Oljud från bakvagnen

Nyheter, information och diskussion om S60, XC70(01-08), V70(01-08), S80(99-06) och XC90
Skriv svar
Hellman

Oljud från bakvagnen

Inlägg av Hellman » ons nov 28, 2012 15:08

Hej.
Har en XC90 - 08 och har ett visst oljud från bakvagnen. Det knackar till eller knäpper (tycker det låte lite som när en sten skjuts ivåg från däcket, svårt att beskriva ljudet). Hörs bara vid låga hastigheter, typ upp till 50. Kanske att det låter vid högre hastigheter också men att vindbrus och vägljud överröstar det. Det låter inte speciellt vid gupp utan låter även när man åker på hyffsat slät väg.
Jag tog av bakdäcken igår för att kolla lite och ryckte och drog i stag och dämpare utan att hitta något speciellt förutom bussningen på bilden:
Bild
Bild

Ska det se ut så när bilen är upphissad? Bussningen slöt sig mer när bilen stod på marken igen och eftersom det var likadant på båda sidor så kanske det är så det ska vara.

Några andra förslag vad det kan vara?
Är ingen fena på bilar...

Alf

Inlägg av Alf » ons nov 28, 2012 18:55

Med risk för att vara tjatig:
Bakhjulslager som så många trådar redan handlar om!
"P2"-Volvobilar med AWD (som din är) har ofta rent löjligt låg livslängd på bakhjulslager och den tunga XC90in har ett lager som en V70AWD.
Jag skulle därför byta lager bak på bägge sidor innan jag felsökte mer om de inte är bytta nyss.
I värsta fall kvarstår ljudet men då har du nya lager vilket snart ändå behövdes.
De är "inte så dyra" (ca 1700:- st) och för att vara hjullager är de mycket lätta att byta.

Användarvisningsbild
Henrik Wingmyr
Kontakt:

Inlägg av Henrik Wingmyr » ons nov 28, 2012 20:02

Alf skrev:Med risk för att vara tjatig:
Bakhjulslager som så många trådar redan handlar om!
"P2"-Volvobilar med AWD (som din är) har ofta rent löjligt låg livslängd på bakhjulslager och den tunga XC90in har ett lager som en V70AWD.
Jag skulle därför byta lager bak på bägge sidor innan jag felsökte mer om de inte är bytta nyss.
I värsta fall kvarstår ljudet men då har du nya lager vilket snart ändå behövdes.
De är "inte så dyra" (ca 1700:- st) och för att vara hjullager är de mycket lätta att byta.
Nu är det inte ett "lager-brum" han har och med det han visar på bilderna så är det troligen busningen han visar som är problemet i detta fall ;)

Användarvisningsbild
kallle

Inlägg av kallle » ons nov 28, 2012 21:43

finns 2 alternativ..
antingen byta bussning(om det går) annars byta bärarm,
eller fulknepet: Sikaflex!
Snackar om en S60 D -07 ibruktagen juni -06 om inget nämns!

Hellman

Inlägg av Hellman » tor nov 29, 2012 6:49

Jag blev tveksam om bussningen skulle vara "delad" eller inte. När jag hissade upp bilen så drog staget bussningen åt höger i bilden och öppningen gled isår, och sedan när bilen stod på marken så gled den ihop igen. det finns även en trakantig klack ca "klockan 9" i hålet, syns som en svart trekant under smutsen. Det bidrog också till att det kändes som att det skulle vara en öppning i bussningen där. Också att det såg likadant ut på båda sidor!
Om den nu är sprucken och man lämnar den till Volvo, vad byter dom då? Bara bussningen eller hela staget (låter dyrt!) ?
Vad heter bussningen och staget den sitter i, om man ska förklara för verkstan?

Om det är lagren som är slut, ska det inte vara ett mer skrap/brum-ljud då?

Struve

Inlägg av Struve » tor nov 29, 2012 9:44

Om man tittat på din bild lite nogrannare så ser man att bussningen inte sitter i staget utan i bakvagnsbryggan och den bör vara utbytbar då, man brukar inte byta hela bakvagnsbryggan för en trasig bussning.

Sedan ser din bussning väldigt trasig ut, den ser ut som att den är sprucken i en oregelbunden form, hade det varit en originalöppning så hade det varit mer rundat/avlångt hål.

Kolla här så hittar Du lite bussningar till bakvagnen: Meca XC90 Bussningar bakvagn

Hoppas att mitt svar ger dig lite kött på benen :D
Mvh Struve

Åker Opel Insignia Diesel
Kör Opel Vectra i500
Mekar Opel Calibra DTM

Alf

Inlägg av Alf » tor nov 29, 2012 9:58

Min arbetsgivares XC90-04 hade ett ljud från bakvagnen som beskrevs på liknade sätt, det var lagren men all felsökning var inriktat på bakvagnsupphängningen då det "inte lät som ett lagerljud".
Jag vill påstå att lagerljud kan låta som beskrivet hos dessa bilar och jag skulle själva byta lagren om jag felsökte.
Ingen stor förlust om ljudet ändå kvarstår då lagren som sagt ändå snart ska bytas om inte byte nyss skett, ca 3400:- + 1,5h jobb hemma med vanliga verktyg.
Att bilderna visar en bussning som även den kan vara sliten är naturligvis sant, jag tror dock själv att det inte ger detta ljud då "det inte låter speciellt vid gupp" och kom därför med förslag på den för mig troligaste orsaken till det beskrivna ljudet.

Som alltid är en felsökning med tips via ett forum baserade tidigare erfarenheter och försök att förstå symtomen från en kort text, får man höra ljudet kanske man på en gång gissar på ett annat fel.

Struve

Inlägg av Struve » tor nov 29, 2012 10:11

Mitt svar är just basserat på TS beskrivning, ett lager knackar/knäpper (TS ordval) inte om hjulet inte i sig rör sig och att spindeln inte rör sig, då hade jag iallafall bytt bussningarna för att få bort det felet.
När TS kör i hastigheter där han hör oljuden så tror jag att det är just bärarmen som slår emot bakvagnsbryggan beroende på kass bussning, dessutom ser man klart och tydligt att bussningen inte centrerar infästningen av bärarmen utan att den är förskjuten, den ska vara lite förskjuten men inte så mycket som i bilderna.

Lagret ger ifrån sig malande ljud oavsett hastighet och knäpper/knackar det till så skulle inte jag kört en enda meter med bilen utan bytt lagret direkt då det kan låsa sig när som helst.

Mitt svar är skrivet utifrån ca 25-30 års erfarenhet av fel på olika bilar, inte bara Volvo ;)
Mvh Struve

Åker Opel Insignia Diesel
Kör Opel Vectra i500
Mekar Opel Calibra DTM

Thomas J

Inlägg av Thomas J » tor nov 29, 2012 13:23

Såna där bussningar bytte jag på min XC90, dom såg ut som dina.
Kostar under 200kr/st men är ett helvete att byta själv.
Volvo V70 T5-99

Hellman

Inlägg av Hellman » tor nov 29, 2012 14:12

Thomas J skrev:Såna där bussningar bytte jag på min XC90, dom såg ut som dina.
Kostar under 200kr/st men är ett helvete att byta själv.
Är de hela eller delade (med en öppning)?

Thomas J

Inlägg av Thomas J » tor nov 29, 2012 23:59

Hela, måste pressas ur och i. Ett helvete iallafall på min bil
Volvo V70 T5-99

Hellman

Inlägg av Hellman » fre nov 30, 2012 11:11

Tack för alla svar.
Jag kollade bussningarna igen igår och när bilen står på marken så ser ju bussningarna ok ut. Har också försökt att jämföra med bilder på nätet.
Så jag ska nog åka ut till Volvo och höra lite om bakhjulslagren.

Hellman

Re: Oljud från bakvagnen

Inlägg av Hellman » tor aug 21, 2014 13:45

Tänkte jag skulle berätta vad felet var egentligen. Det var bakhjulslagren, som flera redan påpekat. I början av sommaren så började ett molande ljud från bakvagnen och efter att verkstan kollade på det så konstaterade dom att båda lagren bak behövde bytas. Efter det så går den tyst och fint igen, knäppningarna är borta.

Användarvisningsbild
wissel
VIP
VIP

Inlägg av wissel » tor aug 21, 2014 18:01

Hellman skrev:Tänkte jag skulle berätta vad felet var egentligen. Det var bakhjulslagren, som flera redan påpekat. I början av sommaren så började ett molande ljud från bakvagnen och efter att verkstan kollade på det så konstaterade dom att båda lagren bak behövde bytas. Efter det så går den tyst och fint igen, knäppningarna är borta.
Mina bussningar ser ut som dina gjorde på bilderna. Knäpper någon enstaka gång vid inbromsning. Bytte hjullagret
idag o bilen blev tyst. Har inte hunnit kolla om det fortfarande knäpper...
Jag hade tydligen vant mig så sakteliga av lagerljudet men bestämde att idag skulle det bytas. Det blev tyyyst.
Nu till frågan ! Har du bytt dina bussningar ? Hur mycket gick det kalaset på i så fall ?
XC 90, 2,5 T, 2003. 23 000 mil.
Reg.nr: PPC xxx

Hellman

Inlägg av Hellman » fre aug 22, 2014 5:38

Nej jag har inte bytt bussningarna, bara hjullagren. Det var en Volvoverkstad som bytte dem och om det hade varit något större problem med bussningarna så tycker jag att dom borde upptäckt det, förhoppningsvis.

Användarvisningsbild
wissel
VIP
VIP

Inlägg av wissel » lör okt 04, 2014 21:32

Okej. jag väntar tills nästa besiktning och ser om jag får bassning på bussningarna :-)
Knäpper lite ibland i bakvagnen så det är väl då vänstra hjullagret som börjar tröttna....
Så det blir då som vanligt, 1 spindelled fram och hjullager bak.
brukar vara så varje år mer eller mindre....skall kolla om det finns ambulans spindelleder och
bussningar då dessa då troligen "kan" vara lite bättre ?
Kommer även att kolla om det finns förstärkta reservdelar till polisfordonen !
Lite trist att grejerna håller ca 4000 mil, och då kör jag som en "gammal man". :-)
XC 90, 2,5 T, 2003. 23 000 mil.
Reg.nr: PPC xxx

Skriv svar