BSR-chip till 185hk D5:a...

Nyheter, information och diskussion om S60, XC70(01-08), V70(01-08), S80(99-06) och XC90
Användarvisningsbild
*Brådhis*

BSR-chip till 185hk D5:a...

Inlägg av *Brådhis* » mån dec 09, 2013 14:35

Såg att BSR nu säljer sitt chip utan PPC för 4392:- vilket är riktigt billigt.

Jag vet att Polestar är att föredra kanske, men när det kostar mer än det dubbla känns det inte riktigt värt det...

Så min fråga är om nå´n här kör med BSR´s programvara i sin D5 (185 hk) och kan dela med sig med några erfareneheter?

//Brådhis

torpis

Re: BSR-chip till 185hk D5:a...

Inlägg av torpis » tis dec 10, 2013 8:00

Jag har inga oberoende tester bara hörsägen från kompisar där en BSR bil bromsade 200hk i bänken. Byte till Autotech mjukvara resulterade i utlovade 225hk. Något som styrker denna skillnaden är min film där jag drar lite intervaller med Autotech mjukvara.(den har ni säkert sett 100ggr redan) Jämför med klockan mot BSR hemsida.

Sen är kanske inte effekten allt förvisso, men min har rullat med steg 1 från 33000mil till 46000mil och rullar än.

Jag förespråkar varesig BSR eller Autotech egentligen, men gillar att mäta och veta :)

http://www.youtube.com/watch?v=waXejUzyinY

Muffen

Inlägg av Muffen » ons dec 11, 2013 10:10

Skulle aldrig våga stoppa in något annat än Polestar.
Är rädd om min bil.
Sen stödjer jag inte firmor som snor Volvos mjukvaror...
V70 Classic -00
S60 D5 Summum -07

Användarvisningsbild
*Brådhis*

Inlägg av *Brådhis* » ons dec 11, 2013 11:50

Muffen skrev:Skulle aldrig våga stoppa in något annat än Polestar.
Är rädd om min bil.
Jag hade som sagt gärna tagit Polestar, men dom är nästan fånigt dyra om man jämför med andra. Hade Polestar gått att få för 6000:- hade jag utan tvekan valt dom men med en prislapp på över 9000:- för bara programvara och inte ens en få en PPC-läsare eller motsvarande känns det tyvärr inte värt det.

//Brådhis

Användarvisningsbild
dasboot
VIP
VIP

Inlägg av dasboot » ons dec 11, 2013 16:51

Är rädd om min bil.
På vilket sätt "snor" de andra firmorna mjukvarorna?
Sen vad göre polestar så mycket bättre? Har du en så pass ny bil så att du har ny bilsgaranti så köper jag att man väljer polestar för att få behålla garantin. Annars så hade jag valt efter effektkurva/pris.

9070
VIP
VIP

Inlägg av 9070 » ons dec 11, 2013 20:56

Brådhis, Polestar till din bil kostar 6900Kr just nu! Slå till : )

Skickat från min S4

Muffen

Inlägg av Muffen » tor dec 12, 2013 6:57

dasboot skrev:
Är rädd om min bil.
På vilket sätt "snor" de andra firmorna mjukvarorna?
Sen vad göre polestar så mycket bättre? Har du en så pass ny bil så att du har nybilsgaranti så köper jag att man väljer polestar för att få behålla garantin. Annars så hade jag valt efter effektkurva/pris.
1)
Tror ni att BSR & Alla andra fräcka firmor skapar nya mjukvaror?
Eller tror ni att dom tar en redan befintlig mjukvara från Volvo, gärna då den senaste och gör om i parametrar?

2) Skulle du vilja att tex Mekonomen laddade sina egna mjukvaror när du behöver göra en uppgradering utav din DIM?
Nej, klart du inte vill, du vill ja ha en utvecklad mjukvara från Volvo.
Nej, Mekonomen har inga egna mjukvaror, det får det snällt köpa i från Volvo.
Men att ladda ner en ny mjukvara till din motorstyrenhet som någon ej auktoriserad har pillat med, som kan generar turbo/ växellåda ras, det är helt OK?

3) Polestar jobbar med Volvo, personligen sätter jag inte dit något på min bil som inte är Volvo original.
Jag vill bidra med det lilla jag kan till nyutveckling och att vi har arbete kvar i Sverige.
För er som mot förmodan inte visste det så går de pengar vi lägger på Volvo original delar/ mjukvaror inte enbart till verkstaden, utan till att skapa nya bilar.

4) Nej jag har inte en så ny bil, men jag vill inte heller att min bil går sönder, jag servar min bil auktoriserat får service garanti samt Volvo assistans, inte så kul att bli stående på grund utav att någon ej kunnig har uppdaterat min mjukvara.
V70 Classic -00
S60 D5 Summum -07

Användarvisningsbild
johnnype
Kontakt:

Inlägg av johnnype » tor dec 12, 2013 7:14

Det var väl lite väl hårt kan jag tycka....

Men alltså, även om BSR/Autotech vore världens klåpare på parameterändringar så har dom ju efter såhär lång tid i branschen skapat sig en riktigt stor databas med vad som fungerar och inte.. så baserat på det enbart tordes dom vara riktigt säkra kort på en 10år gammal bil.

Självklart så är det parameterändringar som även Polestar håller på med.

Volvo original är ju alltid kul när det gäller delar åtminstone och assistans finns ju att få på annat håll om det är den största motiveringen.
Riktiga män har bly i sitt lod!

Användarvisningsbild
dasboot
VIP
VIP

Inlägg av dasboot » tor dec 12, 2013 19:00

Men nu får du ta och ge dig, så om polestar tar volvos original mjukvara och optimerar den så är det ok? Men när andra firmor gör det så är de klåpare? Polestar grundades 1999, bsr grundades 1991, autotech 2001. Om de var "klåpare" som inte kan något så hade inget av firmorna fortfarande funnits. Volvo assistans gäller bara för bilar som är max 10år, precis samma som mekonomens assistans service. Jag har personligen haft mer problem med mina bilar som är servade på bilia, än när de varit hos mekonomen.

Sen vad har turbo ras eller växellåds ras med att chippa en bil? Varken bsr eller autotech pressar mjukvaran så hård, de momentbegränsar även vridet på automatlådorna som har varit av sämre kvalité. Om du chippar en bil som är 8år så spelar det ingen roll vem som gör det, polestar har inga mirakel vantar på sig som gör att bilen håller bättre än om den är chippad hos bsr. Du kan köra så hårt med en bil som inte är chippad att den rasar....

micke_81

Inlägg av micke_81 » tor dec 12, 2013 19:58

Vågar man stoppa i programvara och höja effekten på tex min D5 185 aut med 22000mil på mätaren?
Utan att den rasar det första som händer,drar nämligen husvagn som sommrarna och det skulle ju vara trevligt med ännu mer vrid.

torpis

Inlägg av torpis » tor dec 12, 2013 22:05

micke_81 skrev:Vågar man stoppa i programvara och höja effekten på tex min D5 185 aut med 22000mil på mätaren?
Utan att den rasar det första som händer,drar nämligen husvagn som sommrarna och det skulle ju vara trevligt med ännu mer vrid.
Jag köpte min vid 33500mil och rullade direkt från köpstället i Göteborg till Autotech och chippade den "på vägen hem" Nu har den rullat nästan 46000mil utan problem. Iaf inget som har med chippet att göra.

Användarvisningsbild
milktrucker

Inlägg av milktrucker » fre dec 13, 2013 0:21

Av egen erfarenhet kan jag bara bidraga med att supporten på BSR är åt h-vete. Otrevliga och vägrar hjälpa till.
Eftersom det kan uppstå problem och annat efter installationen så hade jag valt bort BSR helt, inte kul att vara helt övergiven om något skulle kräva support.
och vad är 2-3000 kr att gaffla om man nu bestämt sig för att öka effekten, med tanke på vad det kostar i förhållande till kraftökningen om ca 5%?
V70 2.4 170hk manuell, 2002. Busines-plus: Tonade rutor, svart inr., helskinn och Premium sound HU-803 4xCD växlare
XC70 D5 powertronic, 2006. Ocean Race edition: Mörkgrå inr., tonade rutor, vinge, HU-650 & nivåreglering

Användarvisningsbild
RockStar

Inlägg av RockStar » fre dec 13, 2013 1:13

Jag har nappat alla mina bilar hos en firma i Upplands Väsby. Nu har ja skaffat en oceanrace 2,4t och även den ska mappars hos honom :) ja lär bli nöjd , hans ord.pris är mkt lägre än bsr o autotech :)
Volvo S80 II 2,5T | S80 T6 extraallt.

micke_81

Inlägg av micke_81 » fre dec 13, 2013 5:45

RockStar: Då kan det ju vara intressant att veta vem om du hyar lust att pm:a?

Muffen

Inlägg av Muffen » fre dec 13, 2013 7:01

dasboot skrev:Men nu får du ta och ge dig, så om polestar tar volvos original mjukvara och optimerar den så är det ok? Men när andra firmor gör det så är de klåpare? Polestar grundades 1999, bsr grundades 1991, autotech 2001. Om de var "klåpare" som inte kan något så hade inget av firmorna fortfarande funnits. Volvo assistans gäller bara för bilar som är max 10år, precis samma som mekonomens assistans service. Jag har personligen haft mer problem med mina bilar som är servade på bilia, än när de varit hos mekonomen.

Sen vad har turbo ras eller växellåds ras med att chippa en bil? Varken bsr eller autotech pressar mjukvaran så hård, de momentbegränsar även vridet på automatlådorna som har varit av sämre kvalité. Om du chippar en bil som är 8år så spelar det ingen roll vem som gör det, polestar har inga mirakel vantar på sig som gör att bilen håller bättre än om den är chippad hos bsr. Du kan köra så hårt med en bil som inte är chippad att den rasar....
Bara för att klargöra lite:
Polestar tar Volvos original mjukvaror och optimerar dom, tillsammans med Volvo.
Bilarna testas på precis samma sett som när Volvo själva tar fram en mjukvara.
Många kanske undrar varför Polestar i vissa fal inte kan erbjuda mjukvaror till vissa motorer, eller att dom inte ger lika hög effekt som andra firmor.
Svaret är ganska enkelt: Motorerna klarar inte mer effekt.
Tex, BSR erbjuder trim till en 1,6D!?
Med Polestar åker du glatt ner & typar om din bil utan att varken få högre försäkringspremie eller höjd skatt.

Det är förövrigt ganska skratt retande när BSR går ut i media och gråter över att dom inte längre kommer åt Volvos nycklar.
Vad det handlar om är att dom inte kan ”lösenordet” till syrenheten och på så sett inte kan ta ut original mjukvaran.. låter det som ett skysst sett att bedriva verksamhet?

Jo visst assistans gäller bara tills bilen har rullat i 11:a år.
Tråkigt att du har haft problem med Bilia, personligen har jag väldigt bra kontakt med min Auktoriserade verkstad, servar även våran ”gamle” snart 14år gamla bil där.
En liten rolig detalj är att Mekonomen har varit dyrare på precis allt när jag har jämfört dom, så visst gör den söta tjejen i TV rutan att man ”tror” att dom är billigare.

Jag resonerar nog lite annorlunda än dig, en bil som är 8:a år eller äldre skall vara försiktig med, det spelar ingen roll om den är chippad eller original.
V70 Classic -00
S60 D5 Summum -07

torpis

Inlägg av torpis » fre dec 13, 2013 9:42

Muffen skrev: Många kanske undrar varför Polestar i vissa fal inte kan erbjuda mjukvaror till vissa motorer, eller att dom inte ger lika hög effekt som andra firmor.
Svaret är ganska enkelt: Motorerna klarar inte mer effekt.
Du är inne på en väldigt trångsynt linje. Alla motorer har marginaler, alla motorer går att trimma. Vissa mer vissa mindre. Anledningen beror till största säkerhet oftast inte på hållbarhet utan andra faktorer. Du säger tex att skatt och försäkring blir samma, men det bygger ju på att man håller sig inom vissa ramar för effekt och utsläpp.

1.6d är kanske miljöbil och en chippning av den trollar bort 5 år av gratis skatt mm, då är det ju inte lika kul att marknadsföra trim till den motorn längre, eller hur?

Kollar vi på Saabs biopowerpuffror så är dem som alla andra motorer avgascertifierade - på bensin, men inte på etanol, eller alla tänkbara blandningar där i mellan. Någonting som faktiskt BSR gör till sina etanolkonverteringar, så i vissa fall är BSR betydligt MER seriösa än vad biltillverkaren är.

Inte stjäl du Volvos bilar om du på din egen bil tankar luft i däcken från egna kompressorn istället för att köra på originalluften som var med bilen. Inte stjäl du Volvos bilar om du tex monterar dekaler på bilen för att höja utseendet. Du har ju köpt bilen, den är ju din. Så stjäl du Volvos mjukvara om du ändrar på saker i den? Du har ju köpt bilen inkl mjukvara. Ingen på BSR tar någon mjukvara utan de ändrar i DIN mjukvara.

Där emot stjäl man om man laddar ur BSRs ändringar och säljer dem vidare.

Muffen

Inlägg av Muffen » fre dec 13, 2013 9:56

Man kan se på alla saker med olika ögon.
Även jag förstår att skulle BSR Autotech tar fram mjukvaror som gör att motorerna rasar, ja då är det klart att dom inte skulle finnas kvar på marknaden.
Det jag menar är ändå att jag inte skulle vilja att en extern firma fifflar med mina syrenheter, är ju ganska skönt om bilen fungerar som den är tänkt.
Just motorn är en sak, tror inte BSR testar sina bilar i 50grader +- osv.
Inte vill du väll att någon skall in och pilla i SRS styreneheten?

Så du menar att man stjäl när man tar BSR:s ändringar och säljer vidare.
Vad gör då inte BSR som tar Volvos koder ”moddar” dom och säljer vidare, borde inte Volvo få någon slags licens avgift?
Det är ju lite som att göra en cover på en låt, även om du gör om den så är det fortfanande den som skapade låten från början som är upphovsman.

Nu vill inte jag snacka sönder denna tråden.
Vill bara att ni skall tänka över vad som ligger bakom detta.
V70 Classic -00
S60 D5 Summum -07

torpis

Inlägg av torpis » fre dec 13, 2013 11:30

Muffen skrev: Just motorn är en sak, tror inte BSR testar sina bilar i 50grader +- osv.
Det är just det dem gör. På den punkten är den väldigt seriösa, sen håller jag med i annan kritik gällande support och allmän inställning till livet.
Muffen skrev:Så du menar att man stjäl när man tar BSR:s ändringar och säljer vidare.
Ja, då säljer man saker man själv inte äger.
Muffen skrev: Vad gör då inte BSR som tar Volvos koder ”moddar” dom och säljer vidare, borde inte Volvo få någon slags licens avgift?
Men du betalar ju en rätt fet "licensavgift" eller vad vi skall kalla det när du köper bilen. BSR tar inget från Volvo, de tar mjukvaran från din bil som du köpt, gör om den och laddar tillbaka den. En mjukvara som du rimligtvis äger eftersom du köpt bilen med mjukvaran i den. BSRs ändring passar ju just bara i din bil.

3lias

Inlägg av 3lias » lör feb 15, 2014 15:42

torpis skrev:
Muffen skrev: Just motorn är en sak, tror inte BSR testar sina bilar i 50grader +- osv.
Det är just det dem gör. På den punkten är den väldigt seriösa, sen håller jag med i annan kritik gällande support och allmän inställning till livet.
Muffen skrev:Så du menar att man stjäl när man tar BSR:s ändringar och säljer vidare.
Ja, då säljer man saker man själv inte äger.
Muffen skrev: Vad gör då inte BSR som tar Volvos koder ”moddar” dom och säljer vidare, borde inte Volvo få någon slags licens avgift?
Men du betalar ju en rätt fet "licensavgift" eller vad vi skall kalla det när du köper bilen. BSR tar inget från Volvo, de tar mjukvaran från din bil som du köpt, gör om den och laddar tillbaka den. En mjukvara som du rimligtvis äger eftersom du köpt bilen med mjukvaran i den. BSRs ändring passar ju just bara i din bil.
Huvudet på spiken!
Läste igenom hela tråden och du satte verkligen pricken över "i" 'et!

MrV8

Inlägg av MrV8 » mån feb 17, 2014 1:03

Först vill jag säga "Torpis" din bil går verkligen bra, kul att se.

Sen vet jag inte vad jag ska säga om det här med snodd eller ej snodd programvara.
Var väll egentligen inte tråden mening. Men nu när det ändå är på tapeten.

Trimma bilar har många hållit på med så länge bilen funnits.
Egentligen kan man väll då säga att trimma om en motor är också en stöld av tillverkarens grund koncept som ändras.

Tycker egentligen myndigheterna borde mer vara intresserade av att avgaskraven hålls och kan bilen visa i test efter chippning att den släpper ut under gräns värdena då bli godkänd.

Själv tycker jag det är lite kul att det finns åtminstone några olika modifierare av programvaror till turbo bilar. Kul att prova olika programvaror. (Har haft 2 olika programvaror i en tidigare bil jag hade dock inte turbo bil så blev inte lika stort underverk som det blir i turbo bilar, dock olika skillnad på dom och original programvaran som i den modellen inte var kul, framförallt försvann ryckigheten i låg fart som fanns på den modellen, tackar jag dessa 2 program modifierare för)

Har inte chippat min nuvarande bil med turbo. Men måste säga att det är frestande.

Har dock utrett med Volvo att det finns programvara från Polestar till den men kan inte ladda i den i min då min är en årsmodell för gammal då Polestar inte kunnat få tag i en av min årsmodell för att krocktesta den då den bilen måste ha gått under 1500mil vid krocktest tillfället för att myndigheterna ska låta min årsmodell också bli godkänd.

Trist inställning, som gör att jag kan inte få Polestar i min utan blir då tvungen att ta annan programvara från annan tillverkare samt jag kan då inte registrera om bilen heller fast dom egentligen är identiska bara ett år för gammal, vilket jag tycker är lite synd att det ska vara så fyrkantig politik i denna fråga. Men att få lagboken att ändras är väll typ omöjligt.

Då känns det som tur att dom andra finns för oss som inte kan få Polestar.

Skriv svar