Automatiskt avbländande backspegel
Automatiskt avbländande backspegel
Hur fungerar en sådan?
Går det att eftermontera en i en bil med vanlig backspegel?
Måste man köra en mjukvara för att det ska fungera?
All tänkbar info är av intresse vad gäller just denna pryl!
Volvo V70N 2,4D Classic Momentum -07
Garaget!
Garaget!
-
Re: Automatiskt avbländande backspegel
1) Spegeln är elektrokromatisk, dvs "glaset" påverkas av elektrisk ström.wooxer skrev:Hur fungerar en sådan?
2) Ja den går att eftermontera i en bil med "vanlig" backspegel....men:
3) Du måste ha mjukvara som inte finns att köpa, så den kommer inte att fungera alls.
4) Summa sumarum: ingen idé att byta om man inte har detta från fabrik.
Här kan du läsa dej trött på hur de fungerar:
http://en.wikipedia.org/wiki/Electrochromic_devices
Det jag inte har, har inte Volvobutiken heller
Re: Automatiskt avbländande backspegel
Tack för infon, var bara en tanke som slog mig när jag såg en beg sådan till salu.Volvis skrev:1) Spegeln är elektrokromatisk, dvs "glaset" påverkas av elektrisk ström.wooxer skrev:Hur fungerar en sådan?
2) Ja den går att eftermontera i en bil med "vanlig" backspegel....men:
3) Du måste ha mjukvara som inte finns att köpa, så den kommer inte att fungera alls.
4) Summa sumarum: ingen idé att byta om man inte har detta från fabrik.
Här kan du läsa dej trött på hur de fungerar:
http://en.wikipedia.org/wiki/Electrochromic_devices
Volvo V70N 2,4D Classic Momentum -07
Garaget!
Garaget!
Hade sådan backspegel i min S80 men tyckte inte att den "bländade av" tillräckligt. Kanske är det bara jag som är lite mer ljuskänslig än genomsnittsmänniskan (tar ofta på solglasögonen tidigare än andra) men jag upplever att den manuella avbländningen ger en bättre effekt än vad den utomatiska ger. Jag har solfilm med 20% ljusgenomsläpp (näst mörkaste) på bakluckan nu och det upplever jag ger ungefär samma effekt som den automatiska avbländningen gjorde i S80:n.
- Westholm_A
- VIP
Avbländningsgraden på den automatiska spegeln går att ställa i tre steg via mjukvaruparameter: ljust, normalt, mörkt. Är dock osäker på om dessa steg styr hur mycket ljus spegeln reflekterar generellt sett (medelvärde) eller hur mycket reflektionsgraden ändrar sig beroende på omgivningen (känslighet).Mr H skrev:Hade sådan backspegel i min S80 men tyckte inte att den "bländade av" tillräckligt. Kanske är det bara jag som är lite mer ljuskänslig än genomsnittsmänniskan (tar ofta på solglasögonen tidigare än andra) men jag upplever att den manuella avbländningen ger en bättre effekt än vad den utomatiska ger. Jag har solfilm med 20% ljusgenomsläpp (näst mörkaste) på bakluckan nu och det upplever jag ger ungefär samma effekt som den automatiska avbländningen gjorde i S80:n.
Jag har själv spegel med automatisk avbländning på min V70 och tycker den funkar bra. Gissningsvis har jag den inställd på "normal" men har aldrig kollat detta. Sedan bör jag kanske också nämna att jag har medelmörk solfilm på bakrutan och att jag nog har en ganska normal känslighet mot starkt ljus.
Ciao,
Anders
Nuvarande Volvo: V70 T5 -02 Geartronic; V70 D4 -15 Geartronic
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut
Jag laddade om min backspegel med mjukvaran för dimmningsnivå, och valde då mörk, den är inställd på normal från fabrik.
Blev otroligt bättre då den dimmar rejält nu, tidigare va de lite halvdant.
Nu slipper man bli bländad i spegeln.
Mjukavarn kostar runt 1000 lappen för den som vill veta.
Dyrt Volvis. jag betalade 407:- o tyckte det var dyrtVolvis skrev:Jag laddade om min backspegel med mjukvaran för dimmningsnivå, och valde då mörk, den är inställd på normal från fabrik.
Freddie
XC 90, 2,5 T, 2003. 23 000 mil.
Reg.nr: PPC xxx
Reg.nr: PPC xxx
Haha ja det va dyrt, men som tur va så betalade jag inget alls..wissel skrev:Dyrt Volvis. jag betalade 407:- o tyckte det var dyrtVolvis skrev:Jag laddade om min backspegel med mjukvaran för dimmningsnivå, och valde då mörk, den är inställd på normal från fabrik.
Freddie

Hur är det nu går det att eftermontera? Såg att bla. Volvis och wissel hade fått in en spegel.
Går det med vilken som hellst eller måste man ha en från någon specifik modell? Den ska sitta i en S60 -08 D5 classic.
Går det med vilken som hellst eller måste man ha en från någon specifik modell? Den ska sitta i en S60 -08 D5 classic.
V70R -98, S60 D5 Classic, C30 D3 R-Design -12
http://www.garaget.org/VR
Okej, då får jag lägga till den på inköpslistan som jag har hos Rejmes.
V70R -98, S60 D5 Classic, C30 D3 R-Design -12