polestar / Volvo med glädje tar in den.
D5 2006 vart ett nej från PS!

torpis

Inlägg av torpis » ons feb 19, 2014 8:12

Muffen skrev:Olyckligt men eftersom Polestar är ett seriöst företag tycker jag det känns tryggt att dom trotts allt gör dessa tester.
Okej?
Muffen skrev: Konstigt att BSR & gänget gör liknande tester, måste var väldigt dyrt att få tag på bil…
Okej? Så ett företag som gör tester är seriöst, ett annat som bevisligen också gör tester är "konstigt". Du är inte konsekvent

http://sv.bsr.se/about/ethanol-conversion/

Och vad det kostar företaget är väl egentligen inte intressant i sammanhanget, utan snarare att det blir gjort. http://sv.bsr.se/about/project_cars

Jag är inget BSR-fan direkt, men när någon för en gångs skull gör någonting rätt så skall man inte trampa på dem för det!

http://sv.bsr.se/about/koenigsegg/

Användarvisningsbild
MartinS

Inlägg av MartinS » ons feb 19, 2014 14:30

Polestar är ju i princip bara marknadsföring. Mjukvarorna som tillhandahålls under polestarnamnet utvecklas av samma personer i samma motorlabb på Volvo som orginalprogramvaran. Polestar ÄR Volvo.

För att återgå till TS funderingar. Köp Polestar Brådhis, de brukar ju sälja ut dom för 6900kr till lite äldre bilar. Varför skulle du snåla några tusenlappar och välja något som i bästa fall fungerar? Har du sett en PPC ladda in en mjukvara någon gång så förstår du bättre än att köpa en sådan. Hela instrumenteringen blinkar och har sig för att skapa massa med felkoder, koder som sedan raderas. Det känns inte seriöst...
Kör XC60 T6 AWD Polestar och V40CC D2 vea

Ju oftare jag tankar desto roligare har jag haft det!

MrV8

Inlägg av MrV8 » ons feb 19, 2014 23:00

MartinS skrev:Polestar är ju i princip bara marknadsföring. Mjukvarorna som tillhandahålls under polestarnamnet utvecklas av samma personer i samma motorlabb på Volvo som orginalprogramvaran. Polestar ÄR Volvo.

För att återgå till TS funderingar. Köp Polestar Brådhis, de brukar ju sälja ut dom för 6900kr till lite äldre bilar. Varför skulle du snåla några tusenlappar och välja något som i bästa fall fungerar? Har du sett en PPC ladda in en mjukvara någon gång så förstår du bättre än att köpa en sådan. Hela instrumenteringen blinkar och har sig för att skapa massa med felkoder, koder som sedan raderas. Det känns inte seriöst...

Låter inte kul med blinkande instrument panel.

Har du sett Autotech dosa ladda in en program vara i en Volvo ? Nyfiken om det ser mer seriöst ut än det du beskrev med PPC

Hade gärna valt Polestar om dom bara gått med på att sälja programvaran till min årsmodell vilket dom inte vill göra.

Användarvisningsbild
Davve

Inlägg av Davve » fre feb 21, 2014 6:58

MartinS skrev:Har du sett en PPC ladda in en mjukvara någon gång så förstår du bättre än att köpa en sådan. Hela instrumenteringen blinkar och har sig för att skapa massa med felkoder, koder som sedan raderas. Det känns inte seriöst...
Har sett detta, men ser inte riktigt problemet då bilen inte går sönder av det. :? Följdfråga på detta blir såklart hur andras överföringar av trimprogram ser ut!
Vidare har PPC ett ess i rockärmen gällande Volvo och det är felkodsläsaren som går att köpa till för en femhundring. Hur många andra har det?
Volvo S60 2.4t Geartronic -02 (BSR steg 1)
Jaguar XJ6 Sovereign 4.0 -96
Audi 80 1.8S -89
Chevrolet G20 Van -88

Användarvisningsbild
MartinS

Inlägg av MartinS » fre feb 21, 2014 16:32

När jag laddat mjukvara hos volvoverkstaden har den inte betett sig märkligt alls, bilen har bara stått och njutit och sugit i sig den nya programvara.

Användarvisningsbild
johnnype
Kontakt:

Inlägg av johnnype » fre feb 21, 2014 17:14

MartinS skrev:När jag laddat mjukvara hos volvoverkstaden har den inte betett sig märkligt alls, bilen har bara stått och njutit och sugit i sig den nya programvara.
Hmm

Har du aldrig sett varningar för Bromsfel och SRS varning efter att Volvo har uppdaterat mjukvaran till vilken som helst nod i bilen. Typiska saker som händer för att vid nästa uppstart vara helt borta. Inget konstigt alls med det! Men du som kund ser det inte eftersom meken kör bilen in och ut ur verkstaden vilket innebär att allt ser rätt ut när du hämtar upp den på parkeringen.

När man laddar mjukvara så försätts bilen i ett speciellt programmeringsläge, när den sedan väcks ur detta så startar enhterna olika snabbt och några hinner inse att dom saknar signaler på CAN-bussen och vips sätts temporära felkoder som genast "försvinner" vid nästa start. Men dom kan ligga kvar och kan då läsas ut med ViDA eller PPC'n efteråt.

[EDIT]Jag beskriver inte en fel eller en brist här.. utan bara att så här kan det till 90% bli med vilken fullt fungerande Volvo som helst.

Användarvisningsbild
MartinS

Inlägg av MartinS » fre feb 21, 2014 18:38

Jag har faktiskt inte sett det, men det kanske är vanligt. Två gånger har jag fått mjukvara laddad (förutom service 2.0 då) i min xc60 och båda gångerna har jag kört ut bilen själv direkt efteråt. Inga konstigheter alls.

Jag har inte sett några felkoder när jag kollat med vida efter dessa två uppgraderingar, och allt sparas ju även om det bara visat sig en gång.

Men jag kanske haft tur, eller så fungerar det helt annorlunda i en xc60 mot en v70N?

Användarvisningsbild
johnnype
Kontakt:

Inlägg av johnnype » fre feb 21, 2014 19:06

MartinS skrev:Men jag kanske haft tur, eller så fungerar det helt annorlunda i en xc60 mot en v70N?
ptja, tråden handlar ju om en P2x bil och ligger i det forumområdet så erfarenheten med XC60'n är inte så relevant just nu kanske?

Användarvisningsbild
MartinS

Inlägg av MartinS » fre feb 21, 2014 19:11

Är det så stor skillnad då?

Användarvisningsbild
johnnype
Kontakt:

Inlägg av johnnype » fre feb 21, 2014 22:26

MartinS skrev:Är det så stor skillnad då?
Det är ju som sagt inte samma platform så skillnaderna är ju fler än likheterna.
Riktiga män har bly i sitt lod!

mstrandbo

Inlägg av mstrandbo » lör feb 22, 2014 14:51

Har sett dette selv ved innlasting av programvare hos Volvo. Bromsfel og rød triangel, men alt normalt etterpå. Virker normalt.

MrV8

Inlägg av MrV8 » mån feb 24, 2014 10:54

Ingen som sett autotech program vara laddas i?

Användarvisningsbild
*Brådhis*

Inlägg av *Brådhis* » mån feb 24, 2014 17:08

MartinS skrev:Polestar är ju i princip bara marknadsföring. Mjukvarorna som tillhandahålls under polestarnamnet utvecklas av samma personer i samma motorlabb på Volvo som orginalprogramvaran. Polestar ÄR Volvo.

Jag har laddat mjukvara hos Volvo ett antal gånger till mina P2 och så vitt jag kan minnas har jag sett bilen göra precis som du beskriver iaf ett par av gångerna under själva inladdningen, så för min del är inte det alls avgörande eftersom jag då skulle behöva välja bort Volvo också... :thumright:
MartinS skrev:Jag har faktiskt inte sett det, men det kanske är vanligt. Två gånger har jag fått mjukvara laddad (förutom service 2.0 då) i min xc60 och båda gångerna har jag kört ut bilen själv direkt efteråt. Inga konstigheter alls.

Jag har inte sett några felkoder när jag kollat med vida efter dessa två uppgraderingar, och allt sparas ju även om det bara visat sig en gång.

Men jag kanske haft tur, eller så fungerar det helt annorlunda i en xc60 mot en v70N?
När du backar ut har dom ju redan kopplat bort allt så då blinkar ingenting längre. Det är ju bara i själva inladdningsfasen som det lever om i bilen. :)

//Brådhis

torpis

Inlägg av torpis » tis feb 25, 2014 14:56

MrV8 skrev:Ingen som sett autotech program vara laddas i?
Jo... Jag såg inget konstigt direkt. Men det är 3 år sedan och jag tittade inte aktivt heller.

För mig är det inte konstigt om saker händer under uppdatering av programvaran. Det är ju inte värre än att skärmen på datorn startar om sig när du uppdaterar din dator. Det är absolut inget mått på kvaliteten hos mjukvaran.

Ta tex en KCR som vi alla kan hålla med om är ett sämre alternativ, där blinkar inget vid install, bilen är ju avstängd helt, men resultatet blir inte lika bra trots det.

Är ni med på mitt tänk?

Skriv svar