V70N - slingar sig, drar och otrevlig att köra :(

Nyheter, information och diskussion om S60, XC70(01-08), V70(01-08), S80(99-06) och XC90
trasker

V70N - slingar sig, drar och otrevlig att köra :(

Inlägg av trasker » tis sep 21, 2010 7:52

Min V70N -02 18 000 mil är otrevlig att köra. Den slingrar sig lite på vägen och man måste styra hela tiden för att hålla bilen rak. Man får ont i axlarna och ryggen på lite längre sträckor.

Den drar inte väldigt mycket vid acceleration eller inbromsning, men när man accelererar kan man känna att den drar lite till höger.

För att lösa detta har jag gjort följande:

1. Bytte länkarmar som började vara dåliga.
2. Gjorde 4 hjulsinställning på en bra verkstad. Dom sa att det var sällan dom fick en gammal V70 så bra.
3. Slingrade fortfarande så jag kastade om fram och bakdäck.
4. Fick punka på ett bakdäck så dessa byttes mot nya Continental Premium Contact som sattes fram. Bak sitter nå Nordman eller vad dom heter.

Bilen slingrar sig fortfarande. Måste serva den nu vid 18 000 mil plus köpa nya vinterdäck så att lämna in den för att felsöka känns ganska hårt. Några bra idéer om var jag kan börja?

Användarvisningsbild
Mats Forsell

Inlägg av Mats Forsell » tis sep 21, 2010 8:05

Vad har du för dimension på hjulen? Jag gissar att du har 195/15/65 efter att ha läst på ett annat forum :D

trasker

Inlägg av trasker » tis sep 21, 2010 8:43

Din gissning är bra :P 195x65 15"

Blir galen på detta problem :(

v70n-02

Inlägg av v70n-02 » tis sep 21, 2010 10:19

däcktryck då ??? lägg det på ca 2,7 runtom så blir det kanske bättre ,

hadde själv 195/65 15 i typ en vecka på min V70n-02 , sen erssttes de av 18" samt hadde även 17" litegranna ..... då går de lite goare på vägen om allt är som det ska i framvagnen

Användarvisningsbild
Skåne
VIP
VIP

Inlägg av Skåne » tis sep 21, 2010 11:15

Nu vet jag inte hur mycket den slingrar sig men när jag hämtade min bil så hade jag 15" hjul på och det första jag reagerade på var att den var grymt ostabil på vägen, den "slingrade"sig särskilt i hastigheter 90km/h o uppåt. Dagen efter så bytte jag till 18" hjul istället o problemet var borta. Man ska nog inte heller glömma att V70 är en stor bil och är inte särskilt bra i väghålningen, nu e min bil sänkt men jag var ute och körde polarens V70 som inte är sänkt och då kändes det som att köra en båt, så testa med större hjul samt rätt däcktryck så ska du se att det blir bättre såvida det nu inte e generalknas med bussningar eller att dina stötdämpare e helt slut.

// Skåne

Användarvisningsbild
johamn

Inlägg av johamn » tis sep 21, 2010 11:52

Hur mår dämparna bak?
Brukar bli väldigt intressanta när de är slitna..

//J
Ford Fiesta, 1,25
Bild

Användarvisningsbild
VR
VIP
VIP

Inlägg av VR » tis sep 21, 2010 12:11

Har bilen rullat 18000mil med original dämparna så lägger jag mitt kort på dom. Skulle något vara glappt så skulle det ha upptäckts när hjulinställningen gjordes då maskinerna är extremt känsliga.
V70R -98, S60 D5 Classic, C30 D3 R-Design -12
http://www.garaget.org/VR

trasker

Inlägg av trasker » tis sep 21, 2010 14:53

Tack för många bra svar.

Dämparna känns inte speciellt svampiga, men det är klart att det kan vara svårt att avgöra.

Slingret består mest i att man liksom måste sitta och hålla emot bilen konstant för att den inte ska dra över på vänster sida alternativt rakt i diket. Det är inte så pass mycket att man direkt upplever att den drar kraftigt, snarare att den vill vandra över vägen.

Var jag säker på att det var dämparna vore det bara att byta, men det känns som att man kan få byta en hel del grejjor i blindo och att det är bättre affär att byta bil :( Synd, för jag gillar den som fan och i övrigt är skicket väldigt bra.

Användarvisningsbild
Westholm_A
VIP
VIP

Inlägg av Westholm_A » tis sep 21, 2010 15:23

trasker skrev:Tack för många bra svar.

Dämparna känns inte speciellt svampiga, men det är klart att det kan vara svårt att avgöra.

Slingret består mest i att man liksom måste sitta och hålla emot bilen konstant för att den inte ska dra över på vänster sida alternativt rakt i diket. Det är inte så pass mycket att man direkt upplever att den drar kraftigt, snarare att den vill vandra över vägen.

Var jag säker på att det var dämparna vore det bara att byta, men det känns som att man kan få byta en hel del grejjor i blindo och att det är bättre affär att byta bil :( Synd, för jag gillar den som fan och i övrigt är skicket väldigt bra.
Jag har inga större problem med min trots att även jag har relativt små fälgar (205/55/16). Det jag kan notera är att bilen drar en aning i den riktning vägen lutar, d.v.s. vanligen lite till höger eftersom vägen oftare lutar åt det hållet. Detta tolkar jag som tämligen normalt och tendensen är inte värre (eller i vart fall inte mycket värre) än på andra bilar jag ägt.

Finns det någon sådan koppling mellan väglutning och dragriktning i ditt fall? Och hur uppför sig bilen när vägen någon gång är helt plan?
Nuvarande Volvo: V70 T5 -02 Geartronic; V70 D4 -15 Geartronic
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut

v70n-02

Inlägg av v70n-02 » tis sep 21, 2010 15:39

Westholm_A skrev:
trasker skrev:Tack för många bra svar.

Jag har inga större problem med min trots att även jag har relativt små fälgar (205/55/16). Det jag kan notera är att bilen drar en aning i den riktning vägen lutar, d.v.s. vanligen lite till höger eftersom vägen oftare lutar åt det hållet. Detta tolkar jag som tämligen normalt och tendensen är inte värre (eller i vart fall inte mycket värre) än på andra bilar jag ägt.

Finns det någon sådan koppling mellan väglutning och dragriktning i ditt fall? Och hur uppför sig bilen när vägen någon gång är helt plan?
tycker det beteendet brukar visa sig extra mycket vid just felaktigt däcktryck ( bilen slingrar sig/ spårar efter "fårorna" i vägen )

prova som sagt först med ett rätt högt däcktryck ( 2,7-2,8 ) runtom .... sen återkom

Användarvisningsbild
biorrith
VIP
VIP

Inlägg av biorrith » tis sep 21, 2010 16:50

Jag bytade från sommardäck till vinterdäck häromdagen då sommarsulorna var slitna.
225/40-18 -> 205/55-16. Och den blev väldigt sladdrig i röva. Bytet gjordes på däckverkstad så det var förvisso inte jag själv som pumpade hjulen, och jag vet inte vilket tryck dem satte i.

Dessa bilar är tyvärr sagda att bli sladdriga på mindre fälgar. Såvida det inte är något som du har upptäckt nu på senaste? Dvs, inte var sådan innan.

Märks det tydligare vid vissa underlag än andra? Några speciella sträckor....? Vissa 70-vägar kan ju ha förslitningar i vägbanan som bilen kan tycka om att följa.

Men som andra ha sagt, testa pumpa till 2.7bar och återkom med resultat.

Användarvisningsbild
Henrik Wingmyr
Kontakt:

Inlägg av Henrik Wingmyr » tis sep 21, 2010 17:56

trasker skrev: Slingret består mest i att man liksom måste sitta och hålla emot bilen konstant för att den inte ska dra över på vänster sida alternativt rakt i diket. Det är inte så pass mycket att man direkt upplever att den drar kraftigt, snarare att den vill vandra över vägen.
Detta låter lite som att dom inte fått till inställningen alls. Efter inställning skall inte bilen dra alls. Ska knappt vara känbart att vägen är dålig.

Den andra tanken som slog mej är att du har 2 olika fabrikat på bilen. Detta kan få bilen att kännas svampig och ostabil.
Prova att skifta fram & bak. Kan bli bättre ;)
Sen öka ringtrycket som dom flesta redan tipsat om :)

Användarvisningsbild
biorrith
VIP
VIP

Inlägg av biorrith » ons sep 22, 2010 11:24

Jag testade pumpa 2.7 runtom.
Och min bil känns fortfarande slingrig när man tex. gör en omkörning. (Då korsar man vägens mitt och skiftar från lutning åt höger till lutning åt vänster och vise verse)

Jag skyller definitivt på däcken! När jag körde 40-profil från förra veckan var den stabil som ett tåg.
Om den är slingrig pågrund av att det är 60-profil, mjuka vinterdäck, eller billiga Duro vet jag inte....

Användarvisningsbild
anton

Inlägg av anton » ons sep 22, 2010 11:31

Det är inte så att du kör med fel offset? Använder du rätt fälgar trasker?
Senast redigerad av 1 anton, redigerad totalt 0 gånger.
V70II 2,4D 240Hk/475Nm

Användarvisningsbild
biorrith
VIP
VIP

Inlägg av biorrith » ons sep 22, 2010 11:40

anton skrev:Det är inte så att du kör med fel offset? Använder du rätt fälgar?
Vem av oss?

Jag kör på original fälg iaf.

isak
Kontakt:

Inlägg av isak » ons sep 22, 2010 17:56

varför inte prova med 3,5 kg däcktryck kör själv med det 205 / 65 / 15 på min D5a fungerar utmärkt samt slitagebilden blir helt rätt. ( möjligt dina däck är för slitna för det ska hjälpa)
jag kör det rekommenderade lufttrycket som däcksfabrikanten oftast uppgivit på däcket.

1/ bilfabrikanten kostar inte på onödig viktklass.
2/ samt rekommenderar lågt tryck av komfortskäl. (döljer en dålig hjulupphängning)
isak
ju äldre jag blir upptäcker man hur lite jag vet???

V70N D5 03

wooxer
VIP
VIP

Inlägg av wooxer » ons sep 22, 2010 19:10

Min bil hade liknande symtom innan jag bytte dämpare och sänkte den 35mm runt om!
Var allmänt orolig på vägen och kändes svampig och extremt spårkänslig!

Detta fenomen försvann till stor del efter bytet av dämpare och fjädrar, dock är den fortfarande ganska spårkänslig när vägarna har autopilotspår men detta beror troligen på att jag kör med 225/40/18 runt om och de svenska vägarna är ju inte i bästa skick :)

Har för mig att jag kör med 2,8bar i mina däck, kan man pumpa upp dem ytterligare för att göra den mindre spårkänslig eller vad tycker ni?
Volvo V70N 2,4D Classic Momentum -07
Garaget!

isak
Kontakt:

Inlägg av isak » ons sep 22, 2010 20:06

har du provat att använda den oslitna delen av vägen? 1Dm från vitstrecket är vägarna i det närmaste perfekta. trafikanterna har ju en förmåga att (följa John) vilket ja upptäckt första gången vid regnväder för att undvika vattnet i de slitna spåren.
Isak
ju äldre jag blir upptäcker man hur lite jag vet???

V70N D5 03

Droopy

Inlägg av Droopy » ons sep 22, 2010 22:08

Min V70 -02a slingrad sig som en ål då dämparna bak var slut men de var riktig slut kan tilläggas ( ena dämparen sjönk ihop totalt då jag lossade på muttern i kofferten).

Bytte nyligt vid 13700mil och bilen går som på räls med 225/45/17.

Användarvisningsbild
Mats Forsell

Inlägg av Mats Forsell » tor sep 23, 2010 6:37

wooxer skrev:
Detta fenomen försvann till stor del efter bytet av dämpare och fjädrar, dock är den fortfarande ganska spårkänslig när vägarna har autopilotspår men detta beror troligen på att jag kör med 225/40/18 runt om och de svenska vägarna är ju inte i bästa skick :)
Mycket hänger ju på vad man jämför med, men med finns inte en bil i världen som skall slingra sig på vägen om den är frisk, inte ens med originalhjul i dimensionen 195/15/65. Inte en chans. Mina erfarenheter av breda däck och sänkning är tvärt emot dina, jag fick hålla i ratten efteråt men det berodde på att den blev ännu mera spårkänslig. På vägar släta som dansgolv blev den stadigare, men bara där.

Skriv svar