Suger 18" mer bränsle än 16"?
Suger 18" mer bränsle än 16"?
Har 18" med 235/50 V-format mönster till sommardäcken.
Nu satte jag på mina 16" 215/65 vinterdäck och tycker jag märker stor skillnad på acceleration.
Nu tycker jag den går som spettet i greta till skillnad mot med 18". Hur stor skillnad gör det egentligen?
Bensinförbrukning?Varvtal? Jag som drar mycket tung husvagn, skulle det göra skillnad att byta ner mot 16" för att få upp varvtalet och på så sätt få mer Nm?
Nu satte jag på mina 16" 215/65 vinterdäck och tycker jag märker stor skillnad på acceleration.
Nu tycker jag den går som spettet i greta till skillnad mot med 18". Hur stor skillnad gör det egentligen?
Bensinförbrukning?Varvtal? Jag som drar mycket tung husvagn, skulle det göra skillnad att byta ner mot 16" för att få upp varvtalet och på så sätt få mer Nm?
VO L V O XC70 2,5T || Har DICE med VIDA. Hjälper gärna till.
Re: Suger 18" mer bränsle än 16"?
Hur tänkte du nu? Du har ju fortfarande samma rullomkrets på hjulen och därmed samma varv...
Märker också skillnad på bilen med 19" sommar vs 15" vinter. Den känns piggare med vinterhjulen. Metall är ju tyngre än gummi så det blir några extrakilon att släpa runt på samt att ju större fälgar du har desto trögare blir det att få snurr på.
Märker också skillnad på bilen med 19" sommar vs 15" vinter. Den känns piggare med vinterhjulen. Metall är ju tyngre än gummi så det blir några extrakilon att släpa runt på samt att ju större fälgar du har desto trögare blir det att få snurr på.
Re: Suger 18" mer bränsle än 16"?
Bredden gör väl sitt till med...
Frågan är om det inte gör mer än ett par kg hit eller dit.
/Mats
Frågan är om det inte gör mer än ett par kg hit eller dit.
/Mats
Mercedes E270t cdi Avantgarde '05
Volkswagen high Up! '13
Volkswagen high Up! '13
Re: Suger 18" mer bränsle än 16"?
Även jag märker skillnad när jag slänger på mina 16" vinterhjul (205/55-16") mot mina 18" sommarhjul (225/40-18"). Framförallt sjunker förbrukningen, men baksidan är att bilen blir degig och oprecis på vägen. Vill inte ens tänka på hur svampig den skulle bli med 15"... 
//Brådhis

//Brådhis
Re: Suger 18" mer bränsle än 16"?
Håller med till fullo!*Brådhis* skrev:Även jag märker skillnad när jag slänger på mina 16" vinterhjul (205/55-16") mot mina 18" sommarhjul (225/40-18"). Framförallt sjunker förbrukningen, men baksidan är att bilen blir degig och oprecis på vägen. Vill inte ens tänka på hur svampig den skulle bli med 15"...
//Brådhis
Re: Suger 18" mer bränsle än 16"?
Klart det är så![Driver] skrev:Håller med till fullo!*Brådhis* skrev:Även jag märker skillnad när jag slänger på mina 16" vinterhjul (205/55-16") mot mina 18" sommarhjul (225/40-18"). Framförallt sjunker förbrukningen, men baksidan är att bilen blir degig och oprecis på vägen. Vill inte ens tänka på hur svampig den skulle bli med 15"...
//Brådhis
På V70:in blir det stor skillnad mellan 17".arna (215/45/17) och vinterdäcken som enbart är 15" (185/65/15), då är det självklart dubbat.
V70 Classic -00
S60 D5 Summum -07
S60 D5 Summum -07
Re: Suger 18" mer bränsle än 16"?
Ska fan leta upp ett par 16" till sommaren. Sen jag bytte till vinterdäck har förbrukningen sjunkit från 1,31 till 12,6 på en tank!
VO L V O XC70 2,5T || Har DICE med VIDA. Hjälper gärna till.
Re: Suger 18" mer bränsle än 16"?
Breda däck i kombination med V mönster är väl ren katastrof om man tänker på bränselförbrukning
Re: Suger 18" mer bränsle än 16"?
Kör 17" på sommaren och 15" på vintern. Drar mindre på vintern och man sitter och gungar fram över alla hålor
__________________________
Volvo V70N '06
Volvo V70N '06
Re: Suger 18" mer bränsle än 16"?
När jag köpte min satt det några kinadäck 17" med v-mönster.
När jag satte på vinterdäcken 15 tum friktion så sjönk förbrukningen nästan 1 dl/mil.
Till våren skaffade jag 15 tums sommarhjul, billigare däck och mindre förbrukning, perfekt på en bruksbil.
När jag satte på vinterdäcken 15 tum friktion så sjönk förbrukningen nästan 1 dl/mil.
Till våren skaffade jag 15 tums sommarhjul, billigare däck och mindre förbrukning, perfekt på en bruksbil.
V70 D3-13
-
- Inlägg: 43
- Blev medlem: lör aug 17, 2013 8:34
- Ort: Kävlinge (Skåne)
Re: Suger 18" mer bränsle än 16"?
ligger på 0,8-0,9 med 195/65-15 på min v70 2,4 170 02:a.
tycker de e bra snitt för de jag kör.
aldrig mer stora fälgar pga stötighet och pris på däck.
tycker bilen går stabilt med 15"
tycker de e bra snitt för de jag kör.
aldrig mer stora fälgar pga stötighet och pris på däck.
tycker bilen går stabilt med 15"
Re: Suger 18" mer bränsle än 16"?
Stabilt mer 15"!? Hoppas du skojar?familjenpalm skrev:ligger på 0,8-0,9 med 195/65-15 på min v70 2,4 170 02:a.
tycker de e bra snitt för de jag kör.
aldrig mer stora fälgar pga stötighet och pris på däck.
tycker bilen går stabilt med 15"
Min bil är ganska läskig att köra första veckan med just 15" vinterhjul innan man vänjer sig. Allra helst på motorväg när man ska byta fil. Bilen kränger och känns allmänt ostabil.
Re: Suger 18" mer bränsle än 16"?
Med större hjul kommer ökad ofjädrad vikt, som jag tror påverkar förbrukningen negativt?
Men det går ju inte att åka små fälgar ändå, ser ju så tanigt och illa ut.
Men det går ju inte att åka små fälgar ändå, ser ju så tanigt och illa ut.
Re: Suger 18" mer bränsle än 16"?
Ca 10 % av bilens luftmotstånd kommer från däcken.
Smalare däck ger alltså lägre luftmotstånd och lägre förbrukning, framförallt i högre hastigheter.
Smalare däck ger alltså lägre luftmotstånd och lägre förbrukning, framförallt i högre hastigheter.
V70 T4F aut 2013
Honda NTV 650 Revere 1990
Honda NTV 650 Revere 1990
Re: Suger 18" mer bränsle än 16"?
Det är nog rullmotstånd du tänker på i såna fall...
Re: Suger 18" mer bränsle än 16"?
Och resterande 90% av rullmotståndet kommer då från...?Dekagon skrev:Det är nog rullmotstånd du tänker på i såna fall...

Jag tror nog han menade precis som han skrev, dvs att luftmotståndet påverkas av bredden på däcken.
//Brådhis
Re: Suger 18" mer bränsle än 16"?
Har ni mätt skillnaden i omkrets eller skillnad i exakt fart med GPS mellan de olika däcken?
Vår bil har ca 3-4% skillnad i hastighet vid indikerade 100km/h mellan vinter och sommardäck enligt GPS testat samma dag på samma raksträcka, lustigt nog har ena uppsättningen ca 4% lägre förbrukning.
De däck med högre indikerad hastighet, vinterdäcken, går alltså något billigare i färddatorn.
Jag tvivlar inte på att det finns skillnader i förbrukning mellan däck men att den kanske inte är så stor som många gör gällande.
Att det skulle skilja 10-20% i verklig förbrukning mellan olika däck (som några av mina vänner många påstår) när allt annat är lika känns nästan svårt att förklara tekniskt.
Att en däcksbreddökning på 2-3 cm skulle öka rull/vindmotståndet så mycket tvivlar jag alltså på.
Vår bil har ca 3-4% skillnad i hastighet vid indikerade 100km/h mellan vinter och sommardäck enligt GPS testat samma dag på samma raksträcka, lustigt nog har ena uppsättningen ca 4% lägre förbrukning.
De däck med högre indikerad hastighet, vinterdäcken, går alltså något billigare i färddatorn.
Jag tvivlar inte på att det finns skillnader i förbrukning mellan däck men att den kanske inte är så stor som många gör gällande.
Att det skulle skilja 10-20% i verklig förbrukning mellan olika däck (som några av mina vänner många påstår) när allt annat är lika känns nästan svårt att förklara tekniskt.
Att en däcksbreddökning på 2-3 cm skulle öka rull/vindmotståndet så mycket tvivlar jag alltså på.
Re: Suger 18" mer bränsle än 16"?
Nja, om man väger ett par 16" fälgar med däck på och väger ett par 18" med däck så är nog det ganska stor skillnad i kg. Och tar du då 4 st så ökar vikten samtidigt som motorn ska vrida runt något som är större och bredare. Och det gör nog en stor skillnad i förbrukning. Och speciellt när man märker på accelerationen att den blir kraftigare med mindre däck så är det rimligt.
VO L V O XC70 2,5T || Har DICE med VIDA. Hjälper gärna till.
Re: Suger 18" mer bränsle än 16"?
Du har vägt dessa?
Skillnaden blev?
Och vikten på hjulen har så stor betydelse för förbrukningen?
Om en bensinbil tar (exempelvis) 10 l för att köra 10 mil (10km/l och 100km/h under en timme alltså) så har vi något att räkna på.
Denna bil konsumerade alltså 10l eller runt 7500g vilket med en BSFC på 300g per kWh (realistiskt) betyder att den behöver ca 25Kw i medeleffekt för att driva fordonet i 100km/h.
Nu ska vi minska förbrukningen med 20% med hjälp av däcksbyte, bilen är i övrigt exakt lika som förr och körcykeln lika så.
Det är då frågan om en minskning av effektbehovet vid 100km/h med 5 kW!!!! eller en energibehovsminskning på 5kWh på en timme.
Jag är skeptisk........
Skillnaden blev?
Och vikten på hjulen har så stor betydelse för förbrukningen?
Om en bensinbil tar (exempelvis) 10 l för att köra 10 mil (10km/l och 100km/h under en timme alltså) så har vi något att räkna på.
Denna bil konsumerade alltså 10l eller runt 7500g vilket med en BSFC på 300g per kWh (realistiskt) betyder att den behöver ca 25Kw i medeleffekt för att driva fordonet i 100km/h.
Nu ska vi minska förbrukningen med 20% med hjälp av däcksbyte, bilen är i övrigt exakt lika som förr och körcykeln lika så.
Det är då frågan om en minskning av effektbehovet vid 100km/h med 5 kW!!!! eller en energibehovsminskning på 5kWh på en timme.
Jag är skeptisk........
- milktrucker
- Inlägg: 37
- Blev medlem: sön nov 10, 2013 15:37
Re: Suger 18" mer bränsle än 16"?
Har också en sådan bil, men jag kör den på ca 0,75 när jag kör landsväg i 68 km/h.familjenpalm skrev:ligger på 0,8-0,9 med 195/65-15 på min v70 2,4 170 02:a.
tycker de e bra snitt för de jag kör.
aldrig mer stora fälgar pga stötighet och pris på däck.
tycker bilen går stabilt med 15"
XC70'n har 235/55/R17 som sommardojor och 215/65/R17 som vinterkängor. Efter att ha bytt till de smalare vinterdäcken sjönk faktiskt förbrukningen 0,4 dl/mil på landsväg. Trodde inte att det skulle göra så stor skillnad på en 2-tons bil med dieselmotor.
Blev faktiskt förvånad av att det är så stor prisskillnad på däck mellan V70 och xc70
V70 2.4 170hk manuell, 2002. Busines-plus: Tonade rutor, svart inr., helskinn och Premium sound HU-803 4xCD växlare
XC70 D5 powertronic, 2006. Ocean Race edition: Mörkgrå inr., tonade rutor, vinge, HU-650 & nivåreglering
XC70 D5 powertronic, 2006. Ocean Race edition: Mörkgrå inr., tonade rutor, vinge, HU-650 & nivåreglering