Farthållarfel som gick över! V70 D5 -07! *Nu tillbaka igen!*

Nyheter, information och diskussion om S60, XC70(01-08), V70(01-08), S80(99-06) och XC90
Skriv svar
Användarvisningsbild
*Brådhis*

Farthållarfel som gick över! V70 D5 -07! *Nu tillbaka igen!*

Inlägg av *Brådhis* » tis jan 22, 2013 19:38

Häromdagen gick det plötsligt inte att aktivera farthållaren, dvs inte ens CRUISE tändes när man tryckte på knappen.

Läste ut felkoder och fick en felkod på nå´t med bromspedalsgivaren. Raderade den, kollade så den inte återkom direkt, vilket den inte gjorde. Trots detta fungerade det fortfarande inte att aktivera farthållaren. Gick in och käkade hos min pappa och när jag se´n körde iväg igen fungerade allt som det skulle och har fungerat sedan dess utan problem.

Någon som varit med om detta? Felkoden verkade ju kanske inte ha med detta att göra eftersom felet kvarstod trots att jag både raderat den och kollat så den inte återkom. Men kan det vara så att om bromspedalsgivaren sätter felkod så slås farthållaren av helt? Om ja, varför fungerade det fortfarande inte när jag raderat koden?

//Brådhis
Senast redigerad av 1 *Brådhis*, redigerad totalt 0 gånger.

945 classic

Re: Farthållarfel som gick över... V70 D5 -07!

Inlägg av 945 classic » tis jan 22, 2013 22:26

Har hänt mig en gång för ett år sedan, först gick den inte att aktivera för att sedan nästa gång jag körde fungera igen.
Jag läste aldrig ut några felkoder och det har inte hänt nån mer gång på de snart fyra år som jag haft min V70 05.

Mhv Johan

Användarvisningsbild
kallle

Inlägg av kallle » tis jan 22, 2013 22:43

Har även hänt mig några gånger. Första gången i en v70 -97, där så sade kompisarna till mig att bromsljuset fladrade på bilen hela tiden. Jag justerade brytaren för bromsljuset och det försvann, samma sak på s60in. Den borde bara vara att trycka mot bromspedalen.
Snackar om en S60 D -07 ibruktagen juni -06 om inget nämns!

Användarvisningsbild
Henrik Wingmyr
Kontakt:

Inlägg av Henrik Wingmyr » ons jan 23, 2013 3:02

Hade det fenomenet på en av taxibilarna jag körde ibland. En 2,4D -07
Kommer inte ihåg vad den "klagade" på men det hjälpte att köra en stund för att sedan starta om bilen. Behövde inte vända eller så utan bara stängde av och direkt starta.

Användarvisningsbild
*Brådhis*

Inlägg av *Brådhis* » ons jan 23, 2013 11:33

Ok... Verkar alltså förekomma här och där. :)

Fast det här med bromspedalsgivaren är ju lite märkligt. Jag hade förstått om det var så att det inte gick att sätta en hastighet för att den tror att man håller på bromsen, men nu handlar det ju om att det inte hände något när jag tryckte in "cruise"-knappen på ratten. Men kan det möjligen vara så att om givaren fallerar så faller farthållaren bort helt som en säkerhetsgrej?

//Brådhis

Användarvisningsbild
johnnype
Kontakt:

Inlägg av johnnype » ons jan 23, 2013 15:51

*Brådhis* skrev:Ok... Verkar alltså förekomma här och där. :)

Fast det här med bromspedalsgivaren är ju lite märkligt. Jag hade förstått om det var så att det inte gick att sätta en hastighet för att den tror att man håller på bromsen, men nu handlar det ju om att det inte hände något när jag tryckte in "cruise"-knappen på ratten. Men kan det möjligen vara så att om givaren fallerar så faller farthållaren bort helt som en säkerhetsgrej?

//Brådhis
Jomen, farthållaren faller bort om broms eller kopplingsgivaren felar!
Riktiga män har bly i sitt lod!

Användarvisningsbild
Robbin Finell

Inlägg av Robbin Finell » ons jan 23, 2013 16:46

På min lastbil ( Också en Volvo ) så kommer detta problem nästan dagligen, och då hjälper det som tidigare skrivet bara att stanna och starta om bilen typ.
Robbin "Fearsy" Finell | Volvo XC90 T6 AWD -04
Bild

Användarvisningsbild
*Brådhis*

Inlägg av *Brådhis* » ons jan 23, 2013 17:45

johnnype skrev:
*Brådhis* skrev:Ok... Verkar alltså förekomma här och där. :)

//Brådhis
Jomen, farthållaren faller bort om broms eller kopplingsgivaren felar!
Ok! Då är det enda märkliga att det först inte hjälpte att radera felkoden... :)

//Brådhis

Användarvisningsbild
johnnype
Kontakt:

Inlägg av johnnype » ons jan 23, 2013 18:58

*Brådhis* skrev:
johnnype skrev: Jomen, farthållaren faller bort om broms eller kopplingsgivaren felar!
Ok! Då är det enda märkliga att det först inte hjälpte att radera felkoden... :)
//Brådhis
Jo, men du måste göra en "körcykel" efter att du raderat va? Vida nämner nåt om att man ska starta motorn och varva 2000rpm under något antal sekunder och sedan stänga motorn efter du raderat felkoder.
Riktiga män har bly i sitt lod!

Användarvisningsbild
*Brådhis*

Inlägg av *Brådhis* » ons jan 23, 2013 19:35

johnnype skrev:
*Brådhis* skrev: Ok! Då är det enda märkliga att det först inte hjälpte att radera felkoden... :)
//Brådhis
Jo, men du måste göra en "körcykel" efter att du raderat va? Vida nämner nåt om att man ska starta motorn och varva 2000rpm under något antal sekunder och sedan stänga motorn efter du raderat felkoder.
Visst sjutton, det har jag ju faktiskt läst nå´nstans när jag tänker efter. :oops: Jag vred ju bara igång bilen och testade, stängde av och kollade så koden ej återkommit. Dåså, då är ju mysteriet utrett! :D Återkommer felet får jag helt enkelt byta givaren... Case closed! :D

//Brådhis

monatius

Inlägg av monatius » mån jan 28, 2013 13:57

Jag har/hade(?) problem med kopplingspedalsgivaren för farthållaren, samma symptom som i tråden att den inte gick att aktivera. Jag sprutade upp en massa 5-56 på givaren och har inte haft problem under 1 år nu. :shock:
Kör: Volvo V70 2.4T, 2001

Användarvisningsbild
*Brådhis*

Inlägg av *Brådhis* » mån jan 28, 2013 14:17

monatius skrev:Jag har/hade(?) problem med kopplingspedalsgivaren för farthållaren, samma symptom som i tråden att den inte gick att aktivera. Jag sprutade upp en massa 5-56 på givaren och har inte haft problem under 1 år nu. :shock:
Jag har automat... :D

//Brådhis

Användarvisningsbild
*Brådhis*

Inlägg av *Brådhis* » mån mar 18, 2013 18:12

Nu är felet tillbaka igen... Både igår och idag! :(

//Brådhis

Skriv svar