EL Fläkt går hela tiden.

Nyheter, information och diskussion om S60, XC70(01-08), V70(01-08), S80(99-06) och XC90
jonne88

EL Fläkt går hela tiden.

Inlägg av jonne88 » ons maj 06, 2009 19:18

Dom senaste dagarna så har min el fläkt startat direkt jag startat bilen även fast motorn är helt kall.
Och när jag kört nån mil så tempen är på halv. å stannar så går den ännu.

Vad kan vara fel?
Fläkten ska väl bara starta när man står still på tomgång istortsett?

Magnus Boman
Inlägg: 652
Blev medlem: lör jul 15, 2006 22:01
Ort: Eskilstuna

Inlägg av Magnus Boman » ons maj 06, 2009 20:17

Kolla tempgivaren i termostathuset, är ganska säker på att det är den som är trasig.
Har själv haft det problemet på volvos vita motor.
Bild

jonne88

Inlägg av jonne88 » ons maj 06, 2009 20:21

Vad kostar en sån på volvo? Lätt att byta?

Magnus Boman
Inlägg: 652
Blev medlem: lör jul 15, 2006 22:01
Ort: Eskilstuna

Inlägg av Magnus Boman » ons maj 06, 2009 20:23

Kolla på bilden som jag lånade av Volvis, hoppas att det inte gör något Daniel ;-)

Har ringat in tempgivaren, tror det kostar typ 300kr

Bild
Bild

ssiimoon
Inlägg: 73
Blev medlem: mån jul 14, 2008 10:47
Ort: Oskarshamn

Inlägg av ssiimoon » tor maj 07, 2009 6:19

blir det ingen felkod på den om den är trasig??
V70II 2.4D 08

Användarvisningsbild
johamn
Inlägg: 1988
Blev medlem: sön apr 06, 2008 12:37
Ort: Degerfors

Inlägg av johamn » tor maj 07, 2009 7:21

ssiimoon skrev:blir det ingen felkod på den om den är trasig??
Det är inte säkert...
Den kan ge fel parameter, men ändå vara inom värdena.

//J
Ford Fiesta, 1,25
Bild

Magnus Boman
Inlägg: 652
Blev medlem: lör jul 15, 2006 22:01
Ort: Eskilstuna

Inlägg av Magnus Boman » tor maj 07, 2009 9:23

johamn skrev:
ssiimoon skrev:blir det ingen felkod på den om den är trasig??
Det är inte säkert...
Den kan ge fel parameter, men ändå vara inom värdena.

//J
Stämmer...jag hade ingen felkod när min var trasig.
Bild

jonne88

Inlägg av jonne88 » tor maj 07, 2009 18:26

vad för ohm-tal ska givaren ha hel?
Kan någon mäta på sin bil när motorn är kall. mätte min givare idag. låg på 1400ohm ca.
Var in på volvo och dom sa att det inte finns nån givare som styr fläkten. utan den får signalerna från styrenheten. Samma givare som till allt annat.

Magnus Boman
Inlägg: 652
Blev medlem: lör jul 15, 2006 22:01
Ort: Eskilstuna

Inlägg av Magnus Boman » tor maj 07, 2009 20:31

jonne88 skrev:vad för ohm-tal ska givaren ha hel?
Kan någon mäta på sin bil när motorn är kall. mätte min givare idag. låg på 1400ohm ca.
Var in på volvo och dom sa att det inte finns nån givare som styr fläkten. utan den får signalerna från styrenheten. Samma givare som till allt annat.
Konstigt, fick tips ifrån min volvokille om denna givare när jag hade fläktproblem.
Min fläkt gick hela tiden så då sa han att jag skulle byta den.
Men det kanske är något annat fel på din bil.
Bild

jonne88

Inlägg av jonne88 » tor maj 07, 2009 21:49

hum. och det fungerade för dig?
Skulle du idas mäta din givare?

Magnus Boman
Inlägg: 652
Blev medlem: lör jul 15, 2006 22:01
Ort: Eskilstuna

Inlägg av Magnus Boman » tor maj 07, 2009 21:52

jonne88 skrev:hum. och det fungerade för dig?
Skulle du idas mäta din givare?
Detta fungerade på min bil, felet hos mig var den tempgivaren.
Men om du köper en sådan och provar, är det inte felet sedan så tar du bort den och lämnar tillbaka den.
Vad är det för modell och årsmodell på din bil?

Den kostar 295kr och markeras som motorstyrning.
Bild

Användarvisningsbild
Volvis
Admin
Admin
Inlägg: 9397
Blev medlem: ons apr 06, 2005 20:27
Ort: Uppsala SVXC #2

Inlägg av Volvis » tor maj 07, 2009 22:38

Motortempgivaren har ett resistansvärde vid;

0° C - 5740Ω
20° C - 2450Ω
80° C - 318Ω
100° C - 184Ω

Så dina 1400Ω är nog inte fel bör vara runt 30°C när du mätte den.
Bild
Det jag inte har, har inte Volvobutiken heller

jonne88

Inlägg av jonne88 » fre maj 08, 2009 7:03

Kan nog stämma. bilen hade stått några timmar när jag mätte.
Givaren kostade 430:- på Volvo. Lite väl mycket för å chansa. Och dom vill väl inte ha tillbaka den om man brytit förpackningen?
Har en V70 2.5T -04

Användarvisningsbild
Volvis
Admin
Admin
Inlägg: 9397
Blev medlem: ons apr 06, 2005 20:27
Ort: Uppsala SVXC #2

Inlägg av Volvis » fre maj 08, 2009 7:34

Om man vänder på det, vill du köpa nått som nån annan provmonterat? Skruvar du i den i din bil så lär det synas på gängorna och då blir det nog svårt att lämna tillbaka den.

Alltid svårt när man inte vet exakt vad som är fel, men man måste börja nånstans, eller så lämnar man in den och får felet fixat utan att behöva lyfta ett finger. ;)
Bild
Det jag inte har, har inte Volvobutiken heller

isak
Inlägg: 196
Blev medlem: tis mar 24, 2009 12:16
Ort: uppsala
Kontakt:

Inlägg av isak » fre maj 08, 2009 9:44

hej
tipps köp en givare skut bara på kontaktstycket 20% av sin längd jorda givaren mot motorn stabilt provkör en bit och se om du får någon skillnad.
lycka till.
isak
ju äldre jag blir upptäcker man hur lite jag vet???

V70N D5 03

jonne88

Inlägg av jonne88 » fre maj 08, 2009 11:02

isak skrev:hej
tipps köp en givare skut bara på kontaktstycket 20% av sin längd jorda givaren mot motorn stabilt provkör en bit och se om du får någon skillnad.
lycka till.
isak
Du menar alltså att jag ska köpa en givare. Och bara koppla på kontaktstycket utan att skruva in den i motorn?
Varför inte skjuta på kontakten helt på givaren?

S60AWD2.5T
Inlägg: 1420
Blev medlem: lör sep 30, 2006 20:03
Ort: Eskilstuna

Inlägg av S60AWD2.5T » fre maj 08, 2009 12:53

För att inte få märken på kontaktytorna...
S60 AWD 2.5T MY04

Reddiz-xc
Admin
Admin
Inlägg: 15130
Blev medlem: tor apr 07, 2005 18:04
Ort: Västerås [SVXC 5]

Inlägg av Reddiz-xc » fre maj 08, 2009 13:37

Hembeställda varor och elkomponenter finns ingen ångervecka på så.
Sen snacka om tattarfasoner att köpa en givare för att lämna tillbaka den om det inte är det som är felet! :roll: hur långt går folk egentligen?
Mät upp den som sitter på istället och gör rätt från början.
:evil:
Bild

jonne88

Inlägg av jonne88 » fre maj 08, 2009 15:58

Jag har mätt upp min givare.
Men vad annat kan det vara? Nånting inne i fläkten? Relä?

Användarvisningsbild
Volvis
Admin
Admin
Inlägg: 9397
Blev medlem: ons apr 06, 2005 20:27
Ort: Uppsala SVXC #2

Inlägg av Volvis » fre maj 08, 2009 17:51

Kylfläkten har en styrenhet som matas av en säkring (nr8 i motorrummet).
Styrenheten får signal från motorns styrbox (ECM) när den skall gå, detta är en PWM signal som ändrar frekvens så elfläktens styrenhet kan reglera olika hastigheter på själva fläkten.


ECM får i sin tur info från motortempgivaren om motorns temperatur samt tryckgivaren från AC systemet, därefter reglerar den hur pass mycket fläkten skall gå. Vad som är det exakta felet i din bil är naturligtvis omöjligt för mej att berätta via ett forum. Jag vet inte hur pass bra mekegenskaper du har men att börja byta givare och styrenheter hipp som happ verkar vara rätt dumt. I detta fall rekomenderar jag dej att uppsöka en volvoverkstad så de får läsa av hur ECM beter sej, om den skickar ut signal till fläktens styrbbox felaktigt eller om styrboxen har gått sönder internt och på så vis strular. Valet är ditt men nu vet du hur elkylfläktens system är uppbyggt och kan utgå ifrån det.

Skulle din motortempgivare vara trasig eller defekt skulle du få flera fel än just att fläkten går på fullt.

Fläktens styrenhet sitter på själva fläktpaketet.
Bild
Det jag inte har, har inte Volvobutiken heller

Skriv svar