Växellådsproblem!

Nyheter, information och diskussion om S60, XC70(01-08), V70(01-08), S80(99-06) och XC90
Skriv svar
hammerin
Inlägg: 63
Blev medlem: tis apr 13, 2010 12:15
Ort: Borlänge

Växellådsproblem!

Inlägg av hammerin » tis dec 03, 2013 22:21

Hej!

Jo såhär är det.

För ca 2 år sedan så byttes min koppling på Volvo p.g.a att den draggade, (lamellen går ej ifrån svänghjulet) I samband med det så byttes även slavcylinder och splinsen infettades noga.

På senare tid har jag problem med att jag svårt att få i ettan och backen när jag ska iväg till jobbet på morgonen. MEN bara ibland!
Jag bytte växellådsolja till Redline MTL. Det kan ha blivit lite bättre men inte nån större förbättring. Jag vet att kopplingen inte draggar då jag har gjort ett test.

Finns det något ställe där någonting kan gå trögt så man kan smörja? Vad kan vara fel?

Snälla hjälp! =)

Tack på förhand!
V70 2.4T 2003

Användarvisningsbild
dasboot
VIP
VIP
Inlägg: 681
Blev medlem: sön jul 05, 2009 9:37
Ort: sthlm

Re: Växellådsproblem!

Inlägg av dasboot » ons dec 04, 2013 16:03

Dåliga syncringar?

Användarvisningsbild
milktrucker
Inlägg: 37
Blev medlem: sön nov 10, 2013 15:37

Re: Växellådsproblem!

Inlägg av milktrucker » ons dec 04, 2013 18:35

dasboot skrev:Dåliga syncringar?
synkringarna bromsar upp kugghjulens delta vilket gör att kuggarnas splines går i varandra när delta(rotationsskillnad) är nära 0.
Backväxel och 1:an läggs i uteslutande från stillastående och då har inte kuggarna i lådan rotationskillnad.
Kan vara som så att M56-lådan från 1991(har hängt med sedan 850-serien) saknar synkronisering på 1:an och backväxeln just eftersom de uteslutande läggs i från stillastående lägen och kuggarna därmed inte har något delta till anslutande kuggar.
Gissar att lamellerna inte släpper helt utan att de endast nuddar varandra och att ingående axel i växellådan har lite rotation vilket gör att kuggarna ej kan skjutas ihop utan att pressa växelföraren för att låta kuggarna bromsa upp rotationskillnaden.
byttes urtrampningslagret samtidigt?
borde inte vara fel på cylindrarna efter så kort tid.
Har samma problem med min låda till o från.
Är ingen expert alls på området, utan tänker logiskt utifrån det jag vet.
V70 2.4 170hk manuell, 2002. Busines-plus: Tonade rutor, svart inr., helskinn och Premium sound HU-803 4xCD växlare
XC70 D5 powertronic, 2006. Ocean Race edition: Mörkgrå inr., tonade rutor, vinge, HU-650 & nivåreglering

hammerin
Inlägg: 63
Blev medlem: tis apr 13, 2010 12:15
Ort: Borlänge

Re: Växellådsproblem!

Inlägg av hammerin » ons dec 04, 2013 21:50

Men jag är nog ganska säker på att lamellen inte kärvar.

När ettan är svår att få i så har jag tvingat i den och dragit tillbaka växelspaken så att den ligger mellan synkningen och att växeln är i...så att den blir i mellanläget. Då känner jag att den inte driver och jag kan släppa upp kopplingen försiktigt säkert 2-3 cm innan växellådan börjar snurra.

Idag hade jag inga som helst problem...konstigt som fasen!
V70 2.4T 2003

torpis
Inlägg: 244
Blev medlem: mån apr 12, 2010 10:26
Ort: Ljungby

Re: Växellådsproblem!

Inlägg av torpis » tor dec 05, 2013 7:47

Bild

hammerin
Inlägg: 63
Blev medlem: tis apr 13, 2010 12:15
Ort: Borlänge

Re: Växellådsproblem!

Inlägg av hammerin » fre dec 06, 2013 17:01

Kung Torpis!

Ska kolla detta! Vad skulle du tippa på att det är som man ska titta på närmare på? Hur kommer man åt bussningarna där nere vid växelspaken?
V70 2.4T 2003

familjenpalm
Inlägg: 43
Blev medlem: lör aug 17, 2013 8:34
Ort: Kävlinge (Skåne)

Re: Växellådsproblem!

Inlägg av familjenpalm » lör jan 11, 2014 15:36

kan vara samma problem som jag har.
De olja upp länkaget först men hjälpte inte och sen bytades växellådsolja. och de e inte bra än
så nu blir de nog att byta hela länkaget.

För om de skulle vara lamellerna som inte släpper då skulle ju det vara likadant i alla växlar men har bara 1:an och backen.

S60T5
Inlägg: 265
Blev medlem: lör jul 04, 2009 20:22
Ort: örebro,har PPC3. S80FT-09

Re: Växellådsproblem!

Inlägg av S60T5 » lör jan 11, 2014 22:01

blir bara så på ettan och backen,kan ju inte vara så mycket annat än att lamellen kärvar på splinsen

hammerin
Inlägg: 63
Blev medlem: tis apr 13, 2010 12:15
Ort: Borlänge

Re: Växellådsproblem!

Inlägg av hammerin » lör jan 11, 2014 22:31

familjenpalm skrev:kan vara samma problem som jag har.
De olja upp länkaget först men hjälpte inte och sen bytades växellådsolja. och de e inte bra än
så nu blir de nog att byta hela länkaget.

För om de skulle vara lamellerna som inte släpper då skulle ju det vara likadant i alla växlar men har bara 1:an och backen.
Skriv gärna hur det blir med ett eventuellt länkagebyte!
V70 2.4T 2003

familjenpalm
Inlägg: 43
Blev medlem: lör aug 17, 2013 8:34
Ort: Kävlinge (Skåne)

Re: Växellådsproblem!

Inlägg av familjenpalm » sön jan 12, 2014 11:26

självklart.

hammerin
Inlägg: 63
Blev medlem: tis apr 13, 2010 12:15
Ort: Borlänge

Re: Växellådsproblem!

Inlägg av hammerin » tis jan 14, 2014 21:59

Mitt problem har så gott som varit som bortblåst under dom dagarna som det inte är kallare än typ +5. Men nu när minusgraderna kryper på så återkommer problemet. Fan va trött jag blir.

Det är någonting med växlarna som "tinar" när bilen blir genomvarm. För när bilen är varm så försvinner problemet. Frågan är bara vad??
V70 2.4T 2003

familjenpalm
Inlägg: 43
Blev medlem: lör aug 17, 2013 8:34
Ort: Kävlinge (Skåne)

Re: Växellådsproblem!

Inlägg av familjenpalm » tor jan 16, 2014 12:12

har precis samma fenomen.
Men den ska in den 30jan så vi får se efter. det där med att lamellen kärvar på splines då skulle det ju märkas lika dant på de andra växlarna?

S60T5
Inlägg: 265
Blev medlem: lör jul 04, 2009 20:22
Ort: örebro,har PPC3. S80FT-09

Re: Växellådsproblem!

Inlägg av S60T5 » tor jan 16, 2014 21:57

lamell som kärvar märks inte så mycket av på 2,3,4,5 :ans växlar..en annan tanke är om det är "fel" sorts fett på splinsen,TS säger ju att det funkar när det är varmare ute eller om motor/låda är varma.

familjenpalm
Inlägg: 43
Blev medlem: lör aug 17, 2013 8:34
Ort: Kävlinge (Skåne)

Re: Växellådsproblem!

Inlägg av familjenpalm » lör jan 18, 2014 11:05

ja jag vet inte vad jag ska tro. Har märkt att när bilen e kall och jag lägger den ur växel och släpper upp kopplingen så gungar bilen fram en aning. enbart vid kallt. Gör alla det? eller de e något med lamellen då? Den är ju dock ur växel...

familjenpalm
Inlägg: 43
Blev medlem: lör aug 17, 2013 8:34
Ort: Kävlinge (Skåne)

Re: Växellådsproblem!

Inlägg av familjenpalm » tor feb 20, 2014 8:17

Så då fungerar bilen som den ska igen.

Det var lamellen som gick trögt. Sorry om jag tvivla tyckte det lät konstigt men jag erkänner att de va så ;)
Axeln var rent torr. Så allt plockades ner och fixades. Fick bytat lamell när det ändå var nere. Den gamla var inte jätte sliten men bättre att byta när allt e nere och då jag drar husvagn så kände jag att de var lika bra.(blir ju lite trixande ibland när den ska in.

Det stora pluset var och e att jag slapp betala för jobbet då jag hade autoconcept garanti dock skulle egentligen inte det innefattat detta jobbet men med tanke på jag klagat sen jag köpte bilen och e inte riktigt tagit tag i problemet så fixa de det.(dem jag köpte av har ingen egen verkstad utan lämnar iväg)

Kan kanske räkna med att detta kommer i framtiden igen misstänker jag.Eller? Vilka årsmodeller blir de så här på? Alla eller just denna årgång?

BHA
Inlägg: 340
Blev medlem: ons aug 31, 2011 12:56
Ort: Göteborg

Re: Växellådsproblem!

Inlägg av BHA » fre feb 21, 2014 7:02

Smörjer man ordentligt med rätt fett så bör det hålla.
Det är inte vilken smörja som helst som används här. Har för mig att det är ett skapligt dyrt litiumfett.
Åtminstone var det det när jag smörjde lamellcentrum i motormonteringen för nio år sedan =)
V70 T4F aut 2013
Honda NTV 650 Revere 1990

BHA
Inlägg: 340
Blev medlem: ons aug 31, 2011 12:56
Ort: Göteborg

Re: Växellådsproblem!

Inlägg av BHA » fre feb 21, 2014 7:25

Fast jag ser nu att man i vida rekommenderas att använda ett sprayfett. Men även specen på detta (CARBAFLO 3631) visar att det inte är vilken WD40 som helst.
V70 T4F aut 2013
Honda NTV 650 Revere 1990

hammerin
Inlägg: 63
Blev medlem: tis apr 13, 2010 12:15
Ort: Borlänge

Re: Växellådsproblem!

Inlägg av hammerin » lör feb 22, 2014 16:07

Skönt att höra att det löste sig!

Det måste ju vara så för mig också, IGEN! Men nu när det har blivit varmare ute så har jag inte upplevt problemet så jag kommer inte att göra något åt detta.

Tycket detta är konstig då mekanikern sa att det skulle vara ett speciellt fett på axeln och inte vilket fett som helst. Verkar ju hålla i ca 2000 mil i alla fall.
V70 2.4T 2003

Användarvisningsbild
Tommy_P
Inlägg: 309
Blev medlem: sön jul 20, 2008 11:31
Ort: Karlstad
Kontakt:

Re: Växellådsproblem!

Inlägg av Tommy_P » lör feb 22, 2014 21:20

fettade in en axel för ett tag sen i samband med svänghjulsbyte, blev fort att den kärvade igen, och jag har gjort det många ggr, dock aldrig med fettet som följer med, vilket jag gjorde denna gång. verkar inte vara nån höjdare...

hammerin
Inlägg: 63
Blev medlem: tis apr 13, 2010 12:15
Ort: Borlänge

Re: Växellådsproblem!

Inlägg av hammerin » sön feb 23, 2014 15:32

Volvos fett verkar ju vara Sveriges största skämt isf!

Vad använder alla andra biltillverkarna för sorts fett? Vilket sorts fett håller bäst rent allmänt?
V70 2.4T 2003

Skriv svar