Vart sitter tryckgivaren på haldex? Svår att byta? XC70 -03.

Nyheter, information och diskussion om S60, XC70(01-08), V70(01-08), S80(99-06) och XC90
Skriv svar
sixtenp

Vart sitter tryckgivaren på haldex? Svår att byta? XC70 -03.

Inlägg av sixtenp » tis jan 31, 2012 17:46

Hej

Jag har ett problem med 4hjulsdriften på våran xc70 -03, den fungerar ibland och ger inga missljud mekaniskt sett så tänkte göra en chansning på att köpa givaren och byta den.

Men då funderar jag på om det är ett jobb man gör själv utan massa specialverktyg eller om man är tvungen att lämna in på volvo för att få åtgärdat?
Vart sitter givaren om man ska vara lite mer exakt? ( Bild på den kanske? )
Vad krävs för att byta?

Mvh "fwd"XC70
:cry:

Användarvisningsbild
matteeee

Inlägg av matteeee » tor feb 02, 2012 9:58

Den sitter i ECU:n, som sitter med två insexskruvar. Om man tar loss ECU:n följer ventilen och tryckgivaren eventuellt med, om inte kan man dra ut tryckgivaren med en polygrip, försiktigt. Då är det viktigt att man ser till att O-ringar och andra tätningar byts ut, eller stannar kvar. Viktigt också att man inte står med dubbla tätningar någonstans. Vid återmontage av ECU:n krävs försiktighet, ventilen har liksom trycksensorns elanslutning i ECU:ns lock

Renhet är av yttersta vikt, ingen skit in i systemet

Jag tar inget ansvar för bytet!

Användarvisningsbild
johamn

Inlägg av johamn » tor feb 02, 2012 11:14

Kolla om kardanen snurrar innan temp/tryckgivare byts..

När givaren bytts, så skall dessutom oljan fyllas på, och den skall INTE toppas upp till nivåpluggen..

//J
Ford Fiesta, 1,25
Bild

sixtenp

Inlägg av sixtenp » fre feb 03, 2012 15:50

Kardanen snurrar hela tiden .
Driften på alla hjul fungerar ibland exakt som det ska utan missljud m.m. Men som oftast är det fwd som gäller.

Okej det där med oljan, ska man tömma allt och fylla i nytt eller räcker det med att fylla på?

Hur mäter man mängden olja om det inte ska vara till nivå pluggen?
Och vad är det för olja?

Kan verka jobbig med alla mina frågor men har inte så stor erfarenhet med nya "tekninska" bilar, mest skruvat 7/900 serien, men är väldigt intresserad av att lära mig något nytt. :)

Mvh SixtenP

Användarvisningsbild
matteeee

Inlägg av matteeee » lör feb 04, 2012 17:35

Du tömmer allt och fyller på. Mängden är i tuben du köper den, allt ska i, inget mer :) Vet inte vad det är för olja i Volvos Haldex, men är det samma som i VAG så är det Castrol, men du köper den på Volvo så blir det rätt volym osv. (Så är det på VAG iaf..)

sixtenp

Inlägg av sixtenp » tis feb 07, 2012 17:25

Hej.

Fick idag givaren som jag beställt så köpte även olja som ovan skrev.
Men de sålde oljan på 1liters förpackning och kunde inte svara på hur mycket olja som skulle vara i.
Så då undrar jag självklart om det är någon kunnig på forumet som har svaret åt mig?:wink:

Tack Mvh!

Användarvisningsbild
matteeee

Inlägg av matteeee » ons feb 08, 2012 15:19

XC70 -03:
0,6 – 0,65 liter.

Vid återfyllning efter tömning:

Fyll i upp till underkant plugg (det är ingen nivåplugg) skruva i pluggen kör en liten runda (lugnt och fint, sväng mycket, men inget "pressande" i tron att Haldexen ska jobba som ett as).
Därefter fyll upp till underkant pluggen igen, sug därefter ut 40 ml. Skruva tillbaks pluggen, Klart!

sixtenp

Inlägg av sixtenp » ons feb 08, 2012 16:19

matteeee skrev:XC70 -03:
0,6 – 0,65 liter.

Vid återfyllning efter tömning:

Fyll i upp till underkant plugg (det är ingen nivåplugg) skruva i pluggen kör en liten runda (lugnt och fint, sväng mycket, men inget "pressande" i tron att Haldexen ska jobba som ett as).
Därefter fyll upp till underkant pluggen igen, sug därefter ut 40 ml. Skruva tillbaks pluggen, Klart!

Okej får tacka så hjärtligt,är underbart att det finns kunniga människor som delar med sig av sina kunskaper till de behövande :)

Tack för alla svar, har varit till mycket hjälp.

Mvh SixtenP "Fwd men snart Awd (förhoppningsvis)"

jupiter98

Re: Vart sitter tryckgivaren på haldex? Svår att byta? XC70 -03.

Inlägg av jupiter98 » lör feb 08, 2020 10:38

Då man söker på tryckgivare till haldex får jag inga träffar heter den nå annat?

Skriv svar