Hjälp! Four-C....

Nyheter, information och diskussion om S60, XC70(01-08), V70(01-08), S80(99-06) och XC90
Skriv svar
roma

Hjälp! Four-C....

Inlägg av roma » mån mar 15, 2010 13:17

Hej allihopa!

Nu har jag blivit ägare till en v70 2,5t -05, med mycket hull lull. Och därmed nya fel :cry: det kom upp nu ett felmeddelande som jag skulle vilja veta vad det innebär: "Four-C service erfodras", fick med aktiv chassi på köpet, det är ingen R, utan en vanlig 2,5T, han som ägde den förut körde mycket bil så han ville åka skönt.

Är det nån som vet vad det är för fel? Kan man byta till vanliga dämpare om det har suttit såna aktiva dämpare?
Hjälp, hoppas att det inte kostar skjortan...

Tack för alla svar!

MVH//Roma

Reddiz-xc
Admin
Admin

Inlägg av Reddiz-xc » mån mar 15, 2010 15:15

Hur långt har den gått?
Det aktiva chassiet är ganska avancerat system, nu är det ju helt omöjligt att svara på utan en felkodsläsning, men en vild gissning är att en givare på en utav dämparna antingen har gått sönder eller är felaktig eller själva dämparen i sig. och då är det ett dämparbyte som gäller..runt 6-7 papp st vill jag minnas. det kan även vara så att styrenheten inte mår bra och behöver ses över med ny mjukvara.
som sagt kan vara precis vad som helst, du behöver en felkodsläsning.

Visst går det att bygga om bilen utan FourC men det kommer nog resultera en dyrare historia än att laga, lite moment 22.
Bild

chorus

Inlägg av chorus » mån mar 15, 2010 15:24

Att byta till fjäderben utan four-c är väl inget problem egentligen, det ska passa rakt av. Lär väl bli nån felkod dock

Reddiz-xc
Admin
Admin

Inlägg av Reddiz-xc » mån mar 15, 2010 15:28

Man kan ladda FourC bort, då försvinner funktionen. men att passa rakt av gör det ändå inte, jag fick byta en del detaljer både bak och i framvagn. bl.a infästningarna för krängaren, däremot kanske det funkar på nyare bilar så som 06-07:or då jag hade en gammal bil som det där aldrig ens var påtänkt att finnas.
Bild

roma

Inlägg av roma » mån mar 15, 2010 16:31

Tack för alla svar!

Åh F*F*N, det var precis det jag behövde höra...har precis köpt hus, DOH!

Bilen ska in på 14mila service om en vecka, får se felkodläsning då och se vad den säger.
Är det så stor skillnad på aktiva dämpare och vanliga? Trodde eller hoppades att det skulle bara byta rakt av.... :cry:
Som sagt, bilen har gått snart 14000 mil, jag vet inte, det är kanske dags för en kontroll eller nåt, får hoppas på det.

Om någon vet eller känner nån ifall man kan byta till vanliga får jättegärna höra av sig...
Bilen är 05 årsmodell om det hjälper nåt :(

MVH//Roma

Reddiz-xc
Admin
Admin

Inlägg av Reddiz-xc » mån mar 22, 2010 20:39

6300 kr kostar 1 st stötdämpare om du vill ha exakt pris, fram bak kostar lika mycket..
Bild

roma

Inlägg av roma » ons apr 14, 2010 9:34

Tackar för alla svar! Kan berätta att det som var med dämparna var ett kabelbrott :D Tur att det inte var en dämpare eller nåt sånt... Nu har jag en fråga til er kunniga, kan man sänka bilen med hjälp av enbart fjädrar om man har Four-C?

Tackar för alla svar!

MVH//Roma

Användarvisningsbild
Magnus-B
Kontakt:

Re: Hjälp! Four-C....

Inlägg av Magnus-B » ons sep 02, 2020 13:02

Reddiz-xc skrev:Man kan ladda FourC bort, då försvinner funktionen. men att passa rakt av gör det ändå inte, jag fick byta en del detaljer både bak och i framvagn. bl.a infästningarna för krängaren, däremot kanske det funkar på nyare bilar så som 06-07:or då jag hade en gammal bil som det där aldrig ens var påtänkt att finnas.
Gammal tråd men har du art nr på mjukvaran för four c bort?
Har kollat med volvo men dem knappar inte ens i datorn ,helt ointresserade.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Bild

Skriv svar