SVXC - Forumet för dig med en nyare Volvo - volvoforum

Forum för nyare Volvo C30, S40, V50, S60, V60, C70, S70, V70, XC60, XC70, S80, XC90
Aktuellt datum och tid: lör okt 21, 2017 0:31

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: ABS
InläggPostat: tor aug 10, 2017 19:13 

Abs-lampan har börjat lysa,farthållaren slutat fungera,och jag får upp en massa felkoder.Två av dom var BCM 0109,BCM 0012
Jag vet att det b.l.a betyder främre vänster hjulsensor,så jag bytte sensorn,och det var frid och fröjd i någon mil,sen börja allt lysa igen.Bilen är V70-05 bensinare,aut.Jag läste koderna med biltemas senaste volvokodläsare för tusen spänn,den ska vara rätt bra,har jag hört,den gör sitt jobb i alla fall.Men vad ska jag göra nu,när allt börja om?

Inläggsrubrik: Re: ABS
InläggPostat: tor aug 10, 2017 21:34 

Kollade du om abs ringen var hel då är den trasig får du ju felaktig signal och då tänds abs lampan igen
Mvh markus

InläggPostat: fre aug 11, 2017 8:02 

winzell skrev:
Kollade du om abs ringen var hel då är den trasig får du ju felaktig signal och då tänds abs lampan igen
Mvh markus

Nej. Det tänkte jag inte på.Hur gör man för att kolla den,räcker det att ta bort hjulet?Sen är batteriet lite svagt.

InläggPostat: fre aug 11, 2017 10:17 

Hejsan en beskrivning hur du gör lägg i handbromsen lägg ur växeln lägg nån bräda vid bak hjulen så bilen inte rullar iväg hissa upp bilen på aktuell sida ta bort hjulet ställ en pall bock under för din egen säkerhet demotera absgivaren sen tar du en ficklampa lyser ner i hålet där givaren satt och snurra sakta ett varv medans du kollar ner i hålet misstänker du att det är trasig t på nå ställe stick ner en skruv mejsel bryt lite försiktigt o går ringen isär då är den trasig bytt den för då är det som är problemet när abs lampan tändes igen . Hoppas du förstå instruktionerna som ja skrivit och lycka till med skruvningen mvh markus

InläggPostat: tis aug 29, 2017 9:14 

winzell skrev:
Hejsan en beskrivning hur du gör lägg i handbromsen lägg ur växeln lägg nån bräda vid bak hjulen så bilen inte rullar iväg hissa upp bilen på aktuell sida ta bort hjulet ställ en pall bock under för din egen säkerhet demotera absgivaren sen tar du en ficklampa lyser ner i hålet där givaren satt och snurra sakta ett varv medans du kollar ner i hålet misstänker du att det är trasig t på nå ställe stick ner en skruv mejsel bryt lite försiktigt o går ringen isär då är den trasig bytt den för då är det som är problemet när abs lampan tändes igen . Hoppas du förstå instruktionerna som ja skrivit och lycka till med skruvningen mvh markus

Ni hade rätt kransen var kass,fattades kuggar+att den var av.Den är nu bytt och lampan sluta lysa,men jag får fortfarande upp ,ibland,att antispinn är tillfälligt avstängd,kan vara bra nu i vinter.Kan det vara felkod,BCM 0109,vad det nu är?

InläggPostat: tis aug 29, 2017 15:58 
Användarvisningsbild

Här kan du se vad BCM 0109 innebär:

https://sv.bsr.se/las-mer/dtc-koder/BCM/0109

Verkar vara trasig styrvinkelgivare. Hade samma fel på min V70 -07 jag hade förut.

//Brådhis

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme