4-hjulinställning

Nyheter, information och diskussion om S60, XC70(01-08), V70(01-08), S80(99-06) och XC90
Användarvisningsbild
XC70_Diesel
Inlägg: 604
Blev medlem: tor jun 18, 2009 13:54
Ort: Kalmar

4-hjulinställning

Inlägg av XC70_Diesel » lör okt 23, 2010 22:48

Hallå!
Ska få en hjulinställning av alla fyra hjulen av Volvo p.g.a ett försäkringsärende. Har bokad tid till nästa vecka.

Då jag inte kan så mycket om sådant här undrar om det spelar någon roll att den görs med sommardäcken på (som ej ska användas mer), och inte de nya vinterdäcken (som läggs på först om 2-3 veckor skulle jag tippa).

Mvh
XC70-D5 2003

Användarvisningsbild
Westholm_A
VIP
VIP
Inlägg: 3241
Blev medlem: lör dec 22, 2007 17:40
Ort: Uppsala

Re: 4-hjulinställning

Inlägg av Westholm_A » lör okt 23, 2010 23:12

XC70_Diesel skrev:Hallå!
Ska få en hjulinställning av alla fyra hjulen av Volvo p.g.a ett försäkringsärende. Har bokad tid till nästa vecka.

Då jag inte kan så mycket om sådant här undrar om det spelar någon roll att den görs med sommardäcken på (som ej ska användas mer), och inte de nya vinterdäcken (som läggs på först om 2-3 veckor skulle jag tippa).

Mvh
Nej, spelar absolut ingen roll.
Nuvarande Volvo: V70 T5 -02 Geartronic; V70 D4 -15 Geartronic
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut

Användarvisningsbild
hardinge
Inlägg: 2029
Blev medlem: tis jan 13, 2009 22:31
Ort: Bålsta

Inlägg av hardinge » lör okt 23, 2010 23:17

Som Westholm_A säger så spelar det ingen roll alls.
Du kan göra fyrhjulsmätning utan däck om det skulle vara så :wink:
Bild
V70 Classic 2,4d -08

Användarvisningsbild
Henrik Wingmyr
Inlägg: 411
Blev medlem: lör jul 02, 2005 0:54
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: 4-hjulinställning

Inlägg av Henrik Wingmyr » sön okt 24, 2010 2:21

Westholm_A skrev:
XC70_Diesel skrev:Hallå!
Ska få en hjulinställning av alla fyra hjulen av Volvo p.g.a ett försäkringsärende. Har bokad tid till nästa vecka.

Då jag inte kan så mycket om sådant här undrar om det spelar någon roll att den görs med sommardäcken på (som ej ska användas mer), och inte de nya vinterdäcken (som läggs på först om 2-3 veckor skulle jag tippa).

Mvh
Nej, spelar absolut ingen roll.
Det kan spela roll beroende på om storleken på hjulen är stor. Typ 19" sommaren och 16" vintern.

Men är det 17" vs 16" så är det ingen större skillnad.

Jag brukar rekomendera att man gör en hjulinställning med sommarhjulen ;)

Användarvisningsbild
XC70_Diesel
Inlägg: 604
Blev medlem: tor jun 18, 2009 13:54
Ort: Kalmar

Inlägg av XC70_Diesel » sön okt 24, 2010 9:37

Ok, tack för svar. Det är samma 16 tums fälgar som ska användas.
XC70-D5 2003

Användarvisningsbild
Westholm_A
VIP
VIP
Inlägg: 3241
Blev medlem: lör dec 22, 2007 17:40
Ort: Uppsala

Re: 4-hjulinställning

Inlägg av Westholm_A » sön okt 24, 2010 10:06

Henrik Wingmyr skrev:Det kan spela roll beroende på om storleken på hjulen är stor. Typ 19" sommaren och 16" vintern.
Menar du att hjulinställingen skall vara olika beroende på om det sitter 16- eller 19-tummare på bilen? Eller vad? Har aldrig hört talas om att hjulvinklarna skulle vara beroende av fälgstorleken. :?
Nuvarande Volvo: V70 T5 -02 Geartronic; V70 D4 -15 Geartronic
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut

Rompa V70R
Inlägg: 747
Blev medlem: fre jul 07, 2006 12:44
Ort: Stockholm / Tungelsta
Kontakt:

Inlägg av Rompa V70R » sön okt 24, 2010 11:10

sen bör man ju se till att de däck som sitter på vid inställning inte är snedslitna, då blir det vajkalle direkt.

Användarvisningsbild
Westholm_A
VIP
VIP
Inlägg: 3241
Blev medlem: lör dec 22, 2007 17:40
Ort: Uppsala

Inlägg av Westholm_A » sön okt 24, 2010 11:22

Rompa V70R skrev:sen bör man ju se till att de däck som sitter på vid inställning inte är snedslitna, då blir det vajkalle direkt.
Nej, det spelar mig veterligen ingen roll vilka däck som sitter på heller. Camber, caste, och toe-in/toe-out är hjulvinklar och är, såvitt jag vet, oberoende av såväl däck som fälgar. Det är navens vinklar det handlar om.
Nuvarande Volvo: V70 T5 -02 Geartronic; V70 D4 -15 Geartronic
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut

Rompa V70R
Inlägg: 747
Blev medlem: fre jul 07, 2006 12:44
Ort: Stockholm / Tungelsta
Kontakt:

Inlägg av Rompa V70R » sön okt 24, 2010 17:38

jag får olika NAVVINKLAR/HJULVINKLAR när jag byter från 18" till 17" hjul.

Det gäller även om jag 1st snedslitet däck på ena sidan.

Användarvisningsbild
Westholm_A
VIP
VIP
Inlägg: 3241
Blev medlem: lör dec 22, 2007 17:40
Ort: Uppsala

Inlägg av Westholm_A » sön okt 24, 2010 17:50

Rompa V70R skrev:jag får olika NAVVINKLAR/HJULVINKLAR när jag byter från 18" till 17" hjul.

Det gäller även om jag 1st snedslitet däck på ena sidan.
OK. Men då måste jag fråga: Hur vet du det? Har du låtit mäta hjulvinklar, bytt däck/fälgar och sedan omedelbart låtit mäta hjulvinklarna igen eller? Och hur vet du i så fall att det var en systematisk skillnad och inte bara lite mätbrus (det finns förstås en felmarginal på mätningarna).
Nuvarande Volvo: V70 T5 -02 Geartronic; V70 D4 -15 Geartronic
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut

Dice
Inlägg: 160
Blev medlem: tor jul 01, 2010 16:05
Ort: boden

Inlägg av Dice » sön okt 24, 2010 18:10

har nog knappast nån betydelse, man talar ju inte om för hjulinställningsdatorn vad de sitter för hjul på.
lättare att fästa enheterna på hjulen om de är plåtfälgar. men spelar ingen roll de heller.

vad har hänt med tanke på att det är försäkringsärende?

Användarvisningsbild
hardinge
Inlägg: 2029
Blev medlem: tis jan 13, 2009 22:31
Ort: Bålsta

Inlägg av hardinge » sön okt 24, 2010 19:45

Dice skrev:har nog knappast nån betydelse, man talar ju inte om för hjulinställningsdatorn vad de sitter för hjul på.
Ja, det gör man. Vilken tum det är på fälgen.
Bild
V70 Classic 2,4d -08

Användarvisningsbild
XC70_Diesel
Inlägg: 604
Blev medlem: tor jun 18, 2009 13:54
Ort: Kalmar

Inlägg av XC70_Diesel » sön okt 24, 2010 19:57

Dice skrev:har nog knappast nån betydelse, man talar ju inte om för hjulinställningsdatorn vad de sitter för hjul på.
lättare att fästa enheterna på hjulen om de är plåtfälgar. men spelar ingen roll de heller.

vad har hänt med tanke på att det är försäkringsärende?
Blev påkörd vänster fram när bilen stod parkerad utanför huset. Min nya granne och hennes mamma som skulle parkera med en liten flyttlastbil. De sa att de svängde in lite snävare för att slippa backa (var 50 m fri parkering framför...) Typiskt.

Ny skärmplåt, ny front (var bara några smårepor på den men jag stod på mig), nya skärmbreddare (andra sidan byttes p.g.a kosmetiska skäl efter att jag stod på mig). Dörrsidan lackades över lite också så övergången blev fin, nöjd med resultatet!

Och sen stod jag på mig att jag behövde ha en hjulinställning också.

Det gäller att stå på sig med andra ord :)
Mvh Olof
XC70-D5 2003

Rompa V70R
Inlägg: 747
Blev medlem: fre jul 07, 2006 12:44
Ort: Stockholm / Tungelsta
Kontakt:

Inlägg av Rompa V70R » sön okt 24, 2010 21:03

Westholm_A skrev:
Rompa V70R skrev:jag får olika NAVVINKLAR/HJULVINKLAR när jag byter från 18" till 17" hjul.

Det gäller även om jag 1st snedslitet däck på ena sidan.
OK. Men då måste jag fråga: Hur vet du det? Har du låtit mäta hjulvinklar, bytt däck/fälgar och sedan omedelbart låtit mäta hjulvinklarna igen eller? Och hur vet du i så fall att det var en systematisk skillnad och inte bara lite mätbrus (det finns förstås en felmarginal på mätningarna).

Svar: mkt riktigt, jag har grejjat och trixat mkt med hjulinställning hela sommaren och har fått olika vinklar med olika hjul. Droppen var när jag bara för skojs skull ville testa hur det låg till med snedslitet däck.

Mina hjulvinklar ligger inte bara inom marginalen, de står EXAKT lika. Jag mäter med snören och det är det mest exakta som går att uppbringa. Precis som i Porsche cup, stcc, btcc, mm...

Användarvisningsbild
Westholm_A
VIP
VIP
Inlägg: 3241
Blev medlem: lör dec 22, 2007 17:40
Ort: Uppsala

Inlägg av Westholm_A » sön okt 24, 2010 22:09

Rompa V70R skrev:Mina hjulvinklar ligger inte bara inom marginalen, de står EXAKT lika. Jag mäter med snören och det är det mest exakta som går att uppbringa. Precis som i Porsche cup, stcc, btcc, mm...
OK. Pratar du enbart om toe-in/toe-out nu eller ...? Och exakt hur går du tillväga för att mäta med snörena? Om jag förstått saken rätt finns det några olika varianter.
Nuvarande Volvo: V70 T5 -02 Geartronic; V70 D4 -15 Geartronic
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut

Användarvisningsbild
VR
VIP
VIP
Inlägg: 1188
Blev medlem: mån apr 17, 2006 13:15
Ort: Lindesberg

Inlägg av VR » sön okt 24, 2010 22:14

Så jävla pissnoga är det inte på en bruksbil.

Då är det nog värre med lite grus i däcksmönstret som kan skapa obalans för att inte tala ojämn bronsvärkan. Hallelå!!!
V70R -98, S60 D5 Classic, C30 D3 R-Design -12
http://www.garaget.org/VR

Dice
Inlägg: 160
Blev medlem: tor jul 01, 2010 16:05
Ort: boden

Inlägg av Dice » mån okt 25, 2010 18:11

hardinge skrev:
Dice skrev:har nog knappast nån betydelse, man talar ju inte om för hjulinställningsdatorn vad de sitter för hjul på.
Ja, det gör man. Vilken tum det är på fälgen.
inte med Hunther utrustningen som Bima säljer iaf.

Rompa V70R
Inlägg: 747
Blev medlem: fre jul 07, 2006 12:44
Ort: Stockholm / Tungelsta
Kontakt:

Inlägg av Rompa V70R » mån okt 25, 2010 22:50

Westholm_A skrev:
Rompa V70R skrev:Mina hjulvinklar ligger inte bara inom marginalen, de står EXAKT lika. Jag mäter med snören och det är det mest exakta som går att uppbringa. Precis som i Porsche cup, stcc, btcc, mm...
OK. Pratar du enbart om toe-in/toe-out nu eller ...? Och exakt hur går du tillväga för att mäta med snörena? Om jag förstått saken rätt finns det några olika varianter.
nej jag pratar toe, camber, och caster, bilen är en mitsubishi evo9 med tävlingschassi, lite skillnad mot en volvo.

Men principen är densamma. Snören använder jag när jag mäter toe in/ut på bakaxeln och framaxeln.

Användarvisningsbild
Westholm_A
VIP
VIP
Inlägg: 3241
Blev medlem: lör dec 22, 2007 17:40
Ort: Uppsala

Inlägg av Westholm_A » tis okt 26, 2010 10:04

Rompa V70R skrev:Men principen är densamma. Snören använder jag när jag mäter toe in/ut på bakaxeln och framaxeln.
Ja, det var det jag trodde eftersom jag inte hört talas om att man mäter camber och caster med snören. Men exakt vad gör du med snörena när du mäter (det finns som sagt lite olika sätt) och är det främst toe-in-värdet som ändras när du växlar däck/fälgar?
Nuvarande Volvo: V70 T5 -02 Geartronic; V70 D4 -15 Geartronic
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut

Rompa V70R
Inlägg: 747
Blev medlem: fre jul 07, 2006 12:44
Ort: Stockholm / Tungelsta
Kontakt:

Inlägg av Rompa V70R » tis okt 26, 2010 20:34

Westholm_A skrev:
Rompa V70R skrev:Men principen är densamma. Snören använder jag när jag mäter toe in/ut på bakaxeln och framaxeln.
Ja, det var det jag trodde eftersom jag inte hört talas om att man mäter camber och caster med snören. Men exakt vad gör du med snörena när du mäter (det finns som sagt lite olika sätt) och är det främst toe-in-värdet som ändras när du växlar däck/fälgar?
Det är mkt lättare/exaktare när man mäter från snöret hur många millimeter in/ut hjulen pekar än med gradantal. Gradantal är lite klumpigare än mm. Sen är iofs snören lite bök o få till ändå på bilen. Just BAK är det så att toe in ändras radikalt när man byter hjul.

Skriv svar