Motorn tvärdör.. 2.4D ´07

Nyheter, information och diskussion om S60, XC70(01-08), V70(01-08), S80(99-06) och XC90
Användarvisningsbild
nosmoke

Motorn tvärdör.. 2.4D ´07

Inlägg av nosmoke » lör apr 03, 2010 22:13

Det har nu hänt 2 gånger denna vecka.. Man kör och så plötsligt tvärdör motorn..
Meddelandet "Antisladd service erfodras" kommer upp, men inte fasiken har det något med ovan fel att göra..
Vad som också händer är att bilen ej går att starta.. Men inget meddelande om startspärr aktiverad finns..
Kan en defekt nyckel få bilen att tvärdö, dvs motorn tvärdör när man kör i tex 80 km/h? Om ja så kan det kanske vara antennringen eller nyckeln som är boven.
V70 2.4D Classic Momentum ´07.
NORRA LAPPLAND.... DET ÄR LITE ELJEST!

Reddiz-xc
Admin
Admin

Re: Motorn tvärdör.. 2.4D ´07

Inlägg av Reddiz-xc » lör apr 03, 2010 22:26

nosmoke skrev:Kan en defekt nyckel få bilen att tvärdö, dvs motorn tvärdör när man kör i tex 80 km/h? Om ja så kan det kanske vara antennringen eller nyckeln som är boven.
nej, startspärren avaktiveras vid start när nyckeln är godkänd av systemet. i stort sätt skulle du kunna köra utan nyckel så fort bilen startar och går.
Bild

Användarvisningsbild
*Brådhis*

Re: Motorn tvärdör.. 2.4D ´07

Inlägg av *Brådhis* » sön apr 04, 2010 7:10

nosmoke skrev:Det har nu hänt 2 gånger denna vecka.. Man kör och så plötsligt tvärdör motorn..
Meddelandet "Antisladd service erfodras" kommer upp, men inte fasiken har det något med ovan fel att göra..
Vad som också händer är att bilen ej går att starta.. Men inget meddelande om startspärr aktiverad finns..
Kan en defekt nyckel få bilen att tvärdö, dvs motorn tvärdör när man kör i tex 80 km/h? Om ja så kan det kanske vara antennringen eller nyckeln som är boven.
Visst kan väl STC/DSTC även påverka gaspådraget? Är väl inte omöjligt att systemet får spader och griper in och drar av på gasen? Så visst kan felkoden ha med detta att göra...

//Brådhis

Användarvisningsbild
Dekagon
Kontakt:

Inlägg av Dekagon » sön apr 04, 2010 7:35

Hur är batteriets skick?

Användarvisningsbild
nosmoke

Inlägg av nosmoke » sön apr 04, 2010 10:23

Dekagon skrev:Hur är batteriets skick?
Fulladdat!
Imorgon fyller bilen 3 år....

Användarvisningsbild
Dekagon
Kontakt:

Inlägg av Dekagon » sön apr 04, 2010 10:36

Jojo, men är alla celler alive and kickin'?

Användarvisningsbild
nosmoke

Inlägg av nosmoke » sön apr 04, 2010 10:38

Dekagon skrev:Jojo, men är alla celler alive and kickin'?
Enl. tidigare service för ca 300 mil sedan är de det.
Men inte ska den motorn tvärdö pga ev. defekt batteri, generatorn snurrar ju på rätt bra vid 1500-2000 rpm på motorn.
Ang. antisladdsystemet så är SWM & gyrot bytt... Fortfarande inte bra.. Och pengar kostar det :(

Användarvisningsbild
nosmoke

Inlägg av nosmoke » sön apr 04, 2010 12:13

Nu vill bilen ej starta.. Provat med bägge nycklarna.. Vad som kan noteras är ett surr när man sticker in nyckeln i tändningslåset (Alltså läge 0)
Alltså samma surr som man normalt får när nyckeln vrids till läge 2 på tändningslåset. Bränslepumpen tro?
Bilens startmotor drar och just när den ska starta så dör motorn och ABS lampan blinkar till samt meddelandet "Antisladdservice erfodras"

Misstänker att bilen rapporterar en sidoförflyttning fastän den är parkerad, förra gången byttes gyrot för denna åkomma.. Men utan framgång verkar det som.
Men varför blinkar ABS lampan till? Känns som om bilen har blivit smittad av ett virus vid 1,5 års ålder.. Det var då alla probbz började.. Som volvohandlarna ej kan upptäcka :(

Användarvisningsbild
nosmoke

Inlägg av nosmoke » sön apr 04, 2010 14:24

Vart less när jag satte mig i bilen & fick se 2 meddelanden: "Antisladdservice erfodras" & " Elstartspärr aktiverad"
Då öppnade jag helt sonika huven & angrep säkringsboxen där under, plockade bort säkring 1 & 2 (ABS bägge två)
Då så gick bilen att starta, dock så står det i meddelande rutan" Bromsfel stanna omedelbart".
Lyser lite lampor också: Antisladd, ABS samt en röd bromssymbol.

Jag får inte ihop detta.. Hur kan elstartspärren försvinna när jag plockar säkringarna för ABS?
Skit samma, nu går bilen att köra fast det ser ut som en julgran i instrumenthuset :)
Konstigt att Volvohandlarna ej upptäckt att felet är ABS relaterat vid alla de gånger jag varit in med bilen, inte minst när det fortfarande fanns garanti kvar.
Denna bil har kostat en hel del förutom själva inköpet :cry:

Användarvisningsbild
elmuppo

Inlägg av elmuppo » sön apr 04, 2010 21:09

Halloj. Låter som att du har ett problem med huvuddatorn i bilen. Gissningsvis kommer man hitta felkoder i bilen när den läses ut som pekar på "kommunkations problem" mellan div. styrenheter.

Kan oxå vara så att din DSTC Enhet (Broms) är på väg att ge sig men jag gissar på att det är huvudatorn (CEM) som tappar kontakten med broms och motorenheten. Det har varit lite kapacitetsproblem på CEM som gör att bilen uppför sig ungefär så som du beskriver.
Bild

Användarvisningsbild
nosmoke

Inlägg av nosmoke » mån apr 05, 2010 21:32

Jahapp, nu var det dags igen.. Körde ut ur garaget efter att ha demonterat AEM-enheten som jag ej vill skicka med bilen.
Bilen startar snällt för att sedan tvärdö efter ca: 300 meter, plockar då de bägge ABS säkringarna under motorhuven.
Men denna gång är symtomen inte alls som förut, bilen varnar för bromsfel & antispinn men startspärren är aktiv.
Efter lite jävlaranamma så fick jag igång bilen, hoppas att felet är mjukvarurelaterat eller att Volvo har bra garantier på sina styrboxar/datorer typ CEM.

Användarvisningsbild
nosmoke

Inlägg av nosmoke » tis apr 06, 2010 19:00

Japp. Då var bilen på verkstaden igen, denna gång på Nordiska Bil i Piteå.
Bilen ville inte starta i centrala Piteå så det blev att ta till bärgaren.
Får väl se om de har tid & lust att fundera vad som är fel i bilen min.

Misstänker starkt CEM, nedan följer lite hyss bilen har haft för sig sista månaden:
* El startspärr aktiv.
* Antisladd tillfälligt inaktiv.
* Går ej att larma av.
* Bromsfel.
* Motorn tvärdör.
* Antisladdservice erfodras.

Får se vad de kommer fram till.
Kikade lite på Subaru Outback & XC60 idag ;)
Senast redigerad av 1 nosmoke, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
Skåne
VIP
VIP

Inlägg av Skåne » tis apr 06, 2010 21:27

Efter att ha följt din tråd en tid måste jag säga att du har världens bästa tålamod, hade detta hänt mig hade jag kört in bilen genom entren till volvo för att sedan slå sönder den med en slägga, ja inte för att det hade varit så klokt för min egen del men jag hade nog mått bättre av det :wink: . Hoppas att din nästa bil blir felfri och lycka till.

// Skåne

CGO

Inlägg av CGO » ons apr 07, 2010 9:49

din bil skulle jag ha gjort mig av med meddetsamma. hur ska du kunna lita på denna bil att du inte blir fast mitt skogen. skulle rekomendera att byta in denna där.. :(

Användarvisningsbild
nosmoke

Inlägg av nosmoke » ons apr 07, 2010 12:55

CGO skrev:din bil skulle jag ha gjort mig av med meddetsamma. hur ska du kunna lita på denna bil att du inte blir fast mitt skogen. skulle rekomendera att byta in denna där.. :(
Ja, det var inte så kul när motorn stannade emellan Boden & Jokkmokk häromveckan.
Detta skedde i kurvan norr om Edeforsbron, då stannade motorn och servostyrningen, ABS, antisladd mm upphörde att fungera. (Japp, instrumenthuset lös som en julgran)
Än bättre var det att jag mötte en timmerbil sekunderna efter..

Användarvisningsbild
Dekagon
Kontakt:

Inlägg av Dekagon » ons apr 07, 2010 13:36

Låter nästan som att du skulle ta kontakt med Aftonbladet och se om dom är intresserade. Vilket jag tror. Dom hatar ju Volvo ;-)

Användarvisningsbild
RockStar

Inlägg av RockStar » ons apr 07, 2010 14:25

Skåne skrev:Efter att ha följt din tråd en tid måste jag säga att du har världens bästa tålamod, hade detta hänt mig hade jag kört in bilen genom entren till volvo för att sedan slå sönder den med en slägga, ja inte för att det hade varit så klokt för min egen del men jag hade nog mått bättre av det :wink: . Hoppas att din nästa bil blir felfri och lycka till.

// Skåne
skåne, du och jag är av samma kaliber :)
Volvo S80 II 2,5T | S80 T6 extraallt.

Användarvisningsbild
nosmoke

Inlägg av nosmoke » ons apr 07, 2010 14:31

Residence skrev:
Skåne skrev:Efter att ha följt din tråd en tid måste jag säga att du har världens bästa tålamod, hade detta hänt mig hade jag kört in bilen genom entren till volvo för att sedan slå sönder den med en slägga, ja inte för att det hade varit så klokt för min egen del men jag hade nog mått bättre av det :wink: . Hoppas att din nästa bil blir felfri och lycka till.

// Skåne
skåne, du och jag är av samma kaliber :)
He he.. Och jag funderar på termit vilket är lite mer kontrollerbart än ammoniumnitrat & diesel :twisted:

Användarvisningsbild
nosmoke

Inlägg av nosmoke » tor apr 08, 2010 16:04

Grabbarna på Nordiska Bil i Piteå verkar vara duktiga i ämnet :)
De har fått fram en del av felen som bilen har. Trots att de bytt mjukvaror så kvarstår vissa av problemen.
Fick höra att de beställt en ny ECM och att de även misstänker CEM, men vette katten om det inte är något skumt med BCM också...
SWM, gyro & lambdasonden byttes för några månader sedan... Kanske helt i onödan..

Användarvisningsbild
nosmoke

Inlägg av nosmoke » mån apr 12, 2010 15:46

Nu har grabbarna på Nordiska Bil i Piteå bytt ECM och systemrelä, efter det har de "brukat" bilen över helgen (Jag gav dem tillstånd)
Idag ringde de och sa att bilen var färdig och att inga fel registrerats efter komponentbytet :)
Så jag skickar min syster att hämta bilen eftersom jag själv jobbar och inte kan köra de 19 milen ned till Piteå för att hinna till verkstan i tid.
Och om den är helt felfri och fungerar som den ska så väntar bilbesiktningen.. Sedan ska den bort :!:
Bara synd att det är väntetid på vissa märken & modeller :cry:

Skriv svar