Småtrög växelspak/låda med spaceball?

Nyheter, information och diskussion om S60, XC70(01-08), V70(01-08), S80(99-06) och XC90
Skriv svar
rallyludde

Småtrög växelspak/låda med spaceball?

Inlägg av rallyludde » sön mar 14, 2010 11:17

Hejsan!

Jag har en s60 t5 och jag upplever min växellåda som aningen trög, alternativt om det är länkaget. Har hört rykten om att spaceball spakarna ibland kan bli tröga pga kärvande wire, vet ej om detta är sant?

Samtliga växlar är lika tröga och växlar jag försiktigt så är det inga problem, men så fort jag ska försöka "slänga" i en växel så tar det emot.

Någon som har några tips på vad jag kan testa? Kommer man åt att smörja vajrar underifrån eller måste man demontera innuti bilen?

Mvh Ludde

friedländeR

Inlägg av friedländeR » fre mar 19, 2010 20:37

Hej.
Har samma problem på min :(
Skulle med vilja ha lite bra tips hur man skall göra?

Mvh//johan

Yrk

Re: Småtrög växelspak/låda med spaceball?

Inlägg av Yrk » sön jul 22, 2012 9:50

rallyludde skrev:Hejsan!

Jag har en s60 t5 och jag upplever min växellåda som aningen trög, alternativt om det är länkaget. Har hört rykten om att spaceball spakarna ibland kan bli tröga pga kärvande wire, vet ej om detta är sant?

Samtliga växlar är lika tröga och växlar jag försiktigt så är det inga problem, men så fort jag ska försöka "slänga" i en växel så tar det emot.

Någon som har några tips på vad jag kan testa? Kommer man åt att smörja vajrar underifrån eller måste man demontera innuti bilen?

Mvh Ludde
Lånar den här gamla tråden lite, har exakt samma problem.
Några tips ?

alle86

Inlägg av alle86 » ons aug 01, 2012 10:37

Yrk skrev:
rallyludde skrev:Hejsan!

Mvh Ludde
Lånar den här gamla tråden lite, har exakt samma problem.
Några tips ?

Jadu, inte någon som verkar erfara detta :P någon löst detta mysterium ännU? :)

S60T5

Inlägg av S60T5 » tor aug 02, 2012 8:12

jag har inte upplevt det att min är tung/trög växlad,ändå så har bilen gått 32000 mil..

jaolo

Inlägg av jaolo » ons jul 15, 2020 13:26

Har en V70 06. Jag har problem med att få i fyrans växel , när man växlar ”lätt” skrapar kuggarna ganska ljudligt men drar jag hårdare bakåt växlar den till fyran, ingen annan växel är sådan. När man växlar upp eller ned märker man inget. Då är den precis som en vanlig låda, har en V70 01 idag och tycker att det är kortare spakrörelse på 06 an.
Är det någon som kan tänkas ha någon idé om vaddera kan vara?
//Janne

Reddiz-xc
Admin
Admin

Inlägg av Reddiz-xc » lör jul 18, 2020 22:03

Justera växelwiren kan ju vara en idé
Bild

Skriv svar