Extraljus som slocknar när motorn är igång!!!

Nyheter, information och diskussion om S60, XC70(01-08), V70(01-08), S80(99-06) och XC90
Skriv svar
Användarvisningsbild
nosmoke
Inlägg: 319
Blev medlem: mån aug 15, 2005 20:17
Ort: Sollefteå.

Extraljus som slocknar när motorn är igång!!!

Inlägg av nosmoke » mån nov 05, 2012 19:53

Då har man monterat extraljus på V70'in.
I garaget fungerar allt men när motorn är igång drar ej reläna...

Jag har använt det fördragna kopplingsstycket under huven och dess kablar till de relän jag använder. Jag har tre lysen och tre relän (30A/st)
Plusen är tagen direkt vid batteriet och är avsäkrad med tre 10A säkringar (En separat matning till varje relä)
Jorden är tagen vid de befintliga jordningarna vid säkringsboxen. Mao är allt rätt kopplat.
CEM jordar ned kontakt 85 på reläna och plusen kommer från säkring 5.
Vad kan vara fel?
V70 2.4D Classic Momentum ´07.
NORRA LAPPLAND.... DET ÄR LITE ELJEST!

stormwiz
Inlägg: 7
Blev medlem: sön nov 04, 2012 22:27
Ort: Boden

Inlägg av stormwiz » fre nov 09, 2012 22:11

har du satt en knapp för extraljusen inne i bilen

Användarvisningsbild
nosmoke
Inlägg: 319
Blev medlem: mån aug 15, 2005 20:17
Ort: Sollefteå.

Inlägg av nosmoke » lör nov 10, 2012 0:34

stormwiz skrev:har du satt en knapp för extraljusen inne i bilen
Självklart! :)
V70 2.4D Classic Momentum ´07.
NORRA LAPPLAND.... DET ÄR LITE ELJEST!

Användarvisningsbild
nosmoke
Inlägg: 319
Blev medlem: mån aug 15, 2005 20:17
Ort: Sollefteå.

Inlägg av nosmoke » fre nov 16, 2012 11:02

Nu är läget sådant att CEM inte jordar ned stift 85 på relät när motorn är igång. Vad krävs? En ny CEM?
V70 2.4D Classic Momentum ´07.
NORRA LAPPLAND.... DET ÄR LITE ELJEST!

Användarvisningsbild
*Brådhis*
Inlägg: 6547
Blev medlem: sön nov 13, 2005 14:14
Ort: Kalmar

Inlägg av *Brådhis* » fre nov 16, 2012 15:35

nosmoke skrev:Nu är läget sådant att CEM inte jordar ned stift 85 på relät när motorn är igång. Vad krävs? En ny CEM?
Tar du både + och - från kontaktstycket till reläet? Har nå´t minne av att vi diskuterat förut här på forumet att man måste använda båda stiften för att CEM ska skicka på ström som det är tänkt.

//Brådhis

Användarvisningsbild
nosmoke
Inlägg: 319
Blev medlem: mån aug 15, 2005 20:17
Ort: Sollefteå.

Inlägg av nosmoke » lör nov 17, 2012 18:12

*Brådhis* skrev:
nosmoke skrev:Nu är läget sådant att CEM inte jordar ned stift 85 på relät när motorn är igång. Vad krävs? En ny CEM?
Tar du både + och - från kontaktstycket till reläet? Har nå´t minne av att vi diskuterat förut här på forumet att man måste använda båda stiften för att CEM ska skicka på ström som det är tänkt.

//Brådhis
Självklart, och det fungerar ju när motorn är avslagen!
V70 2.4D Classic Momentum ´07.
NORRA LAPPLAND.... DET ÄR LITE ELJEST!

Användarvisningsbild
nosmoke
Inlägg: 319
Blev medlem: mån aug 15, 2005 20:17
Ort: Sollefteå.

Inlägg av nosmoke » lör nov 24, 2012 21:15

CEM stödde bara 2 st 30A relän.
Var tydligen för hög resistans med 3 spolar för manövern!
Men nu fungerar det :wink:
V70 2.4D Classic Momentum ´07.
NORRA LAPPLAND.... DET ÄR LITE ELJEST!

Användarvisningsbild
johnnype
Inlägg: 1009
Blev medlem: lör dec 01, 2007 23:19
Ort: Sunne
Kontakt:

Inlägg av johnnype » lör nov 24, 2012 21:32

nosmoke skrev:CEM stödde bara 2 st 30A relän.
Var tydligen för hög resistans med 3 spolar för manövern!
Men nu fungerar det :wink:
Du har väl inte seriekopplat 3 reläspolar?

swedsat
Inlägg: 6
Blev medlem: tor jul 26, 2012 6:15
Ort: visby

Inlägg av swedsat » lör nov 24, 2012 23:11

ska alltså koppla ett ljus på ena relät och 2 på andra relät??

swedsat

Glock.40SW
Inlägg: 69
Blev medlem: tor jan 27, 2011 12:21
Ort: Västerås

Inlägg av Glock.40SW » sön nov 25, 2012 9:58

Om man seriekopplar flera reläspolar ökar resistansen och strömmen
genom spolarna minskar.

Vid parallellkopplingen blir det tvärtom resistansen minskar och strömmen ökar.

Eftersom jag är osäker hur CEM mår vid högre strömmar än vad man har tänkt från början har jag alltid kopplat bara ett reläs manover till CEM.
För relä nr.2 och relä nr.3 har jag tagit manöverströmmen från relä nr.ettans sekundär utgången (stift 87) och jordat de(relä 2 och 3) direkt på karossen.
Då är man på säkra sidan och belastar inte CEM mera än nödvändikt.

Hur många lampor man kopplar till varje relä har inte med manöverkretsen funktion att göra.

swedsat
Inlägg: 6
Blev medlem: tor jul 26, 2012 6:15
Ort: visby

Inlägg av swedsat » sön nov 25, 2012 11:17

Tack! nu funkar det kanon! använder 2 st 30A relä till 3st extraljus!

Användarvisningsbild
nosmoke
Inlägg: 319
Blev medlem: mån aug 15, 2005 20:17
Ort: Sollefteå.

Inlägg av nosmoke » sön nov 25, 2012 16:22

johnnype skrev:
nosmoke skrev:CEM stödde bara 2 st 30A relän.
Var tydligen för hög resistans med 3 spolar för manövern!
Men nu fungerar det :wink:
Du har väl inte seriekopplat 3 reläspolar?
Nja, jag hade parallellkopplat 3 st reläspolar utan att tänka mig för.
V70 2.4D Classic Momentum ´07.
NORRA LAPPLAND.... DET ÄR LITE ELJEST!

Användarvisningsbild
johnnype
Inlägg: 1009
Blev medlem: lör dec 01, 2007 23:19
Ort: Sunne
Kontakt:

Inlägg av johnnype » sön nov 25, 2012 21:24

nosmoke skrev:
johnnype skrev: Du har väl inte seriekopplat 3 reläspolar?
Nja, jag hade parallellkopplat 3 st reläspolar utan att tänka mig för.
Så CEM orkar inte driva ca100-150mA ens? Lite klent kan man tycka!

Användarvisningsbild
MathiasS
Inlägg: 734
Blev medlem: ons mar 26, 2008 18:51
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av MathiasS » sön nov 25, 2012 22:30

Jag kör med tre relän, fast på en 2005a. Har fungerat i flera år.

Skriv svar