ECM-fel? Bromsfel stanna omgående, växellåda service erf.

Nyheter, information och diskussion om S60, XC70(01-08), V70(01-08), S80(99-06) och XC90
Skriv svar
Jonsson1978

ECM-fel? Bromsfel stanna omgående, växellåda service erf.

Inlägg av Jonsson1978 » tor feb 07, 2013 11:03

Hej, ny på formuet och hoppas att ni kan sprida lite ljus över detta.. Har läst som en tok efter folk med samma problem men behöver ändå lite hjälp.
Har en S80-00 med automat som i förra veckan började få felet ”Bromsfel stanna omgående” hastighetsmätare, varvräknare samt temp i botten och växelindikering fungerar inte, det inträffade första gången på måndag morgon. Räckte, som för många andra, med att stänga av och starta motorn så verkade allt normalt igen. Eftersom jag jobbar på Volvo PV tog jag den till min mek och pratade med honom men eftersom det inte var ”akut” så ville han boka in tid. Jag fick felet 2 ggr på vägen till jobbet och 2 ggr på vägen hem.
Sedan gick bilen utan att problemet uppstod både tisdag och onsdag för att sedan återkomma på torsdag igen och då även med ”Växellåda service erfordras”. Efter jobbet på fredag åkte jag till en liten verkstad för att läsa felkoder, följande hittades:

Motor
902A – kommunikation gasspjällsenhet, signal saknas (intermittent)
922A – farthållare orimligt värde (intermittent)
E003 – Styrenhetskonfigureringsfel (intermittent)
720A – kommunikationsfel med immobiliserstyrenhet (intermittent)
ABS
0093 – Kommunikationsfel (intermittent)
0095 – Kommunikationsfel (intermittent)
DIM
Inget fel
Växellåda
E000 – Styrdon växellåda, kommunikationsfel (Permanent)
E003 – Styrenhetskonfigurationsfel (Permanent)
CEM
1A5B – Kommunikation med SWM (intermittent)
E000 – Kommunikationsfel mellan CAN och ECU (intermittent)
1A5D – Kommunikation med ETM, elektronisk gasspjälsmodul (intermittent)

Alla dessa kunde raderas och efter det gick bilen perfekt igen hela vägen hem.

Startar på måndag morgon och ”Bromsfel Stanna omgående” kommer igen på vägen till jobbet. Läste runt på forum och hittade såklart ABS-modulen men även att dragkrokskontakten kunde spöka så den kopplades ur på måndag kväll, och efter det verkade allt ok (glad igen). Åkte in och läste/raderade felkoder igen på tisdag efter den ”fixen” men felet återkom igen (broms + växellåda) (ledsen igen).
Några ggr har även bilen startat för att efter 2 sek dö – immobiliser misstänks ju då..
Igår lämnades bilen in till Volvo för Service och felsökning. Fick bromsfelet på vägen till jobbet så det kändes bra att dom kanske kunde se vad som var fel. Meken ringer och hittar inget fel säger han så vi får köra lite till och återkomma (konstigt eftersom felet kom 2h innan). Han gör service och efter det startar inte bilen, läser då felkoder och hittar:
ECM 720A – immobilliser
+ styrenhetskonfigureringsfel.
Han trodde då at det kunde gå att rätta till med att lägga in programvaran igen men detta gick inte att göra. Fel på motorstyrenhet är deras tips, kostnad at byta är 10ksek!!
Jag frågar då om detta kan orsaka bromsfelet och växellådsfelet och han säger att ABS-boxen är den första som reagerar på att ngt är fel så fel på ECM kan utlösa detta.
Vänder mig nu till er på forumet, vad tror ni – är det ECM eller ABS eller kanske båda? Eller kan det vara jordfel till ngn styrenhet, glappkontakt? Några gånger när bromsfelet kommit har bilen gått lite dåligt, hackar.
Vill ju gärna vara rätt säker på att det är ECM som måste bytas innan man lägger ut 10ksek, speciellt eftersom Volvo ju inte är 100% säkra (ngt man kanske inte kan begära såklart eftersom dom ju inte rivit isär alla kablar och kollat dom)

Mycket info men hoppas att ni har överseende med det :)

Användarvisningsbild
wissel
VIP
VIP

Re: ECM-fel? Bromsfel stanna omgående, växellåda service erf

Inlägg av wissel » tor feb 07, 2013 11:25

Status på ditt Batteri ?
XC 90, 2,5 T, 2003. 21 700 mil.
Reg.nr: PPC xxx

Jonsson1978

Inlägg av Jonsson1978 » tor feb 07, 2013 12:10

Har mätt batteriet:
c:a 12,5 V när motorn är av och c:a 14-14.5 när motorn är igång.

Så det borde väl vara helt ok tycker jag, eller?

Användarvisningsbild
wissel
VIP
VIP

Inlägg av wissel » tor feb 07, 2013 12:29

Några ledtrådar runt batterispänning :
0% 11,92 volt
10% 12,00 volt
20% 12,08 volt
30% 12,16 volt
40% 12,24 volt
50% 12,32 volt
60% 12,40 volt
70% 12,48 volt
80% 12,56 volt
90% 12,64 volt
100% 12,72 volt
Voltmässigt verkar det okej, åk till en Mack o be att få låna en Belastningsmätare....
När det " haglar" felmeddelanden kan det ibland vara just Batterifel.....
XC 90, 2,5 T, 2003. 21 700 mil.
Reg.nr: PPC xxx

BHA

Inlägg av BHA » tor feb 07, 2013 12:53

Undrar hur dina CAN-ledningar mår. Man blir misstänksam med så många kommunikationsfelkoder.
V70 T4F aut 2013
Honda NTV 650 Revere 1990

Jonsson1978

Inlägg av Jonsson1978 » tor feb 07, 2013 18:10

Ska försöka kolla lite styrenheter på lördag. Hur mäter man Can-ledningar bäst? Läste att man kan mäta via obd-kontakten, stämmer det? Resistans = 60ohm då är ledningen ok?

Alla tips på vad som kan va fel på bilen mottages tacksamt. Ska även se till att kolla batteriet för att kunna utesluta det. Funderade på att skicka knappt abs-enheten för test också, är den ok så kostade det ju bara 250:-.

Jonsson1978

Inlägg av Jonsson1978 » fre feb 08, 2013 19:20

Imorgon tänkte jag kolla styrenheter och känna runt på kontakter.
Jordfel skulle kunna vara en sak som spökar kanske:
Vet någon vilka jordpunkter man speciellt bör kolla som har med styrenheterna att göra, ECM, CEM, ABS främst..
Tack på förhand!

BHA

Inlägg av BHA » fre feb 08, 2013 20:00

Kolla elschemat för jordpunkter och spänningsmatningar till styrenheterna. De brukar finnas flera per styrenhet. Söker du lite på forumet hittar du länken till någon sida där alla scheman finns. Lycka till!
V70 T4F aut 2013
Honda NTV 650 Revere 1990

Jonsson1978

Inlägg av Jonsson1978 » mån feb 11, 2013 19:46

hej, liten update.

Köpte mig en haynes, kontaktspray samt ordnade garage i lördags.
Startade på 4:e försöket på lördag morgon (gick i 2s varje gång och dog sen).

Monterade sedan bort abs-styrenhet och kollade anslutning - såg väl ok ut.

Plockade även bort vad jag tror är antennringen (plastbit med grön kontakt som sitter monterad runt tändningslåset). se bifogad bild.
Kollade även lite säkringar men hittade inga fel. Kontakter till CEM och ECM såg ok ut. Jordpunkterna likaså.
Duschade med kontaktspray i kontakten till antennringen (om det nu var den), och sedan dess har jag kört några turer utan att ha haft problem. Bilen har startat bra varje gång + inga "bromsfel".
Kan det vara så att det var dålig kontakt i antennringen som orsakat mina problem?
Bilagor
kanske_antennring.jpg
kanske_antennring.jpg (18 KiB) Visad 10688 gånger

j-bjork1

Inlägg av j-bjork1 » sön feb 17, 2013 13:10

Byt ABS-styrenhet om den inte redan är bytt.

Jonsson1978

Inlägg av Jonsson1978 » ons feb 20, 2013 13:52

Igår kom felet tillbaka igen när jag tog en sväng. Då har bilen stått några dagar utan start.
Mätte batteriet och det visar 11,72V - med andra ord helt kass. Det bibehåller alltså inte laddning.
Kan mina fel bero på batteriet??
Enda skälet till det skulle väl vara att styrenheterna får sig en knas vid start pga det dåliga batteriet. Vid körning är det väl ändå generatorn som sköter elförsörjningen??

Jonsson1978

Inlägg av Jonsson1978 » tor feb 28, 2013 14:59

Nu har bilen varit inne på privat verkstad och dom läste felkoder (igen) och skickade dessa för analys.
Dom drog kontakten till ABS-styrenheten och läste felkoder igen, alla koderna försvann och kvar fanns bara att kommunikation med ABS saknades från samtliga. Så det verkar till 99,9% vara så att ABS-styrenheten gett upp så den skickas för omlödning.
Förhoppningsvis löst med andra ord.
Lite skillnad i pris också mot att byta ECM för 10kkr som var första budet på Volvo.....

Jonsson1978

Re: ECM-fel trots allt? Bromsfel stanna omgående

Inlägg av Jonsson1978 » fre mar 01, 2013 19:05

NEEEEEEEEEJ, körde bilen utan ABS-styrenhet idag och på väg hem från jobbet dör alla mätare igen och motorn börjar gå lite illa.
Samma symptom som med ABS-styrenheten i med andra ord.

Körde till Autoexperten med bilen som den var och läste felkoder, kunde ej läsa från ECM... suck verkar inte bra.
Stängde av och startade och då funkar allt igen, felkod på ABS (såklart eftersom den är borttagen) men även:
ECM 912A
Den felkoden är väl kommunikation gasspjällsenhet - men det är ju bytt i somras av volvo??
Pratade med volvomek som sa att en annan bil hade dom löst problemet genom att rycka ECM och sätta tillbaka-fast då behöver man specialverktyg, iaf har jag läst mig till det. Någon som kan bekräfta.

ABS styrenheten ska iaf skickas för kontroll, kan ju vara fel på den också.

Någon som har några mer tips?

Användarvisningsbild
nosmoke

Inlägg av nosmoke » fre mar 15, 2013 7:47

Jag har erfarenheter av liknande fel, läs gärna bifogad länk om eländet:
viewtopic.php?f=19&t=17619&start=20

Kolla i främre säkringsdosa / elcentral, vicka/tryck lite på de säkringarna som berör de tjorvande systemen.
Om felkoder sätts eller om motorn stannar så vet du att felen härrör till dålig kontakt för just säkringen/säkringarna.
V70 2.4D Classic Momentum ´07.
NORRA LAPPLAND.... DET ÄR LITE ELJEST!

Peppesthlm

Inlägg av Peppesthlm » ons mar 05, 2014 19:50

Hej Jonsson1978

Hur gick det med din bil?

Jag har precis samma fel och även jag har skickat iväg ABS styrenheten för omlödning!! Felkodder kommer tillbaka, motorn går orent och ibland går det inte att strata bilen förens man har kollpat bort minus polen ett tag. Ska även tilläggas att jag har bytt batteri oxå.

Mvh Peppe

MELO

Inlägg av MELO » lör okt 11, 2014 22:46

Hej!
jag har samma problem med min volvo s80
bytt batteria mn den hjälpte inte vad ska jag göra hur man kan lösa detta broplamet
jag tacka för eras svar?

Skriv svar