Defekt IAQS-givare (CCM-0021) LÖST

Nyheter, information och diskussion om S60, XC70(01-08), V70(01-08), S80(99-06) och XC90
Användarvisningsbild
johnnype
Inlägg: 1009
Blev medlem: lör dec 01, 2007 23:19
Ort: Sunne
Kontakt:

Inlägg av johnnype » lör jan 15, 2011 13:42

Westholm_A skrev:
johnnype skrev:Jag är på jakt efter den äldre "näsan" art.nr 8665059. Kan det vara så att du har en över eller är det Reddiz-xc som har kvar i sitt lager måntro?
Jag har ingen näsa över. Men jag kan tänka mig att både Volvis och Reddiz har. Vill minnas att Volvis hade inte mindre än tre näsor i sitt välförsedda reservdelsförråd och att den enda han saknade var just den jag behövde. Så PM:a någon av dem eller båda så skulle jag tro att det ordnar sig. :D
Lyfter en gammal tråd då jag äntligen tänkt genomföra IAQS montering! Näsan hittade jag på skroten men kablaget tänkte jag göra själv precis som Volvis pratar om i denna tråd viewtopic.php?t=3625&start=0

Men jag hittar inte artikelnummer på denna isolator!
Bild

Nån som har koll eller är det kanske inte så dyrt att köpa kabelmatta 9488953 färdig rentav? har inte kollat pris på den ännu.

V70tdi
Inlägg: 543
Blev medlem: mån jul 10, 2006 14:15
Ort: Rö utanför Stockholm

Re:

Inlägg av V70tdi » mån okt 19, 2020 18:57

Westholm_A skrev:
lör aug 21, 2010 13:54
Min IAQS-näsa har nu dessbättre kurerat sig själv. Felkoden, som tidigare kom tillbaka fortare än kvickt vid raderingsförsök, gick plötsligt utan problem att radera och har sedan inte dykt upp igen. Lutar åt att näsan helt enkelt blivit lite förkyld och snorade såpass att den inte längre kunde urskilja några dofter. :wink: Bilen stod parkerad på drygt 1000 meters höjd när jag upptäckte felet, vid det hus i österrikiska alperna som vi hyrt. Stundtals var där så dimmigt och blött att vi skojade om att vi bodde i ett moln. Och fukt som tränger in överallt är som bekant inte så bra för elpryttlar.

Under tiden hann jag emellertid ta reda på en del om hur det egentligen ligger till med dessa olika IAQS-näsor, som jag tyckte det var värt att rapportera i den här tråden. Som indirekt framgår av johnnypes rapporter finns det åtminstone tre olika varianter till P2-bilarna.

Variant 1, med art.nr 8665059, sitter i årsmodell 00-02 och är den större av de båda som visas på Reddiz bild i den här tråden:

viewtopic.php?t=11958&highlight=0021

Variant 2, med art.nr 30676344 (som ersatt art.nr 8674719) , sitter i årsmodell 02-04 (chassinummeravgränsning inom årsmodell 02) och ser ut som den mindre av de båda som visas på Reddiz bild.

Variant 3, med art.nr 30676508, sitter i årsmodell 05 och (troligen) senare. Den ser ut på samma sätt som variant 2 men kommunicerar i motsats till tidigare näsor med CCM via LIN (en förenklad variant av CAN) istället för en direktansluten pulsbreddsmodulerad signal.

Årsmodellangivelserna gäller V70 men är sannolikt ungefär desamma för S60. En näsa med ungefär samma utseende som variant 2 och 3 sitter för övrigt även i V70 II, då med art.nr 31250491.

Dessvärre kostar alla näsorna, inte bara den första stora, en vacker slant. Runt 1700 nya och (som vanligt) ca hälften på skroten när man kan hitta dem där. Det verkar inte som skrotarna bryr sig om att tillvarata dem särskilt ofta så självplock kan löna sig :wink:.

Vad beträffar märke så står det, förutom Volvo, både Behr och Paragon på den näsa av variant 3 som jag just nu har möjlighet att detaljinspektera. Förklaringen torde vara att Paragon, som utvecklat näsan, levererar den till Behr, som i sin tur levererar klimatsystem till bilar, inklusive Volvo.

Lite bakgrundsinformation om utvecklingen av IAQS-systemet och den sensor som ligger till grund för det finns i den här artikeln från februari 2001. Som väntat kan sensorn inte lukta sig till allt men fångar ända en hel del trafikrelevanta dofter:

http://archives.sensorsmag.com/resource ... 0201.shtml
Bråkat med sensorn på våran XC90 -08 och har så klart fått fel givare Variant 1 som släckte ned hela LIN busen så kompletterar med lite art nr till XC90

Variant 1 31250683. Ska vara upp till ch nr -439779

Variant 2 31348901. Mellan ch nr 439780-698399 Denna som jag ska ha till min -08

Variant 3 31418053. Från ch nr 698400
XC90 D5 -08 Bild
V70 D5 -07
Chevrolet Suburban Z71 flexifuel -03Bild

utan.att.stanna
Inlägg: 110
Blev medlem: sön apr 21, 2013 1:02
Ort: Los Angeles

Re: Re:

Inlägg av utan.att.stanna » ons okt 21, 2020 20:49

V70tdi skrev:
mån okt 19, 2020 18:57
Westholm_A skrev:
lör aug 21, 2010 13:54
Min IAQS-näsa har nu dessbättre kurerat sig själv. Felkoden, som tidigare kom tillbaka fortare än kvickt vid raderingsförsök, gick plötsligt utan problem att radera och har sedan inte dykt upp igen. Lutar åt att näsan helt enkelt blivit lite förkyld och snorade såpass att den inte längre kunde urskilja några dofter. :wink: Bilen stod parkerad på drygt 1000 meters höjd när jag upptäckte felet, vid det hus i österrikiska alperna som vi hyrt. Stundtals var där så dimmigt och blött att vi skojade om att vi bodde i ett moln. Och fukt som tränger in överallt är som bekant inte så bra för elpryttlar.

Under tiden hann jag emellertid ta reda på en del om hur det egentligen ligger till med dessa olika IAQS-näsor, som jag tyckte det var värt att rapportera i den här tråden. Som indirekt framgår av johnnypes rapporter finns det åtminstone tre olika varianter till P2-bilarna.

Variant 1, med art.nr 8665059, sitter i årsmodell 00-02 och är den större av de båda som visas på Reddiz bild i den här tråden:

viewtopic.php?t=11958&highlight=0021

Variant 2, med art.nr 30676344 (som ersatt art.nr 8674719) , sitter i årsmodell 02-04 (chassinummeravgränsning inom årsmodell 02) och ser ut som den mindre av de båda som visas på Reddiz bild.

Variant 3, med art.nr 30676508, sitter i årsmodell 05 och (troligen) senare. Den ser ut på samma sätt som variant 2 men kommunicerar i motsats till tidigare näsor med CCM via LIN (en förenklad variant av CAN) istället för en direktansluten pulsbreddsmodulerad signal.

Årsmodellangivelserna gäller V70 men är sannolikt ungefär desamma för S60. En näsa med ungefär samma utseende som variant 2 och 3 sitter för övrigt även i V70 II, då med art.nr 31250491.

Dessvärre kostar alla näsorna, inte bara den första stora, en vacker slant. Runt 1700 nya och (som vanligt) ca hälften på skroten när man kan hitta dem där. Det verkar inte som skrotarna bryr sig om att tillvarata dem särskilt ofta så självplock kan löna sig :wink:.

Vad beträffar märke så står det, förutom Volvo, både Behr och Paragon på den näsa av variant 3 som jag just nu har möjlighet att detaljinspektera. Förklaringen torde vara att Paragon, som utvecklat näsan, levererar den till Behr, som i sin tur levererar klimatsystem till bilar, inklusive Volvo.

Lite bakgrundsinformation om utvecklingen av IAQS-systemet och den sensor som ligger till grund för det finns i den här artikeln från februari 2001. Som väntat kan sensorn inte lukta sig till allt men fångar ända en hel del trafikrelevanta dofter:

http://archives.sensorsmag.com/resource ... 0201.shtml
Bråkat med sensorn på våran XC90 -08 och har så klart fått fel givare Variant 1 som släckte ned hela LIN busen så kompletterar med lite art nr till XC90

Variant 1 31250683. Ska vara upp till ch nr -439779

Variant 2 31348901. Mellan ch nr 439780-698399 Denna som jag ska ha till min -08

Variant 3 31418053. Från ch nr 698400
Perfekt! Vet du om detsamma gäller för V70n 2006?

V70tdi
Inlägg: 543
Blev medlem: mån jul 10, 2006 14:15
Ort: Rö utanför Stockholm

Re: Defekt IAQS-givare (CCM-0021) LÖST

Inlägg av V70tdi » tor okt 22, 2020 14:05

Nej har ingen koll på om det är samma till V70n säkrast att gå in hos Volvo och be dom kolla i deras reservdelskatalog alternativt plocka loss din egen och kontrollera beteckningen på den. Jag köpte min Variant 1 givare via annan leverantör och deras uppgifter stämde inte.
XC90 D5 -08 Bild
V70 D5 -07
Chevrolet Suburban Z71 flexifuel -03Bild

Skriv svar