Byte av fjäderbussningen, behövs en ny framvagnsinställning?

Nyheter, information och diskussion om S60, XC70(01-08), V70(01-08), S80(99-06) och XC90
Skriv svar
Användarvisningsbild
dasboot
VIP
VIP

Byte av fjäderbussningen, behövs en ny framvagnsinställning?

Inlägg av dasboot » ons sep 18, 2013 17:41

Ok, i sommras så bytte jag länkarmar, styrleder och stabstagen. Har nu fått ett klonkande ljud som uppstår vid ojämn väg eller om man svänger så bilen gungar. Körde förbi gds hallen och lyffte upp bilen. Hade då två trasiga plastklips för bromsröret som går under grenröret så de slog ihop med varandra, tyckte även att upphängningen för avgasystemet var slapp.
Klipsen är beställda och jag får gummibussningarna för avgasystemet imorgon. Köpte även nya fjäderbussningar:
Bild

Om jag fattar det rätt så lossar jag stabstaget, muttrarna på toppen och sedan de två bultarna under stabstaget:
Bild

Sen är jag jag osäker på hur mycket mer som måste demonteras, behöver jag ha en spännare för att spänna ihop fjäder för att få ihop allt igen?
http://www.backspegeln.com/tips_fjader.asp

Samt behöver jag göra en ny framvagnsinställning?
Fjäderbenet får man loss genom att lossa kränghämmarstaget, notera att ett spett eller liknande behövs för att kunna bryta ner kränghämmaren så man får oss staget. Sen lossar man bara dem 2 genomgåender bultarna som fäster fjäderbenet i kongen (alltså i undre änden av benet), Se till att stöttat upp länkarmen. Och sen lossar man dem 3 bultarna som håller i fjäderbhenet i ovankant som syns om man öppnar huven. Då kan man krångla ut fjäderbenet ur hjulhuset.

Man måste spänna ihop fjädern och även komma ihåg att lufta stötdämparen och sen hålla den så lodrätt som möjligt innan man sätter ihop delarna till fjäderbenet och monterar ihop det igen. Det är ju aldrig fel med en inställning, speciellt om det va längesen det gjordes sist. Men märker man upp hur benet satt så kan man klara sig från inställning.
Samt kan man köra bilen utan att riskera att pajja den mer? Ska åka fram & tillbaka till norrköping i helgen. Klonkandet uppstod i tisdags så det är inget som har funnits länge....

Användarvisningsbild
dasboot
VIP
VIP

Re: Byte av fjäderbussningen, behövs en ny framvagnsinställn

Inlägg av dasboot » tor sep 19, 2013 20:44

Slutet gott allting gott. Låsmuttern som följde med mitt biltema stabstag var ingen "låsmutter", den såg ut som det men funktionen saknades. Så den hade gängat ur sig typ ett varv och satt därför inte fast. Så med nytt övre bakre motorfäste, nedre främre och med stabstaget fastskruvat så är klonket borta. :)

Användarvisningsbild
nvanova

Inlägg av nvanova » fre sep 20, 2013 8:39

Tjena

Om du får för dig att byta bussningarna vid fjäderbenet, mitt tips är att plocka ner hela hubben utan att lossa själva stötdämparen, alltså, lossa och hängupp bromsok, abs-givare, stabstag, styrstag, drivknuten, spindelleden och sedan dra loss den från länkarmen, sedan sätter du en domkraft under "hubben"( stora klumpen där hjulnavet sitter) så att du får avlastningskydd, sedan kan du säkert släppa på skruvarna under huven som håller fjäderbenet och demontera det hela säkert, detta betyder att när du återmonterar så borde det vara säkert att köra vidare utan ny hjulinstälning/framvagnsinställning.

Eller så gjorde jag, sedan kollade jag med några olika verkstäder om de ansåg att det behövdes någon ny inställning, deras kommentar var "det var ju omständigt, men givetvis kan man göra så för att undvika att förändra inställningarna"

Jag har inte sett någon förändring i varken körsätt eller slitage på däcken däremot så är det inget oväsen när man kör i ojämnheter :-D :cheers:
//Tompa

BHA

Inlägg av BHA » mån sep 23, 2013 9:01

Enligt metoden för detta jobbet så skall man mäta upp måttet från spindels övre kant till fjäderbenets bakkant (svårt att förklara) med ett skjutmått.
Jag gjorde så och lyckades återmontera grejerna med ca 0,1 mm diff. Har inte gjort någon inställning sedan dess och har kört några tusen mil utan några märkbara problem.
V70 T4F aut 2013
Honda NTV 650 Revere 1990

Skriv svar