4-hjulsinställning, bra eller anus?

Nyheter, information och diskussion om S60, XC70(01-08), V70(01-08), S80(99-06) och XC90
Skriv svar
S.t.r.a.n.D
Kontakt:

4-hjulsinställning, bra eller anus?

Inlägg av S.t.r.a.n.D » mån jul 29, 2013 7:42

Kan inte mycket om hur man ska läsa av värden osv efter en 4-hjulsinställning. Hur ser detta ut? Är det OK?

Det jag funderar över är att det högst upp står Nuvarande mätningar, det tolkar jag som efter inställningen, och att det är ett rött värde?

Gjorde denna i okt -12 men trodde inte jag fick nått papper, hittade det nu då jag skulle sätta in nya besiktningspappret (=grönt ljus).
Som ni kanske har läst tidigare så har jag ett väldigt skumt fel i form av vibrationer, som inte alls märks med 16" vinterdäck. Känns lite i högre farter med 17" sommardäck och känns hela tiden i alla farter med 18" sommar.

Kan inte säga att det är exakt samma tidpunkt men det var där på hösten det började vibrera.
Om detta är fel, kan det göra att jag fått vibrationer?

Gjorde 4-hjulsinställningen för jag hade bytt yttre styrleder.

Bild
//Mattias || Volvo V70N D5 AWD Summum '06

Användarvisningsbild
tobzter

Re: 4-hjulsinställning, bra eller anus?

Inlägg av tobzter » mån jul 29, 2013 10:24

Höger bak camber är ju helt åt skogen

Mvh / Tobzter

S.t.r.a.n.D
Kontakt:

Inlägg av S.t.r.a.n.D » mån jul 29, 2013 12:26

Jaa som jag utläser det också.
Fråga 1: Hur skulle du tolka det översta "Nuvarande mätningar", att det är före eller efter? Det där är det enda pappret jag fick tydligen.

Fråga 2: Om det där är inställningarna jag kör runt med, kan de orsaka mina vibrationer?

Användarvisningsbild
*Brådhis*

Inlägg av *Brådhis* » mån jul 29, 2013 13:02

Kolla i min tråd om min V70 så kan du jämföra med mina värden.

//Brådhis

Användarvisningsbild
tobzter

Inlägg av tobzter » mån jul 29, 2013 13:05

Hmmm..tolkar man Att de står Nuvarande mätningar så tycker man att de borde vara innan dom började med inställningarna.men är de bara de pappret du fått så borde de vara resultatet efter inställning. .hmm svårt å veta .camber bak ska inte göra några vibrationer i bilen.För ja har -2.0 i camber bak på min v70 å där e de inga vibrationer.. Obalans i däcken?

Mvh / Tobzter

S.t.r.a.n.D
Kontakt:

Inlägg av S.t.r.a.n.D » mån jul 29, 2013 13:41

tobzter skrev:Hmmm..tolkar man Att de står Nuvarande mätningar så tycker man att de borde vara innan dom började med inställningarna.men är de bara de pappret du fått så borde de vara resultatet efter inställning. .hmm svårt å veta .camber bak ska inte göra några vibrationer i bilen.För ja har -2.0 i camber bak på min v70 å där e de inga vibrationer.. Obalans i däcken?

Mvh / Tobzter
Jaa det går ju att tolka på olika sätt. Men eftersom jag fått de där och läser det efter allt är klart så borde det ju vara efter hjulinställningen tycker jag.

Okej, det var ju synd, kan man säga. Annars hade jag kanske haft en ledtråd.
Nej, inget fel på däck/fälg.

Användarvisningsbild
dasboot
VIP
VIP

Inlägg av dasboot » mån jul 29, 2013 14:58

Alla firmor jag har varit hos står ju dina värden som bilen hade innan den kom in och sedan vad de blev efter inställningen.

Camber bak är angivet till min -1* och max +1*

Användarvisningsbild
Loci
VIP
VIP

Inlägg av Loci » mån jul 29, 2013 15:03

S.t.r.a.n.D skrev:
tobzter skrev:Hmmm..tolkar man Att de står Nuvarande mätningar så tycker man att de borde vara innan dom började med inställningarna.men är de bara de pappret du fått så borde de vara resultatet efter inställning. .hmm svårt å veta .camber bak ska inte göra några vibrationer i bilen.För ja har -2.0 i camber bak på min v70 å där e de inga vibrationer.. Obalans i däcken?

Mvh / Tobzter
Jaa det går ju att tolka på olika sätt. Men eftersom jag fått de där och läser det efter allt är klart så borde det ju vara efter hjulinställningen tycker jag.

Okej, det var ju synd, kan man säga. Annars hade jag kanske haft en ledtråd.
Nej, inget fel på däck/fälg.
Det är efter hjulinställningen, på det pappret jag har på min står det "före mätningar" och nedanför står det "nuvarande mätningar".
Jag plockade fram mina papper från när jag gjorde en sådan på min i jan-12,och såg då att mina cambervärden bak var också lite konstiga.
Tror jag kör ner till Volvos däckcenter här i stan som gjorde inställningen och ber om en förklaring .
S60 T5 -02

Användarvisningsbild
*Brådhis*

Inlägg av *Brådhis* » mån jul 29, 2013 15:11

*Brådhis* skrev:Kolla i min tråd om min V70 så kan du jämföra med mina värden.

//Brådhis
Skrev lite flummigt ser jag, vad jag (i tanken...) menade var att du kan, utöver att se mina värden, även se vad gränsvärdena är på det papper jag lagt upp där. Tänkte om du ville se om nå´t av dina värden är nära gränsen...

//Brådhis

S.t.r.a.n.D
Kontakt:

Inlägg av S.t.r.a.n.D » mån jul 29, 2013 16:30

Har kollat din nu och jag ligger ju bra utanför gränsen.

Användarvisningsbild
dasboot
VIP
VIP

Inlägg av dasboot » mån jul 29, 2013 20:43

S.t.r.a.n.D skrev:Har kollat din nu och jag ligger ju bra utanför gränsen.
Dvs antingen så är inställningen dåligt gjord eller så är något trasigt. Mina länkarmar och p-ändar var dåliga fram så firman jag var på ville inte ta på sig jobbet om jag inte bytte dessa. Vilket jag gjorde själv och fick fina värden efter det. Du är som sagt utanför volvos gränsvärden och de ska säga till då det inte är rätt gjort.

S.t.r.a.n.D
Kontakt:

Inlägg av S.t.r.a.n.D » mån jul 29, 2013 21:24

Det är ju det som är så sjukt att dom inte sa nått. Som jag skrev så fick jag inte ens protokollet i handen. Det var i instruktionsboksväskan och jag hittade det idag efter besiktningen när jag skulle sätta in pappret. Och nu är det ju för länge sen för att påpeka det.

Jag förstår ju att jag bör göra en ny inställning. Men håller ni andra med om att detta inte kan ge vibrationer?

Användarvisningsbild
dasboot
VIP
VIP

Inlägg av dasboot » tis jul 30, 2013 14:14

S.t.r.a.n.D skrev:Det är ju det som är så sjukt att dom inte sa nått. Som jag skrev så fick jag inte ens protokollet i handen. Det var i instruktionsboksväskan och jag hittade det idag efter besiktningen när jag skulle sätta in pappret. Och nu är det ju för länge sen för att påpeka det.

Jag förstår ju att jag bör göra en ny inställning. Men håller ni andra med om att detta inte kan ge vibrationer?
Cambervinkel påverkar bara lutningen av hjulet. Men om de inte kunde justera det ordentligt så är det ett tecken på att något i hjulupphängningen kan vara dåligt. Det felet kan orsaka vibrationer, inte själva cambervinkeln

S.t.r.a.n.D
Kontakt:

Inlägg av S.t.r.a.n.D » tis jul 30, 2013 15:16

Okej, tack för tipsen.

Användarvisningsbild
Henrik Wingmyr
Kontakt:

Inlägg av Henrik Wingmyr » tis jul 30, 2013 15:19

Tänkte bara lägga in en fotonot ;)

Värderna på Brådhis protokoll är angivna i mm och Grader/min
Medans alla dina värden är bara Grader/min

Vart har du vibrationerna? Bak eller fram? (Orkar inte leta efter din tråd ;) :D )

S.t.r.a.n.D
Kontakt:

Inlägg av S.t.r.a.n.D » tis jul 30, 2013 15:27

Okej.
Upplever det som att det kommer bakifrån. Lite lite i ratten men det beror nog på att det skakar i hela bilen. Det är inte som att skivorna är skeva.
Har ju till 99% uteslutit däck/fälg då jag provat olika uppsättningar, kan ju inte ha sån otur. Plus att mina 18" som det vibrerar mest med har kört på en annan V70 (2WD) utan vib.

Det jag tycker är mest konstigt är när man ligger konstant 110km/h så kommer det och går...

Användarvisningsbild
Henrik Wingmyr
Kontakt:

Inlägg av Henrik Wingmyr » ons jul 31, 2013 16:08

Då kan det vara en dålig upphängning.
Alltid svårt att sitta här bakom skärmen och "gissa" men du får ta ett brytjärn och riva och slita lite ;)

Och vad jag ser på ditt protokoll så har det inget direkt att göra med obalansen. ;)

S.t.r.a.n.D
Kontakt:

Inlägg av S.t.r.a.n.D » ons jul 31, 2013 19:51

Jaa har funderat på det också. Var ju och besiktade också i måndags och hoppades nästan han skulle påpeka nått, men icket.. :(

Skriv svar