Defekt IAQS-givare (CCM-0021) LÖST

Nyheter, information och diskussion om S60, XC70(01-08), V70(01-08), S80(99-06) och XC90
Användarvisningsbild
Westholm_A
VIP
VIP
Inlägg: 3241
Blev medlem: lör dec 22, 2007 17:40
Ort: Uppsala

Defekt IAQS-givare (CCM-0021) LÖST

Inlägg av Westholm_A » sön aug 15, 2010 12:09

Har upptäckt att min IAQS-sensor troligen givit upp. Har felkod CCM-0021 och koden aaterkommer med omedelbar verkan när jag försöker radera den.

Att döma av dessa baada traadar finns det tvaa olika givare där jag rimligen borde ha den större och dyrare (av märket Behr) eftersom min bil är en 02:a. Stämmer detta?

viewtopic.php?t=11958&highlight=iaqs

viewtopic.php?t=11286&highlight=iaqs

Är just nu paa utlandssemester men passerar baade JB och Karstorp paa vägen hem (troligen i övermorgon). Tänkte daa eventuellt passa paa att fiska upp en. Dock hittar jag inte givaren i bildelsbasen. Är det naagon av er som kan hjälpa mig hitta den (artikelnummer e.dyl.) för den borde ju rimligen finnas där eller ... ?

Och om naagon av er raakar har en givare paa hyllan som ni kan tänka er att avvara för rimliga pengar är jag självfallet tacksam om ni hör av er.
Senast redigerad av 1 Westholm_A, redigerad totalt 0 gånger.
Nuvarande Volvo: V70 T5 -02 Geartronic; V70 D4 -15 Geartronic
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut

Användarvisningsbild
johnnype
Inlägg: 1009
Blev medlem: lör dec 01, 2007 23:19
Ort: Sunne
Kontakt:

Inlägg av johnnype » sön aug 15, 2010 13:47

För en V70 -02 med ECC hittade jag följande:

Artikelnummer:

8665059 Givare
30676344 Givare

Note
» 8665059
*) FC1 V70 CH -APP 181004, V70XC CH -APP 51970. FC2 V70 CH -178515.
*) För bilar med IAQS (Intelligent Air Quality System).
» 30676344 (8674719)
*) För bilar med IAQS (Intelligent AirQuality System).

Användarvisningsbild
Westholm_A
VIP
VIP
Inlägg: 3241
Blev medlem: lör dec 22, 2007 17:40
Ort: Uppsala

Inlägg av Westholm_A » sön aug 15, 2010 14:14

Tack Johnny! Fick i alla fall en träff i bildelsbasen paa ett av de baada artikelnumren.

http://www.bildelsbasen.se/?index=defau ... d=19155743

Maaste kolla mitt chassinummer för att se om detta är den rätta. Förhoppningsvis är det det eftersom min är en sen 2002:a. Bra i saa fall eftersom den här sensorn enligt tidigare traadar i ämnet tycks vara avsevärt mycket billigare.

Mönsteraas ligger dessvärre inte riktigt paa vaar färdrutt men det gaar ju alltid att beställa per post ocksaa. Lite avgaser faar vi staa ut med tills dess. :wink:

Skulle du möjligen kunna kolla vad din utmärkta källa säger om felkod CCM 0021 ocksaa? Där jag just nu sitter har jag inte tillgaang till samma förnämliga information som du. :wink:
Nuvarande Volvo: V70 T5 -02 Geartronic; V70 D4 -15 Geartronic
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut

Användarvisningsbild
johnnype
Inlägg: 1009
Blev medlem: lör dec 01, 2007 23:19
Ort: Sunne
Kontakt:

Inlägg av johnnype » sön aug 15, 2010 14:31

Självklart!

CCM-0021 Luftkvalitétsensor. Internt fel

Villkor

Om styrenheten registerar att signalen från luftkvalitétsensorn har en pulslängd som är mellan 48% och 50% av periodtiden sätts felkod CCM-0021.
Felkod CCM-0021 är endast diagnostiserbar för styrenhet klimatanläggning (CCM) i ECC-utförande utrustad med luftkvalitétssensor.

Ersättningsvärde
-Så länge felet kvarstår tillåts inte styrenheten recirkulationsspjället att stänga när luftkvalitétsensor-mode inträffar.
-Ingen luftkvalitétsensorfunktion.

Felorsak

-Internt fel i kretsen för luftkvalitétsensorfunktion.

Felsymptom
-Dålig luftkvalité i kupén.

Styrenhet klimatanläggning (CCM) har registrerat ett internt fel i luftkvalitétsgivaren. Om felet är intermittent innebär det att felet har registrerats vid ett tidigare tillfälle men att felet inte längre finns kvar. Intermittenta fel kan bero på störning vid start av styrenheten eller vara en annan typ av fel som kan återkomma vid olika tillfällen. Bedömning av felet görs från fall till fall. Om felet återkommer, byt luftkvalitétsgivaren.
Vid permanent fel, byt luftkvalitétsgivaren enligt Luftkvalitetssensor, byte .

Långdraget men byte av sensorn verkar helt klart nödvändigt!

Reddiz-xc
Admin
Admin
Inlägg: 15164
Blev medlem: tor apr 07, 2005 18:04
Ort: Västerås [SVXC 5]

Inlägg av Reddiz-xc » sön aug 15, 2010 15:06

jasg har nog några givare ligger.
Bild

Användarvisningsbild
Westholm_A
VIP
VIP
Inlägg: 3241
Blev medlem: lör dec 22, 2007 17:40
Ort: Uppsala

Inlägg av Westholm_A » sön aug 15, 2010 15:53

Stort tack till er baada!

Ja, det verkar vara sensorbyte som gäller. Det var vad jag trodde men fint att faa det bekräftat.

Har nu kollat mitt chassinummer och det verkar dessbättre som jag har den nya och billigare sensorn, av modell Paragon.

Vilken av dem är det du har liggande Reddiz? Eller har du baada?
Nuvarande Volvo: V70 T5 -02 Geartronic; V70 D4 -15 Geartronic
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut

Användarvisningsbild
Skåne
VIP
VIP
Inlägg: 1769
Blev medlem: mån jul 06, 2009 19:05
Ort: Stockholm

Inlägg av Skåne » sön aug 15, 2010 18:11

Hmm, jag får samma felkod på min kärra, e det samma givare i en -06:a? Och hur mycket jobb e det att byta?

// Skåne

Användarvisningsbild
Skåne
VIP
VIP
Inlägg: 1769
Blev medlem: mån jul 06, 2009 19:05
Ort: Stockholm

Inlägg av Skåne » sön aug 15, 2010 18:14

Fel av mig, felkoden e CCM 0040 men det står även där luftkvalitets sensor.

Användarvisningsbild
johnnype
Inlägg: 1009
Blev medlem: lör dec 01, 2007 23:19
Ort: Sunne
Kontakt:

Inlägg av johnnype » sön aug 15, 2010 18:24

Skåne skrev:Fel av mig, felkoden e CCM 0040 men det står även där luftkvalitets sensor.
På 05- verkar CCM-0040 betyda exakt samma sak som CCM-0021 på dom äldre. Om jag tolkar informationen rätt. Byte som gäller alltså.

Kan det vara art 30676508 Givare
» 30676508
*) För bilar med IAQS (Intelligent Air Quality System).

Användarvisningsbild
Skåne
VIP
VIP
Inlägg: 1769
Blev medlem: mån jul 06, 2009 19:05
Ort: Stockholm

Inlägg av Skåne » sön aug 15, 2010 18:27

johnnype skrev:
Skåne skrev:Fel av mig, felkoden e CCM 0040 men det står även där luftkvalitets sensor.
På 05- verkar CCM-0040 betyda exakt samma sak som CCM-0021 på dom äldre. Om jag tolkar informationen rätt. Byte som gäller alltså.

Kan det vara art 30676508 Givare
» 30676508
*) För bilar med IAQS (Intelligent Air Quality System).
Okej tack för info :lol: , får in till Volvo i veckan, vet du om det e mycket jobb att byta, förmodar att den sitter innanför ECC panelen?

// Skåne

Reddiz-xc
Admin
Admin
Inlägg: 15164
Blev medlem: tor apr 07, 2005 18:04
Ort: Västerås [SVXC 5]

Inlägg av Reddiz-xc » sön aug 15, 2010 18:34

Westholm_A skrev:Stort tack till er baada!

Ja, det verkar vara sensorbyte som gäller. Det var vad jag trodde men fint att faa det bekräftat.

Har nu kollat mitt chassinummer och det verkar dessbättre som jag har den nya och billigare sensorn, av modell Paragon.

Vilken av dem är det du har liggande Reddiz? Eller har du baada?
paragon garanterat. ska kolla antal Behr som ligger..Behr använde ENDAST om IAQS är eftermonterat efter fabrik. Paragon sitter på ALLA p2 som kommer från fabrik med skiten.
Bild

Användarvisningsbild
Skåne
VIP
VIP
Inlägg: 1769
Blev medlem: mån jul 06, 2009 19:05
Ort: Stockholm

Re: Defekt IAQS-givare (CCM-0021)

Inlägg av Skåne » sön aug 15, 2010 18:39

Westholm_A skrev:Har upptäckt att min IAQS-sensor troligen givit upp. Har felkod CCM-0021 och koden aaterkommer med omedelbar verkan när jag försöker radera den.

Att döma av dessa baada traadar finns det tvaa olika givare där jag rimligen borde ha den större och dyrare (av märket Behr) eftersom min bil är en 02:a. Stämmer detta?

viewtopic.php?t=11958&highlight=iaqs

viewtopic.php?t=11286&highlight=iaqs

Är just nu paa utlandssemester men passerar baade JB och Karstorp paa vägen hem (troligen i övermorgon). Tänkte daa eventuellt passa paa att fiska upp en. Dock hittar jag inte givaren i bildelsbasen. Är det naagon av er som kan hjälpa mig hitta den (artikelnummer e.dyl.) för den borde ju rimligen finnas där eller ... ?

Och om naagon av er raakar har en givare paa hyllan som ni kan tänka er att avvara för rimliga pengar är jag självfallet tacksam om ni hör av er.
Har du märkt någon skillnad på luftkvaliteten sen din sensor la av? Jag har nämligen inte märkt något och hade det inte varit för att man läser av bilen med jämna mellanrum så hade jag varit lyckligt ovetande om felkoden!

// Skåne

Användarvisningsbild
Volvis
Admin
Admin
Inlägg: 9398
Blev medlem: ons apr 06, 2005 20:27
Ort: Uppsala SVXC #2

Inlägg av Volvis » sön aug 15, 2010 19:31

Sån sensor har jag till övers
Bild
Det jag inte har, har inte Volvobutiken heller

Användarvisningsbild
johnnype
Inlägg: 1009
Blev medlem: lör dec 01, 2007 23:19
Ort: Sunne
Kontakt:

Re: Defekt IAQS-givare (CCM-0021)

Inlägg av johnnype » sön aug 15, 2010 20:10

Skåne skrev:
Har du märkt någon skillnad på luftkvaliteten sen din sensor la av? Jag har nämligen inte märkt något och hade det inte varit för att man läser av bilen med jämna mellanrum så hade jag varit lyckligt ovetande om felkoden!

// Skåne
Jag har en bil utan IAQS och borde således ha dålig luftkvalité konstant. :D Är det inte så att spjället bara nyper friskluftsintaget om du åker bakom ett ånglok som eldar dåligt kol typ. Kanske sällan man skulle märkt nån stor skillnad?

Användarvisningsbild
Skåne
VIP
VIP
Inlägg: 1769
Blev medlem: mån jul 06, 2009 19:05
Ort: Stockholm

Re: Defekt IAQS-givare (CCM-0021)

Inlägg av Skåne » sön aug 15, 2010 20:14

johnnype skrev:
Skåne skrev:
Har du märkt någon skillnad på luftkvaliteten sen din sensor la av? Jag har nämligen inte märkt något och hade det inte varit för att man läser av bilen med jämna mellanrum så hade jag varit lyckligt ovetande om felkoden!

// Skåne
Jag har en bil utan IAQS och borde således ha dålig luftkvalité konstant. :D Är det inte så att spjället bara nyper friskluftsintaget om du åker bakom ett ånglok som eldar dåligt kol typ. Kanske sällan man skulle märkt nån stor skillnad?
Ja jag menar detta, känns knappt lönt att byta men man måste ha nåt att sysselsätta sig med till vintern he he :wink:

Användarvisningsbild
Westholm_A
VIP
VIP
Inlägg: 3241
Blev medlem: lör dec 22, 2007 17:40
Ort: Uppsala

Inlägg av Westholm_A » mån aug 16, 2010 7:21

Snabba svar eftersom vi har 90 mil Autobahn och ett ännu okänt antal köer framför oss idag. :wink:

Skaane: Jo, viss skillnad märks det allt i vissa lägen.

Reddiz och Volvis: Alltid trevligt med era smaa reservdelslager. :wink: Kan du lägga undan en näsa aat mig Volvis saa gör jag en liten utflykt till andra änden av sta'n senare i veckan?
Nuvarande Volvo: V70 T5 -02 Geartronic; V70 D4 -15 Geartronic
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut

Användarvisningsbild
Westholm_A
VIP
VIP
Inlägg: 3241
Blev medlem: lör dec 22, 2007 17:40
Ort: Uppsala

Inlägg av Westholm_A » lör aug 21, 2010 13:54

Min IAQS-näsa har nu dessbättre kurerat sig själv. Felkoden, som tidigare kom tillbaka fortare än kvickt vid raderingsförsök, gick plötsligt utan problem att radera och har sedan inte dykt upp igen. Lutar åt att näsan helt enkelt blivit lite förkyld och snorade såpass att den inte längre kunde urskilja några dofter. :wink: Bilen stod parkerad på drygt 1000 meters höjd när jag upptäckte felet, vid det hus i österrikiska alperna som vi hyrt. Stundtals var där så dimmigt och blött att vi skojade om att vi bodde i ett moln. Och fukt som tränger in överallt är som bekant inte så bra för elpryttlar.

Under tiden hann jag emellertid ta reda på en del om hur det egentligen ligger till med dessa olika IAQS-näsor, som jag tyckte det var värt att rapportera i den här tråden. Som indirekt framgår av johnnypes rapporter finns det åtminstone tre olika varianter till P2-bilarna.

Variant 1, med art.nr 8665059, sitter i årsmodell 00-02 och är den större av de båda som visas på Reddiz bild i den här tråden:

viewtopic.php?t=11958&highlight=0021

Variant 2, med art.nr 30676344 (som ersatt art.nr 8674719) , sitter i årsmodell 02-04 (chassinummeravgränsning inom årsmodell 02) och ser ut som den mindre av de båda som visas på Reddiz bild.

Variant 3, med art.nr 30676508, sitter i årsmodell 05 och (troligen) senare. Den ser ut på samma sätt som variant 2 men kommunicerar i motsats till tidigare näsor med CCM via LIN (en förenklad variant av CAN) istället för en direktansluten pulsbreddsmodulerad signal.

Årsmodellangivelserna gäller V70 men är sannolikt ungefär desamma för S60. En näsa med ungefär samma utseende som variant 2 och 3 sitter för övrigt även i V70 II, då med art.nr 31250491.

Dessvärre kostar alla näsorna, inte bara den första stora, en vacker slant. Runt 1700 nya och (som vanligt) ca hälften på skroten när man kan hitta dem där. Det verkar inte som skrotarna bryr sig om att tillvarata dem särskilt ofta så självplock kan löna sig :wink:.

Vad beträffar märke så står det, förutom Volvo, både Behr och Paragon på den näsa av variant 3 som jag just nu har möjlighet att detaljinspektera. Förklaringen torde vara att Paragon, som utvecklat näsan, levererar den till Behr, som i sin tur levererar klimatsystem till bilar, inklusive Volvo.

Lite bakgrundsinformation om utvecklingen av IAQS-systemet och den sensor som ligger till grund för det finns i den här artikeln från februari 2001. Som väntat kan sensorn inte lukta sig till allt men fångar ända en hel del trafikrelevanta dofter:

http://archives.sensorsmag.com/resource ... 0201.shtml
Senast redigerad av 2 Westholm_A, redigerad totalt 0 gång.
Nuvarande Volvo: V70 T5 -02 Geartronic; V70 D4 -15 Geartronic
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut

Användarvisningsbild
Westholm_A
VIP
VIP
Inlägg: 3241
Blev medlem: lör dec 22, 2007 17:40
Ort: Uppsala

Inlägg av Westholm_A » tor sep 02, 2010 23:23

Glädjen över den kurerade näsan blev dessvärre inte långvarig. Problemet har återkommit av och till den senaste veckan. Volvis hade dessvärre inte någon näsa med riktigt rätt artikelnummer men Reddiz hade dessbättre en av rätt beskaffenhet att sälja. Tackar för det Reddiz!

Så nu är näsan bytt och allt frid och fröjd (hoppas jag i alla fall :wink: ). Inga nya felkoder så här långt och spjället verkar stänga och öppna som det skall när man sprutar spolarvätska på rutan.

För den som undrar var och hur näsan egentligen sitter så finns svaret här. Bilden är tagen från höger sida av bilen och visar friskluftisntaget, som i normala fall är dolt under det plastsjok Volvo kallar "plenumtäckning". Den undre delen av sensorkroppen (den där kontaktstycket sitter) är här utvriden en aning i den riktning man vrider den när man vill ta bort sensorn. I nedre vänstra hörnet skymtar kupéfläkten.

Bild

Det var uppenbarligen inte bara en förkylning som drabbat den gamla sensorn. Men möjligen var den "däbbt i däsan" av andra skäl. Rätt skitig i näsborrarna var den i alla fall. Hade mått väl av en rejäl nysning. :wink: Den gamla sensorn till vänster (art.nr 8674719) i bild och den nya till höger (art.nr 30676344 som ersatt 8674719), båda här visade utan den skumgummikrage som skall sitta runt näsöppningen när näsan monteras.

Bild

Har varit rätt mycket elektronikreparationer på sistone måste jag säga. Har under de senaste veckorna fixat följande:

1. Byte av trasig blinkersspak

2. Byte av trasig knapp på stereon

3. Byte av trasig SIM-kortshållare (den fasta delen, inte den lösa) i PHM

4. Åtgärdande av trilskande bagagerumsbelysning

5. Byte av trasig IAQS-sensor

På de två sista punkterna var felkodsläsare avgjort till hjälp. En intressant liten felkod är UEM-003C som innebär att det är något vaj på ledningen till bagagerumsbelysningen (t.ex. att den är kortsluten till jord eller glappar). Den koden sätts väldigt lätt i samband med att man byter lampa i bagagerummet har jag märkt, och när koden väl ligger där får man inte längre någon ström till lampan. Enda sättet att få igång det hela igen verkar vara att radera felkoden. Då känns det skönt att ha felkodsläsare. :wink: Skulle inte varit kul att behöva åka till min ÅF och betala ett antal hundralappar bara för att få tillbaka strömmen till bagagerumslampan. :roll:

Men än är det inte slut på höstmekandet. På tur står närmast:

6. Få ordning på mitt trilskande VOC-system (Volvo On Call)

7. Byte av nedre främre momentstaget (förutsatt att det är trasigt, vilket jag tror)

8. Byte av motorolja och filter

9. Få in bilen på lack för diverse blämmor på dörrar och bakflyglar
Nuvarande Volvo: V70 T5 -02 Geartronic; V70 D4 -15 Geartronic
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut

Användarvisningsbild
johnnype
Inlägg: 1009
Blev medlem: lör dec 01, 2007 23:19
Ort: Sunne
Kontakt:

Inlägg av johnnype » fre okt 29, 2010 19:47

Jag är på jakt efter den äldre "näsan" art.nr 8665059. Kan det vara så att du har en över eller är det Reddiz-xc som har kvar i sitt lager måntro?

//johnny

Användarvisningsbild
Westholm_A
VIP
VIP
Inlägg: 3241
Blev medlem: lör dec 22, 2007 17:40
Ort: Uppsala

Inlägg av Westholm_A » fre okt 29, 2010 20:02

johnnype skrev:Jag är på jakt efter den äldre "näsan" art.nr 8665059. Kan det vara så att du har en över eller är det Reddiz-xc som har kvar i sitt lager måntro?
Jag har ingen näsa över. Men jag kan tänka mig att både Volvis och Reddiz har. Vill minnas att Volvis hade inte mindre än tre näsor i sitt välförsedda reservdelsförråd och att den enda han saknade var just den jag behövde. Så PM:a någon av dem eller båda så skulle jag tro att det ordnar sig. :D
Nuvarande Volvo: V70 T5 -02 Geartronic; V70 D4 -15 Geartronic
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut

Skriv svar